Internetoví podvodníci sází na to, že za slevu udělají zákazníci téměř cokoli

Poradna
Podvodníci se letos na internetu podle odborníků soustředí na vytváření falešných slevových nabídek a důvěryhodných kopií známých e-shopů. Počítají s tím, že lidé budou chtít letos nakupovat vánoční dárky přes internet více než loni.
Ukázka falešného e-shopu. Kromě zaznamenaných pokusů o neoprávněné nakládání s kartou po provedení platby na těchto stránkách, nemá e-shop uvedeného žádného konkrétního provozovatele, není možné se tedy domáhat svých práv. Zdroj: Kaspersky

Hackeři maskují své podvody za slevové akce a snaží se zneužít nákupní horečky během Black Friday a Cyber Monday, varuje softwarová společnost Check Point a upozorňuje na to, že v první polovině listopadu – ve srovnání s říjnem – vzrostl počet phishingových e-mailů se „speciálními nabídkami a slevovými akcemi“ o 80 procent.

Podle údajů firmy byl ještě na začátku října phishingový podvod jen jeden z jededenácti tisíc e-mailů. Za posledních šest týdnů ale vzrostl počet phishingových e-mailů více než třináctkrát a každý 826. doručený e-mail je phishingová zpráva.

V podvodech se často skloňují slova jako „speciální“, „nabídka“, „výprodej“, „levné“ a samozřejmě „sleva %“. Právě slevy hrají důležitou roli při rozhodování o koupi vánočních dárků slevy, a proto právě na nich podvodníci staví většinu svých aktivit, vysvětluje antivirová společnost Kaspersky.

Z jejího průzkumu vyplývá, že 84 % zákazníků nevidí jako problém sdílet s prodejcem podrobnější osobní data, například e-mailovou adresu a telefonní číslo, oplátkou za získání velkých slev na vánoční nákupy.

Pouze čtvrtina (25 %) dotázaných si uvědomuje, že se podvodné nabídky objevují častěji během období vánočních svátků a výprodejů, a není ochotna riskovat kvůli větším slevám. Méně než pětina (17 %) spotřebitelů tvrdí, že budou nakupovat výhradně u zavedených značek, aby se vyhnuli ohrožení bezpečnosti.

Z průzkumu rovněž vyšlo najevo, že zákazníci z evropských zemí plánují během letošních předvánočních nákupů poslat e-shopům rekordní sumy: Přes polovinu respondentů (52 %) hodlá utratit více peněz, než v loňském roce, který nebyl poznamenán vládními opatřeními proti šíření koronaviru covid-19.

„Falešné kampaně a phishingové útoky se nevyhýbají ani Česku. Nejvíce je pociťují především banky a přepravní společnosti, ale i české e-shopy představují pro útočníky velkou motivaci,“ říká Michal Lukáš, Presales Manager ve společnosti Kaspersky pro region střední a východní Evropy.

Hlavním důvodem je podle něj fakt, že u nakupujících na konkrétním e-shopu je velká pravděpodobnost, že na něm budou brzy nakupovat znovu. Útočník má tedy větší šanci, že oběť udělá chybu.

„Lidská zvědavost je jednou z nepopulárnějších hackerských taktik,“ poznamenává Lukáš.

Slevy dokáží potlačit obezřetnost i u zákazníků, kteří by se jinak nad podezřele nízkými cenami pozastavili. Pouze třetina (33 %) dotazovaných v průzkumu společnosti Kaspersky není ochotna nakupovat na e-shopu, který nevypadá důvěryhodně.

Ještě menší počet (29 %) si je jist, že si uvědomuje potenciální bezpečnostní rizika, která souvisejí s nákupy od neznámých značek nabízejících značné slevy, jež se mohou ukázat jako podvodné. Nedá se přitom říci, že by některá skupina zákazníků byla ohroženější než zbytek populace.

„Pozor si musí dávat úplně každý, protože stačí pouze chvilka nepozornosti a útok může být úspěšný,“ varuje Michal Lukáš.

Z průzkumu společnosti Kaspersky vyplývá, že asi třetina uživatelů (34 %) nechává nákupy vánočních dárků na poslední chvíli, protože doufají, že tak získají vyšší slevy. Ve stresu pak věnují méně pozornosti tomu, zda je daný e-shop důvěryhodný a soustředí se výhradně na lov co nejvýhodnějších cen.

Přes internet chce přitom většinu vánočních dárků letos nakupovat na 60 % evropských zákazníků. To představuje desítky a stovky milionů potenciálních obětí internetových podvodníků. Odborníci varují, že pokud nabídka vypadá příliš výhodně, než aby to mohla být pravda, pak jde s největší pravděpodobností o podvod.

Na jeden z nich poukázala společnost Check Point, podle níž se kyberzločinci snaží při phishingových podvodech využívat oblibu známých značek. Aktuálně se hackeři snaží parazitovat například na populární klenotnické značce Pandora.

PSALI JSME:
Výhodná nabídka? Pozor na phishing na inzertních realitních serverech

„Buďte opatrní a pečlivě zvažte a prověřte všechny speciální slevy kolem Black Friday a Cyber Monday. Phishingové kampaně jsou stále sofistikovanější, takže někdy může být složité podvod odhalit. S každým e-mailem a s každou nabídkou je třeba zacházet opatrně. Není všechno zlato, co se třpytí,“ doporučuje Pavel Krejčí z kyberbezpečnostní společnosti Check Point.

„Riziko nepředstavují pouze falešné e-shopy, ale také phishingové domény, nebezpečné a nežádoucí aplikace. Seznam těchto podvodných stránek a aplikací máme k dispozici a neustále jej aktualizujeme, takže veškeré bezpečnostní produkty Kaspersky jej využívají a přístup k tomuto škodlivému obsahu blokují,“ uvádí Michal Lukáš ze společnosti Kaspersky.

Data k podvodným e-shopům čerpají firmy zaměřené na kyberbezpečnost také z lokálních organizací jako je Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta pravidelně do svých seznamů přidává nové a nové adresy, které se snaží zákazníky připravit o peníze – a spousta z nich na první pohled vypadá naprosto důvěryhodně.

Jako například www.drmartenssleva.cz. Kromě zaznamenaných pokusů o neoprávněné nakládání s kartou po provedení platby na těchto stránkách, nemá e-shop uvedeného žádného konkrétního provozovatele, není možné se tedy domáhat svých práv.

PSALI JSME:
Nesdělujte své citlivé údaje po telefonu, varují banky před vishingem

×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Investuji do hmotného s výnosem nad inflaci,“ říká úspěšný byznysmen Lubor Svoboda

Rozhovor
Na jednu stranu je dobré mít hotovost, protože ta je „král“, jak se říká, ale na druhou stranu větší peníze na účtu se až příliš rychle znehodnocují. Neotřelý, a přitom konzervativní pohled na investice z pohledu střední třídy přináší v rozhovoru pro FAEI.cz Lubor Svoboda, spoluzakladatel úspěšného nemovitostního fondu Arete, který se zaměřuje na prémiové sklady a logistická centra v Česku a na Slovensku.
Rolovat nahoru