Čerpací stanice zlevnily jen o necelou korunu

Čerpací stanice ve středu zlevnily benzín průměrně celorepublikově o 87 haléřů na litr a naftu o 97 haléřů na litr. Zatím se tak nenaplňují očekávání vlády, že čerpací stanice by v důsledku snížení spotřební daně o 1,50 koruny na litr, jež platí právě od první června, měly zlevnit zhruba až o 1,80 koruny na litr.
Čerpací stanice ve středu zlevnily benzín průměrně celorepublikově o 87 haléřů na litr a naftu o 97 haléřů na litr. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Opatření se však do konečných cen na pumpách bude promítat postupně, během několika dní. Takže ještě i dnes je třeba počítat se zlevněním pohonných hmot z důvodu snížení daně, které však bude méně výrazné než zlevnění včerejší.

Včerejší zlevnění znamená, že cena benzínu se vrací na úroveň z 19. května. Snížení daně tak „smazalo“ cenový nárůst z předchozích necelých dvou týdnů. V případě nafty je situace příznivější. V jejím případě snížení daně redukovalo cenu na úroveň z 3. května.

Takže v případě nafty opatření „smazalo“ cenový nárůst z celého předchozího takřka jednoho měsíce. Vládu opatření stojí zhruba miliardu korun měsíčně. I tak však průměrné ceny pohonných hmot zůstávají v historicky rekordním pásmu, nad úrovní 45 korun za litr. Benzín stojí 45,76 koruny za litr, nafta 45,43 koruny za litr.

V příštích sedmi dnech bude ještě tedy doznívat efekt snížení spotřební daně, který bude tlačit cenu pohonných hmot dále dolů. Proti tomuto efektu ale bude působit vliv vývoje na světovém trhu s ropou a velkoobchodních cen na burze v Rotterdamu.

Tyto velkoobchodní ceny se stále drží třeba v případě nafty poměrně vysoko, na úrovni přesahující v přepočtu 29 tisíc korun za tunu nafty. Takováto cenová úroveň právě bude vytvářet tlak na růst cen u tuzemských čerpacích stanic.

Cena ropy Brent předevčírem vzrostla až nad úroveň 125 dolarů za barel. Nyní však klesá v důsledku náznaků, že Saúdská Arábie by mohla navýšit svoji těžbu tak, aby kompenzovala úbytek světové nabídky suroviny způsobený sankcionováním ropy ruské.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Množství aut na cestách je přímo absurdní….Důvod zlevnit benzín tak žádný není!

    • da david

      lidi maj penez.treba tank ono pro jistotu zdrazilo o 0,60 haleru,takze snizeni dane zase vydela vsem,jenom ne obycejnym lidem

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB