Češi zůstávají opatrní a méně utrácejí

Český statistický úřad včera zveřejnil výsledky maloobchodních prodejů za červen. Ty i nadále zaostávaly za loňskými úrovněmi, když se meziročně snížily o 3,7 procenta. Na loňských úrovních je naopak čekali analytici a statistické údaje tak byly pro trh zklamáním.
Nejvyšší zájem v červnu přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 27,8 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Květnové maloobchodní tržby, které v reálném vyjádření a bez započetí prodeje motorových vozidel vzrostly meziročně o dvě procenta, vyvolaly v optimistická očekávání analytiků. Jenže v červnu tržby opět klesaly. „Květnový nárůst maloobchodních prodejů byl tak pouze dočasný a souvisel s tím, že velká část spotřebitelů zřejmě uskutečnila nákupy, které v době nouzového stavu a uzavřených prodejen odkládala,“ domnívá se ekonom Komerční banky Martin Gürtler.

„S menší mírou strachu a již ukončenými vládními restrikcemi se obchody více plnily lidmi. Přesto byl červnový nárůst tržeb pod všemi odhady analytiků. Tržby bez prodeje aut rostly oproti květnu o 0,2 %, což znamená meziroční stagnaci po předchozím propadu o 1,9 %. Zde analytici v průměru čekali meziroční růst kolem tří procent,“ doplňuje kolega Michal Brožka.

Cesta zpět bude podle něj hrbolatá. „Situace na trhu práce se bude sice pomalu, ale přesto zhoršovat a řada podniků bude šetřit na mzdových nákladech. Celoroční tržby maloobchodu tak čekáme v mírném záporu a v příštím roce růst kolem dvou procent,“ říká ekonom.

PSALI JSME:
Češi v květnu překvapivě hodně utráceli. Nákupy se přesouvají na internet

Nejvyšší zájem v červnu přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 27,8 procenta. „Mnozí lidé se sice vrátili k nákupům do kamenných prodejen, nicméně trend postupného přechodu k on-line nakupování je zřejmý. Do budoucna lze očekávat, že firmy budou investovat do svých e-shopů a budou optimalizovat množství svých poboček,“ domnívá se hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

„Červnová čísla ukázala, že spotřebitelé zůstávají spíše opatrnější. Nejistota z dalšího vývoje ekonomiky, pokrácené mzdy a hrozba nezaměstnanosti jsou hlavními brzdami pro výraznější růst nákupů, a tedy i pro spotřebu, která byla jedním z hlavních motorů české ekonomiky,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek. Podle něj to vypadá tak, že lidé zrealizovali své odložené nákupy a jejich ochota utrácet zůstala omezená.

„České domácnosti zůstávají opatrné a svým výdajům úplně uzdu nepopouští,“ říká Martin Gürtler, přičemž zdůrazňuje, že současná spotřebitelská poptávka je významně podporována štědrými vládními programy. Ty jsou také důvodem, proč prozatím došlo jen k mírnému nárůstu nezaměstnanosti, která podle dat ministerstva práce a sociálních věcí v červenci činila 3,8 %.

PSALI JSME:
Změnila pandemie spotřebitelské chování lidí?

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Koronavirus zlevňuje pohonné hmoty

Druhá vlna pandemie koronaviru snižuje ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích v České republice. Řidiči se v následujících týdnech mohou těšit na další pokles cen.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Pomáhat Nadaci Terezy Maxové dětem nás baví, říká Radek Sedlář

Rozhovor
Letošní už šestý ročník charitativní akce Nadace Terezy Maxové dětem Hýbejte se s Tearibearem dostalo i kvůli koronaviru novou podobu. Místo běhání či chůze na jednom vybraném místě se mohou zájemci, kteří chtějí pohybem pomoci znevýhodněným dětem, zapojit do projektu kdekoli – stačí si jen stáhnout aplikaci Strava a zaregistrovat se na webu tearibear.cz.
Rolovat nahoru