
Sektor zaměstnává tisíce lidí, tvoří přibližně dvě procenta domácího hrubého domácího produktu (HDP), přičemž plná polovina produkce míří na zahraniční trhy. Ministr dopravy Martin Kupka nedávno na diskusním fóru Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) konstatoval, že „český železniční průmysl je nositelem a generátorem pozitivních zpráv“.
„Tento optimismus je navíc postaven na reálných základech. České firmy ukazují, že mají potenciál obstát nejen doma, ale i v silné mezinárodní konkurenci,“ uvedl ministr. Krátce předtím prostějovská společnost DT-Výhybkárna a strojírna (DTVS) oznámila, že úspěšně dokončila významnou zakázku dodávky kolejnic pro britského provozovatele železniční infrastruktury Network Rail.
V rámci smlouvy s britskou společností Trackwork Limited firma vyrobila celkem 86 výhybkových jazyků. DTVS, přední světový výrobce výhybek a výhybkových konstrukcí pro železniční, tramvajové a metro tratě, realizovala zakázky pro britské železnice jako plně certifikovaný dodavatel splňující náročné standardy pro tamní infrastrukturu.
Letos prostějovská firma očekává rekordní objem nových zakázek. Velký podíl stále tvoří zahraniční projekty, kdy se na ni obracejí noví i tradiční zákazníci. V Německu, na jednom z klíčových exportních trhů společnosti, aktuálně hodnota objednávek překračuje 165 milionů korun. Kromě toho bude firma dodávat také do dalších zemí: Švédska, Itálie, Kanady, Portugalska, Nizozemí a tradičně i na Slovensko.
„Celkem máme pro tento rok uzavřeny kontrakty za více než půl druhé miliardy korun a exportní zakázky tvoří zhruba třetinový podíl. Jsou pro nás mimořádně důležité, protože nám umožňují dále pracovat na zvyšování naší konkurenceschopnosti jak v oblasti technologického vybavení, tak i technické úrovně řešení našich výrobků,“ sdělil faei.cz Marek Smolka, generální ředitel společnosti.
Pokud jde o tuzemské zakázky, DTVS například v průběhu letošního května a června dodá 20 nových výhybek nezbytných pro další postup prací při rekonstrukci kolejiště Masarykova nádraží, jednom z nejvytíženějších železničních uzlů v metropoli, a navazujících úseků tratí ve směru Praha-Libeň a Praha-Bubny.
Aktuální dodávka navazuje na první etapu z roku 2024, kdy prostějovská společnost dodala 16 výhybek. Celkem tak pro „Masaryčku“ vyrobila už 36 nových výhybek. „Nádraží je klíčové pro každodenní bezproblémový příjezd a odjezd desítek tisíc dojíždějících cestujících zejména v rámci systému ESKO pražské příměstské dopravy,“ vysvětlil pro faei.cz obchodní ředitel firmy Dušan Kadlec.
Nejde jen o koleje, ale i o to, co na nich bude jezdit. Společnost Société Générale Equipment Finance (SGEF), člen skupiny Komerční banky, letos v únoru oznámila, že zhruba desetina jejího financování připadla na projekty v segmentu letecké a železniční dopravy, kde bylo investováno 1,6 miliardy Kč. Mezi nejvýznamnější transakce patřilo financování elektrických lokomotiv železničních dopravců.
Že investice do železnic je celoevropským trendem, potvrzují i další aktuální zprávy. Například v noci na středu společnost FlixTrain informovala, že objednává 65 nových souprav vysokorychlostních vlaků od španělského výrobce Talgo a lokomotivy od společnosti Siemens. Objem zakázek dosahuje až 2,4 miliardy eur (60 mld. Kč, pozn. red.), včetně některých služeb údržby.
Společnost FlixTrain uvedla, že tímto strategickým krokem reaguje na rostoucí poptávku po rychlé a cenově dostupné železniční dopravě. Firma hodlá nové vysokorychlostní vlaky využít k saturování obrovského tržního potenciálu v Německu a Evropě. Očekává se totiž, že trh vysokorychlostní železnice v Německu do roku 2030 vzroste ve srovnání s objemem v roce 2021 o 45 procent.
K tomu jsou ale třeba investice a právě ty by měl podpořit nedávno oznámený infrastrukturní fond v rozsahu 500 miliard eur nového kabinetu kancléře Friedricha Merze. Nová vláda se zavázala k dlouhodobým investicím do železniční infrastruktury a rovněž k reformě systému přístupu na koleje v Německu. Tyto plány mohou uvolnit další soukromé investice do německého železničního sektoru.
„Investici společnosti FlixTrain jednoznačně vítáme. Skutečnost, že německá technologická společnost investuje v takovém rozsahu, je silným signálem pro celý železniční trh,“ uvedl spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder.
Podle Andrého Schwämmleina, spoluzakladatele a generálního ředitele společnosti Flix nová německá vláda pochopila důležitost rámce pro železniční služby. „Rychlá realizace dohodnutých priorit by mohla vést k tomu, že na německý trh půjdou větší investice,“ řekl Schwämmlein. „Neplánujeme pouze zvýšit náš podíl na trhu, chceme výrazně zvětšit samotný trh,“ dodal.
Obnova německé železniční infrastruktury je samozřejmě pro český železniční průmysl jak výzvou, tak příležitostí. Jako jedna z prvních tuzemských firem se jí chopila technologická a realitní skupina TTC, která dokončila akvizici německé společnosti Radiodata, v níž získala 80% podíl a stala se jejím většinovým vlastníkem.
Radiodata vyvíjí a vyrábí profesionální rádiové systémy pro hlasovou a datovou komunikaci a patří mezi nejvýznamnější německé dodavatele v této oblasti. Mezi její významné zákazníky patří například německý národní železniční dopravce Deutsche Bahn. Skupina TTC si od akvizice slibuje zejména další posílení pozice na německém trhu a otevření nových příležitostí pro další mezinárodní expanzi.
Český železniční průmysl ale musí brát v potaz i regionální konkurenci. Například polská společnost Budimex v druhé polovině května informovala o své expanzi na pobaltské trhy: Podepsala smlouvu za 332 milionů eur na více než 58 kilometrů dlouhý úsek vysokorychlostní železnice Rail Baltica z Pärnu až k lotyšským hranicím. Projekt se tak řadí mezi nejvýznamnější investice v regionu.