Blíží se tsunami zvyšování cen digitálních služeb

Názor
Výsledky společností za třetí čtvrtletí jsou právě zveřejňovány. Většina společností z indexu S&P500 zveřejňuje mírně vyšší výsledky, než se předpokládalo. Zároveň se je společnosti snaží zlepšit v následujících čtvrtletích navyšováním marží a cen svých služeb. Zvýšení cen ze strany společností Apple a Google by mohlo vyvolat řadu nárůstů na trhu předplatného a digitálních služeb.
Zvýšení cen ze strany společností Apple a Google by mohlo vyvolat řadu nárůstů na trhu předplatného a digitálních služeb. Ilustrační foto: FAEI.cz

Společnost Apple tento týden oznámila zvýšení cen svých služeb. Základní měsíční předplatné Apple Music se v České republice zvýší o 16 korun na 165 Kč (v USA o 1 dolar na 10,99 dolaru, pozn. aut.) a rodinné předplatné o 30 korun na 259 Kč (v USA o 2 dolary na 16,99 dolaru). Dražší jsou také balíčky služeb Apple One, které zahrnují Apple Music.

Společnost Google (Alphabet) rovněž oznámila zvýšení ceny rodinného balíčku YouTube Premium o pět dolarů na 22,99 dolaru. Kromě USA došlo ke zdražení i na dalších trzích, mimo jiné ve Velké Británii, Kanadě a Japonsku.

Oznámení zvýšení v krátké době ze strany společností Apple a Google může být signálem i pro ostatní poskytovatele služeb, že nastal čas zvýšit ceny. Mnoho cen digitálních služeb na trhu si své ceny udržuje i přes vysokou inflaci, která v září činila v USA meziročně 8,4 procenta, v Evropské unii 10,9 procenta a v České Republice dokonce o 18 procent. Brzy nás možná čeká festival zdražování digitálních služeb.

Důležitým trendem, který pozorujeme, je výrazně vyšší nárůst cen tzv. rodinných předplatných, tedy těch, které lze snadno sdílet, často v rozporu s podmínkami služby. Poskytovatelé se oprávněně obávají, že v době recese a omezení spotřebitelských výdajů budou častěji porušovat zásady a poskytovat přístup k takovým předplatným osobám mimo rodinu. Zvýšení má proto omezit výsledný pokles příjmů společností.

PSALI JSME:
Je vaše investiční portfolio připraveno na on-line budoucnost?

Cílem růstu cen je zvýšit marže a zlepšit výsledky společností. Dopady se dozvíme až ve zprávách za čtvrté čtvrtletí roku 2022 nebo dokonce v roce 2023. Nyní je období zveřejňování výsledků za třetí čtvrtletí roku 2022. Tento týden nás čeká zveřejnění výsledků velkých technologických společností.

V úterý je uveřejnil Twitter, Alphabet a Microsoft a v následujících dnech také Apple a Amazon. Z dalších velkých společností se tento týden dozvíme výsledky společností Visa a Mastercard a také Coca-Cola a McDonald’s.

V současné situaci rostoucí volatility na trhu a očekávání dalšího zvyšování sazeb ze strany americké centrální banky, Fedu (příští zasedání 2. listopadu) je zveřejňování výsledků společností investory bedlivě sledováno.

Dosud zveřejněné hospodářské výsledky ukazují, že do značné míry překonávají prognózy. V případě indexu S&P500 z 98 společností, které již oznámily své hospodaření za třetí čtvrtletí, 73 překonalo odhady, pět jich bylo podle očekávání a dvacet bylo pod prognózami analytiků.

Autor je analytik trhů pro Polsko ve společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Google nenaplnil očekávání investorů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB