
Podle SIPRI, z jehož informací Primoco UAV vychází, bylo v roce 2022 prodáno po celém světě celkem 69 bezpilotních strojů dvojího (tedy i vojenského, pozn. aut.) užití se vzletovou hmotností do 250 kilogramů.
Údaje z národních licenčních registrů obranných systémů ukazují, že tento tržní segment středně velkých bezpilotních letounů ovládli ze dvou třetin výrobci ze Spojených států a z jedné třetiny česká společnost Primoco UAV.
„S třicetiprocentním tržním podílem potvrzujeme pozici předního globálního výrobce v segmentu středně těžkých bezpilotních letadel,“ okomentoval aktuální data Ladislav Semetkovský, generální ředitel a majoritní akcionář Primoco UAV.
Dodal, že vedle 69 strojů střední kategorie dvojího/vojenského užití se vloni prodalo dalších 120 bezpilotních letounů v kategorii těžkých dronů nad 250 kilogramů. „Vyjma covidového roku 2021 tak v posledních letech globální trh meziročně roste v řádu desítek procent ročně a Česká republika na něm hraje významnou roli,“ dodal Semetkovský.
Objednávky na 33 strojů
O výrobky společnosti Primoco UAV je v zahraničí nadále velký zájem. Jen za devět měsíců letošního roku uzavřela firma nové kontrakty na dodávky celkem 33 svých letounů Primoco UAV One 150 o vzletové hmotnosti 150 kilogramů. Celková hodnota nových zakázek na výrobu strojů, jež dokážou nést užitečné zatížení o hmotnosti až 30 kilogramů, tak letos dosáhla již 690 milionů korun.
Byznysu se středně velkými drony výrazně napomohla válka na Ukrajině, kde stroje vyráběné v pražském Radotíně také létají. Ukrajina si ovšem nekupuje české bezpilotní prostředky napřímo, ale přes Lucembursko, Nizozemsko a Německo, odkud dorazí i platba.
K bojovým akcím ale české drony neslouží. „Naše drony zbraňové systémy nevozí, dokonce se k tomu i naši zákazníci zavazují,“ uvedl Semetkovský. I tak je tento sofistikovaný vojenský prostředek pro armádní operace mimořádně cenný – například při vyhledávání a zaměřování nepřátelských pozic. Primoco UAV vyváží své stroje rovněž do dalších evropských zemí, ale i na Blízký východ, do Asie nebo do Afriky.
Trojnásobný nárůst tržeb
Globální zájem o bezpilotní prostředky, ale také o náhradní díly nebo školení pilotů, se odrazil rovněž na hospodářských výsledcích pražské firmy, které jsou nejlepší v její historii. Za letošní tři čtvrtletí dosáhly tržby bezmála 372 milionů korun, což je trojnásobný nárůst oproti loňskému roku. Letošní zisk po zdanění už přesáhl 126 milionů korun.
„S ohledem na míru rozpracovanosti nových obchodů potvrzujeme dříve zveřejněný výhled, že nové zakázky uzavřené v roce 2023 dosáhnou souhrnné hodnoty jedné miliardy korun. Pro období následujících dvanácti měsíců pak očekáváme uzavření kontraktů v objemu 1,8 miliardy,“ uvedl Ladislav Semetkovský.
Primoco UAV zároveň pokračuje v procesu certifikace podle vojenské normy NATO STANAG 4703 a velký důraz klade také na inovace, díky čemuž patří jeho stroje One 150 ve své kategorii ke světové špičce.
„Během léta jsme dokončili novou softwarovou i hardwarovou verzi řídicího systému letounu. Jde o další krok, který nám na základě letových zkušeností umožňuje posunout se k plné automatizaci a ještě vyšší bezpečnosti letového provozu. Jen do tohoto projektu Primoco UAV dosud investovalo tři miliony korun,“ uvedl Semetkovský.
Dodal, že právě přístup firmy k inovacím sehrál významnou roli v rozhodnutí společnosti Airbus Defence and Space a její dceřinky Airbus DS Airborne Solutions uzavřít v červnu s českým výrobcem memorandum o vzájemné spolupráci.
Akcie české společnosti Primoco UAV SE jsou obchodované na trhu Start pražské burzy. Od začátku letošního roku posílily již o více než 123 procent na 915 korun za akcii. Od vstupu společnosti na burzu před necelými pěti lety pak zhodnocení činí dokonce 266 procent.
Doručovací drony
Bezpilotní prostředky zažívají v posledních letech nebývalý rozvoj prakticky ve všech segmentech trhu, tedy nejen ve vojenství. Například americká společnost Amazon nedávno oznámila, že se chystá zavést své malé doručovací drony také v Evropě. Uvedla, že se dohodla s leteckými regulátory v Itálii a ve Velké Británii, a její stroje tak mohou v těchto zemích začít doručovat.
Nasazení dronů má být postupné, předpokládané zahájení provozu bude v roce 2024. Doručovací drony budou nejdříve ovládat lidé ze země, kteří budou muset mít stroje neustále v dohledu. Plně automatizovaný provoz by měl přijít za několik let.
Amazon začal s provozem doručovacích dronů minulý rok v Kalifornii, používá je převážně na doručování svého zboží. Podle firmy od té doby doručily její stroje tisíce balíčků. Na dronech pracují vedle Amazonu například i Google nebo Walmart.