
„Nejvíce nehod způsobili Češi v Německu, a to 2 620, na druhé příčce je Slovensko se 937 nehodami a třetí místo obsadilo Rakousko se 907 nehodami,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik ČKP. Ve velmi navštěvovaném Chorvatsku podle něj Češi v minulém roce zavinili 163 nehod, což tuto oblíbenou prázdninovou destinaci řadí na pomyslnou osmou příčku.
Prim v nehodovosti Čechů mimo republiku hrají také prázdninové měsíce, kdy v roce 2022 došlo k 21,4 procentům všech nehod. „Konkrétně v červenci jich bylo 796 a poté v srpnu 710,“ doplňuje statistiky Jedlička.
Určitou výjimku představuje Itálie, kde jsou počty nehod českých řidičů rozloženy rovnoměrněji do celého roku. České pojišťovny je zaznamenaly rovněž v březnu, což může souviset s cestami na lyže, dále také během června, srpna i září, kam ještě spadají okraje letní sezóny. Podíl na tom ale má také nákladní doprava, pracovní cesty a podobně.
Odtah z Chorvatska vyjde na desetitisíce
Jen do Chorvatska, Itálie, Rakouska a na Slovensko se přitom loni podívalo přes dva miliony Čechů. A nejčastěji tam vyrazili právě autem. Podle dat průzkumu Ipsos i letos zamíří na dovolenou do zahraničí až 63 procent z nás. Až 53 procent autem.
Průměrné stáří osobních vozidel v ČR je ovšem šestnáct let, což je o čtyři roky více než v celé Evropské unii. Většina starších aut má navíc sjednané pouze povinné ručení, u kterého není asistence v zahraničí žádná nebo je jen základní.
I majitelé vozů s havarijním pojištěním často zjistí, že nemají sjednánu dostatečnou autoasistenci, natož pak pro situace v zahraničí. Proto je před cestou důležité asistenční služby ověřit, případně si sjednat připojištění vozidla po dobu dovolené.
„V minulém roce jsme řešili například odtah osobního vozu z chorvatského Šibeniku. Odtah osobního rodinného vozidla vyšel na 46 tisíc korun. Podobný případ jsme řešili v Itálii. Od Lago di Garda odtah vyjde na zhruba 38 tisíc korun,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Odtahová služba si většinou za odtah účtuje kolem 20 korun za ujetý kilometr, přičemž se do finální ceny započítává cesta odtahového vozidla tam i zpět. Připočítat musíte například i nakládku vozidla, mýtné nebo příplatky za svátky a víkendy.
K čemu je dobrá zelená karta
Škody způsobené vaším vozidlem v zahraničí jsou kryty v rámci povinného ručení, dokladem o jeho zřízení je tzv. zelená karta.
„Motorista by měl mít zelenou kartu při cestě do zahraničí vytištěnou u sebe, i když na území České republiky již postačí ji mít elektronicky například v mobilním telefonu. Změny se dočkáme až v průběhu roku 2025, kdy budou moci mít motoristé zelenou kartu v digitální podobě ve formátu pdf také v zahraničí,“ upozorňuje Vladimír Krejzar, ředitel likvidace České kanceláře pojistitelů.
Zelená karta v zahraničí má i další výhodu – k dispozici máte asistenční služby. S nimi vám pojišťovna zajistí odtah nepojízdného auta, náhradní vůz nebo vyproštění vozu. Zkrátka co si sjednáte, to platí i v cizině. Na zelené kartě je navíc uvedené telefonní číslo na asistenční službu, kam můžete volat non-stop a domluvíte se vždy v češtině.