Český Bolt „vrtí psem“. Brno a Ostrava v evropském průzkumu vůbec nefigurují

V redakci nás nedávno zaujala tisková zpráva platformy Bolt. Nejprve tvrzením, že největší provozovatel sdílených elektrických koloběžek v Evropě převádí 60 procent svých uživatelů od aut ke koloběžkám. A pak i obtížně uvěřitelným počtem gramatických chyb a chybějících čárek v jednom textu. Inu, Estonci, chtělo by se dodat…
Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána. Ilustrační foto: Bolt

Tisková zpráva uvádí, že Bolt v loňském roce spustil „pilotní projekt s cílem přimět uživatele své aplikace k tomu, aby na cesty kratší než tři kilometry vyrazili sdílenou koloběžkou, místo toho, aby si objednali odvoz autem“.

Do projektu, jak informoval tuzemský Bolt, jenž se uskutečnil ve spolupráci s norským Institutem pro ekonomiku dopravy (TØI), byli zapojeni uživatelé deseti měst v osmi zemích Evropy, od norského Osla a švédského Stockholmu přes tuzemské Brno a Ostravu, až po portugalský Lisabon a maltskou La Vallettu.

Součástí vzorku byla také „kontrolní skupina uživatelů, kteří žádný popud k využívání koloběžek prostřednictvím aplikace neobdrželi“. Platforma Bolt ale v tiskové zprávě nesdělila, jak velký byl tento kontrolní vzorek, ale především ani to, na jakém počtu uživatelů se projekt uskutečnil.

PSALI JSME:
Po chodníku by neměli jezdit ani ti nejmenší

Důvodem může být i to, jak píše ve své studii spolupracující norský institut, že „výsledky z Bordeaux, Brna a Ostravy nejsou prezentovány z důvodu omezené velikosti vzorku“. Jejda! Z tiskové zprávy Boltu v Česku se naopak zdálo, že Brno a Ostrava, jako dvě města z osmi v deseti evropských zemích, hrála v projektu klíčovou roli.

Podle tiskové zprávy českého Boltu, jenž od loňského podzimu vede manažerka Soňa Stloukalová, „koloběžky Bolt způsobují v průměrů třetinu emisí kysličníku uhličitého než osobní automobil“. Citaci jsme ponechali „tak, jak je“, tedy včetně chyb.

Pokud srovnáme „emisní“ provoz tradičního benzínového či naftového auta a elektrické koloběžky, vychází z toho elektrická koloběžka jako vítěz. Ale jen do doby, dokud nezačneme pátrat po tom, z jaké elektřiny, resp. jak vyrobené, byla nabita. Koloběžka během svého provozu žádné emise CO2 nezpůsobuje. Jen při nabíjení, a to zprostředkovaně podle energetického zdroje, z něhož při nabíjení čerpala.

PSALI JSME:
Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Jak loni v létě upozornil ekonom Lukáš Kovanda, průměrný majitel elektroauta v ČR pohání svůj vůz po více než čtyři pětiny jízdního času uhlím, ruským plynem a ruským palivem jaderných elektráren, což podle něj vyplynulo z aktuálního složení zdrojů na výrobu elektřiny.

Vzhledem k tomu, že elektrické koloběžky firmy Bolt se v tuzemsku nabíjejí ze stejných zásuvek, jako výše uvedená elektroauta, lze rozporovat „emisní nezávadnost“. Údajné snížení znečištění ovzduší ve městech, kde lidé v rámci mikromobility používají koloběžky Bolt, totiž neřeší, jakým způsobem byla energie nezbytná k jejich nabití získána.

Veškeré „marketingové řečičky“ Boltu ohledně sdílených koloběžek a „snížení emisí“, které přinesou, zjevně padají s dalšími rozvojovými plány firmy. Ta v tuzemsku avizovala, že spustí doručení nákupu domů do patnácti minut (nikoliv na koloběžkách) a že do dvou let chce zabodovat ve sdílení aut. Plánuje prý vyšší stovky aut i na vzdálenější jízdy, jak nedávno uvedl server Seznam Zprávy.

PSALI JSME:
Bolt oznamuje kapitálovou investici ve výši 628 milionů eur

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Marek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.