Českou ekonomiku brzdí výpadky výroby v automobilkách

Analýza
Tuzemský průmysl hlásí za červen silnější než očekávaný růst výroby, který byl doprovázen silným růstem tržeb a zejména nových objednávek. Zatímco finanční trh očekával růst ve výši 8,3 procenta, meziročně průmyslová výroba v červnu vzrostla o 11,4 procenta, růst byl vykázán i v meziměsíčním vyjádření na úrovni jednoho procenta.
Nedostatek potřebných komponent dopadá především na automobilový průmysl, výpadky výroby v automobilkách se ale mohou dále negativně přenášet na navazující odvětví. Ilustrační foto: Škoda Auto

Loni v červnu se tuzemský průmysl postupně zotavoval po uvolnění uzavírek souvisejících s první vlnou pandemie a jeho výkon tak z pohledu letošního června stále představoval poměrně nízkou základnu pro meziroční srovnání.

Tuzemskému průmyslu ovšem příznivě vane do plachet také růst nových zakázek, zahraničních i z tuzemska, což pro výrobce vykresluje optimistický obrázek i do dalších měsíců. Na tuzemském průmyslu se ale zároveň negativně projevují komplikace a zpoždění v dodávkách surovin a potřebných dílů.

Výpadky v dodávkách surovin a komponent představují brzdu ještě silnějšího růstu výroby a s těmito problémy se potýká průmysl i v dalších evropských ekonomikách, jak dnes například ukázala červnová data z německého průmyslu.

Co se týče konkrétních průmyslových odvětví, tak nedostatek potřebných komponent dopadá především na automobilový průmysl, výpadky výroby v automobilkách se ale mohou dále negativně přenášet na navazující odvětví.

PSALI JSME:
Nebýt „čipového hladomoru“ a zdražování materiálů, průmysl by rostl ještě lépe

Automobilky hlásí druhý meziměsíční pokles výroby v řadě v důsledku nedostatku potřebných komponent, což je faktor, jenž měl ve druhém čtvrtletí nepříznivý dopad na výkon české ekonomiky jako celku, vyjádřeno ukazatelem hrubého domácího produktu (HDP).

Právě nedostatek potřebných komponent v tuzemském průmyslu a s tím spojené zpožďování výroby s negativními dopady na exporty byl statistiky zmíněn coby faktor, jenž ve druhém čtvrtletí brzdil výkon české ekonomiky jako celku.

Automobilový průmysl byl v červnu i tak druhým nejsilnějším tahounem průmyslové výroby jako celku: Výroba motorových vozidel meziročně vzrostla o sedm procent a k celkovému růstu průmyslové výroby, jenž činil 11,4 procenta, přispěla v rozsahu 1,3 procentního bodu.

Klíčovým tahounem meziročního růstu průmyslové výroby bylo ale v červnu odvětví výroby kovových konstrukcí a kovodělných výrobků s růstem 21 procent, což k celkovému meziročnímu výkonu průmyslové výroby přispělo v rozsahu 2,2 procentního bodu.

PSALI JSME:
Průmysl roste, ale brzdí ho subdodávky

Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 procenta, letos se velmi pravděpodobně dočkáme dvouciferného růstu průmyslové výroby. Aktuálně pro letošek očekávám celoroční růst průmyslové výroby v oblasti 11,5 procenta.

Výkon průmyslu bude těžit ze silných objednávek a v meziročním vyjádření po většinu druhého pololetí vypomůže statistický efekt i nadále příznivé srovnávací základny.

Na druhou stranu ale platí, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent může v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a navazujících odvětvích.

Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno) 

PSALI JSME:
Ekonomika roste, inflace zůstává výš a ČNB zvyšuje sazby

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB