České pivo ve světě chutná stále víc, exportuje se asi čtvrtina

Rozhovor
Na světové pivní mapě má Česko stále významné postavení. Chutná nejen pivařům nejen v domácích hospodách, ale i ve světě. „Pověstná kvalita českého piva je v zahraničí známa a vývoz nám roste každý rok. Máme i poptávky z dalekých teritorií,“ říká v rozhovoru pro Finanční a ekonomické informace výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Na export míří asi čtvrtina výroby, tedy zhruba pět milionů hektolitrů.
Marina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Foto: Český svaz pivovarů a sladoven

Jak české pivovary zvládly dvouletou pandemie koronaviru?
Byla to hodně náročná doba, ale zvládly. Hospody byly buď zavřené, anebo se otevíralo – zavíralo, bylo to divoké. To nám samozřejmě způsobilo velké problémy, finanční i logistické. Ale my jsme houževnatý obor, nevzdali jsme se a hledali cesty, jak hospodským pomoci.
I proto vznikl projekt Bezpečná restaurace, jehož cílem bylo pomoci s výpadkem tržeb. A následně i ukázat našim zákazníkům, že se nemusejí bát jít na pivo, protože dodržujeme hygienické standardy. Pivovary také musely změnit způsob, jak pivo zabalit a dostat k zákazníkům přes obchody.
Celkem logicky tedy propadl prodej v sudech, ale narostl podíl prodejů piva v lahvích, plechovkách a PET lahvích. Ještě musím zmínit projekt Zachraň pivo, protože to byla také krásná ukázka pospolitosti pivovarů a našich pivařů.

PSALI JSME:
Češi omezují pivo, už ho nepijí každý den jako před pandemií

Chodí lidé opět do restaurací a hospod na čepované pivo, nebo zůstávají doma s lahváči?
My, Češi, budeme chodit na čepované pivo vždycky, já v to věřím. Vidíme to i na číslech. Jakmile byla možnost vrátit se do hospod, stalo se. Pít pivo je totiž pro nás společenská událost a jasně, čepované je prostě čepované. Na to já nedám dopustit.

Po koronaviru nastoupila další krize – finanční. Kvůli razantní inflaci zdražuje prakticky všechno. Jak se s tím domácí pivovary vyrovnávají?
Pravda je, že pivovary si moc oddychu neužily. Nyní mají většinou ještě nasmlouvané dodávky a zafixované ceny. Počítat ale bude muset už úplně každý, v příštím roce ještě více. Nyní je ale pro nás nejdůležitější, abychom měli dostatek surovin, tedy sladu a chmele a abychom měli elektřinu a plyn, který pro výrobu piva potřebujeme.

PSALI JSME:
Pivo jako národní poklad. Dostane se na seznam UNESCO?

Nedávno jste oznámili, že usilujete o to, aby byla česká pivní kultura zapsána na světový seznam UNESCO. Co si od toho slibujete?
Kamkoliv do ciziny přijedu, české pivo je zmíněno v první nebo druhé větě. Zaslouží si mít celosvětové uznání. Ale pozor. Není to jen o pivu, je to o tradici výroby českého ležáku, o umu českých sládků, o kvalitě surovin, o setkávání v hospodách, o stylu čepování piva, o mistrech výčepních. Přihláška bude velmi, velmi dlouhá, máme se čím chlubit.

Je tedy o české pivo v zahraničí stále zájem?
Velký, na export jde čtvrtina toho, co vyrobíme. Tedy zhruba pět milionů hektolitrů. Pověstná kvalita českého piva je v zahraničí známa a vývoz nám roste každý rok. Máme i poptávky z dalekých teritorií. Hodně nám pomáhá spolupráce s ministerstvem zemědělství a ministerstvem zahraničních věcí.

PSALI JSME:
Každé sté pivo na světě pochází z České republiky

Objevují se v poslední době nějaké nové pivní trendy, například nové chutě, kterým dávají Češi přednost?
My jsme země českého ležáku. To se nezmění. Ale je vidět veliký apetit k novým věcem a ochutnávání různých pivních stylů a speciálů. Jsem za to strašně ráda. Ale nejvíce mě těší, že velké pivovary spolupracují s minipivovary. Své místo na trhu si našel každý a jde teď hlavně o to, abychom je zásobovaly novinkami. Určitě bych chtěla pozvat všechny pivaře na Dny českého piva, které se letos budou konat od 14. září.

PSALI JSME:
Český pivní export zasáhl i Antarktidu

Jakému pivu dáváte přednost vy, které vám chutná?
Ještě před covidem bych řekla, že ležák a nic jiného, než ležák. Proto beru každou překážku jako motivaci. Nemohla jsem do hospody, ale mám spoustu kamarádů z řad hospodských. Takže jsem je podporovala nákupem všech možných i nemožných piv.
Tím jsem si objevila novou dimenzi, svět rozmanitosti. Baví mě zkoušet opravdu všechno, od kyselých piv a lambiků přes styly IPA, APA, pšeničná piva až po stouty a portery. Fakt všechno. A to doporučuji všem, i vašim čtenářům – samozřejmě přiměřeně.

PSALI JSME:
Svět má o české pivo čím dál větší zájem

Zavřít reklamu ×
  1. Chybí informace o tom,kolik pivovarů u nás zůstalo v českých rukou…..Dále snad ani netřeba pokračovat…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Vyšší DPH restaurace a hospody nepoloží

Zavedení jednotné snížené sazby DPH, které zvažuje Fialova vláda, by podle úterního stanoviska Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) vedlo k zavírání restaurací a hospod, zejména pak na vesnicích …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Česku chybí práce mladých vzdělaných žen. Jsou na mateřské

Analýza
Na rozdíl od většiny evropských zemí se Česku stále nedaří skloubit kariéru a mateřství. Na trhu pak chybí práce mladých a vzdělaných žen. Ukázala to nová studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR, s jejímiž výsledky se redakce FAEI.cz měla možnost seznámit.