Blíží se Dušičky. Lidé si připlatí za svíčky, ušetří za květiny

Sobotní památka zesnulých je tradičně obdobím hromadného nakupování svíček, věnců a dalších květinových dekorací. Obchodní řetězce opět nabízejí tento sortiment v různých slevových akcích. Oproti loňsku tak zákazníci mohou ušetřit na květinách, ale připlatí si za svíčky. Vyplývá to z analýzy akčních letáků společnosti Česká distribuční, kterou mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Hřbitovní svíčky letos podražily, dokonce i ve slevových akcích, Ilustrační foto: Pixabay.com
Hřbitovní svíčky letos podražily, dokonce i ve slevových akcích, Ilustrační foto: Pixabay.com

Obchodní řetězce letos nabízejí „dušičkový“ sortiment s průměrnou slevou 15 procent, což je o pět procent více než loni. Ani to ale neznamená, že zákazníci pořídí vybrané zboží v akci levněji než před rokem.

„Dušičky jsou pro mnoho Čechů významným obdobím a obchodníci to reflektují v pestré nabídce svíček a květinových dekorací. Zejména svíček je v akčních letácích na výběr opravdu velké množství. Přestože si za ně spotřebitelé oproti loňsku připlatí, jde pouze o nižší jednotky korun za kus,“ řekl Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Dodal, že mnohem příznivější to je při nákupu květinových dekorací. „Především těch umělých, kde ušetří i deset korun za kus. V každém případě se vyplatí sledovat akční letáky, díky nimž lze ušetřit až patnáct procent výdajů za dušičkový sortiment,“ konstatoval Staněk.

Svíčka od 17 korun za kus

Akční letáky jsou letos skutečně plné svíček, hřbitovních lamp či luceren s různými motivy. Jejich cenu ovlivňuje zejména použitý materiál nebo doba hoření.

Svíčky v plastových kelímcích, případně kalíšcích, lze pořídit za průměrnou cenu 17 korun za kus, zatímco svíčka ve skleněné lampě či lucerně stojí v průměru 43 korun. V obou případech jde o mírné meziroční zdražení, v řádu nižších jednotek korun za kus.

Obdobně, jako loni v letácích, výrazně převažuje nabídka živých květin nad umělými vazbami anebo dekoracemi. Nejčastěji obchodníci nabízejí živé chryzantémy, ale také vřes v květináči či misce. Velmi zřídka se lze setkat také s věnci.

Za živou květinovou dekoraci zaplatí zákazníci zhruba 74 korun za kus, což je téměř o pět korun méně než loni. Průměrná akční cena umělé květinové vazby je 112 korun za kus, jde tak o meziroční úsporu zhruba 10 korun. Vedle těchto produktů nabízejí obchodníci také zboží s motivy Halloweenu, zejména pro malé děti, od sladkostí až po „strašidelné“ dekorace či masky.

Dušičky porážejí Halloween

Ačkoli před tradiční Památkou zesnulých, který připadá na 2. listopadu, se na spotřebitele ze všech stran „valí“ motivy Halloweenu, podle marketingového šetření agentury Instant Research pro obchodní řetězec Billa ale Dušičky jednoznačně dominují.

Na otázky odpovídalo 516 osob, přičemž více než polovina (56 %) si připomíná nadcházející svátek Památky zesnulých a Helloween slaví pouze tři procenta. Oba svátky pak kombinuje 18 procent lidí.

Šetření rovněž ukázalo, že zákazníci spojují nákup potravin nejčastěji s pořizováním květin. Nejvíce preferovaným typem květin jsou na Dušičky pro 34 procent dotázaných věnce, pro 32 procent květiny v květináči. Řezané květiny – například vřesy, listopadky, hortenzie – kupuje u příležitosti Památky zesnulých 17 procent a suché vazby 16 procent dotázaných.

„Z uvedených čísel vyplývá, že lidé už si zvykli a skutečně u nás nenakupují jen potraviny každodenní potřeby, ale i řadu jiných produktů. Speciálně sortiment květin, věnců, svíček a dalšího zboží meziročně roste, zejména v návaznosti na významné dny nebo svátky, které v České republice slavíme,“ řekla Daniela Korotvičková, vedoucí oddělení nákupu Billa Česká republika.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena