Češi zůstávají opatrní a méně utrácejí

Český statistický úřad včera zveřejnil výsledky maloobchodních prodejů za červen. Ty i nadále zaostávaly za loňskými úrovněmi, když se meziročně snížily o 3,7 procenta. Na loňských úrovních je naopak čekali analytici a statistické údaje tak byly pro trh zklamáním.
Nejvyšší zájem v červnu přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 27,8 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Květnové maloobchodní tržby, které v reálném vyjádření a bez započetí prodeje motorových vozidel vzrostly meziročně o dvě procenta, vyvolaly v optimistická očekávání analytiků. Jenže v červnu tržby opět klesaly. „Květnový nárůst maloobchodních prodejů byl tak pouze dočasný a souvisel s tím, že velká část spotřebitelů zřejmě uskutečnila nákupy, které v době nouzového stavu a uzavřených prodejen odkládala,“ domnívá se ekonom Komerční banky Martin Gürtler.

„S menší mírou strachu a již ukončenými vládními restrikcemi se obchody více plnily lidmi. Přesto byl červnový nárůst tržeb pod všemi odhady analytiků. Tržby bez prodeje aut rostly oproti květnu o 0,2 %, což znamená meziroční stagnaci po předchozím propadu o 1,9 %. Zde analytici v průměru čekali meziroční růst kolem tří procent,“ doplňuje kolega Michal Brožka.

Cesta zpět bude podle něj hrbolatá. „Situace na trhu práce se bude sice pomalu, ale přesto zhoršovat a řada podniků bude šetřit na mzdových nákladech. Celoroční tržby maloobchodu tak čekáme v mírném záporu a v příštím roce růst kolem dvou procent,“ říká ekonom.

PSALI JSME:
Češi v květnu překvapivě hodně utráceli. Nákupy se přesouvají na internet

Nejvyšší zájem v červnu přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 27,8 procenta. „Mnozí lidé se sice vrátili k nákupům do kamenných prodejen, nicméně trend postupného přechodu k on-line nakupování je zřejmý. Do budoucna lze očekávat, že firmy budou investovat do svých e-shopů a budou optimalizovat množství svých poboček,“ domnívá se hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

„Červnová čísla ukázala, že spotřebitelé zůstávají spíše opatrnější. Nejistota z dalšího vývoje ekonomiky, pokrácené mzdy a hrozba nezaměstnanosti jsou hlavními brzdami pro výraznější růst nákupů, a tedy i pro spotřebu, která byla jedním z hlavních motorů české ekonomiky,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek. Podle něj to vypadá tak, že lidé zrealizovali své odložené nákupy a jejich ochota utrácet zůstala omezená.

„České domácnosti zůstávají opatrné a svým výdajům úplně uzdu nepopouští,“ říká Martin Gürtler, přičemž zdůrazňuje, že současná spotřebitelská poptávka je významně podporována štědrými vládními programy. Ty jsou také důvodem, proč prozatím došlo jen k mírnému nárůstu nezaměstnanosti, která podle dat ministerstva práce a sociálních věcí v červenci činila 3,8 %.

PSALI JSME:
Změnila pandemie spotřebitelské chování lidí?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB