Chytré technologie pomáhají najít místo k parkování

Každý řidič to zažil mnohokrát. Proplétá se autem centrem města a marně hledá místo, kde by zaparkoval. Mnohdy se ani přesně neorientuje v různě barevných zónách. Moderní technologie využívající systému „chytrého“ parkování nyní nabízejí různé možnosti, jak šetřit nervy, čas i peníze za projetý benzin.
Parkování nemusí být horror s využitím moderních technologií. Foto: Depositphotos.com

Když byl Jaroslav Mach ml. před devíti lety na studijním pobytu ve Švýcarsku, poměrně často tam narážel na problém s parkováním. Jezdila za ním rodina i přátelé a nechat na několik dní auto v centru bylo jako ve většině evropských měst nejisté a rovněž finančně náročné. Tam ho také poprvé napadalo vymyslet nějaký systém, který by motoristům pomáhal se snadnějším parkováním.

Začaly vznikat první nápady, konkrétní návrhy i webové stránky. Trvalo to ovšem ještě několik let, než se projekt posunul. A tak vznikl unikátní systém MR.PARKIT, který reaguje na vznik nových parkovacích městských zón v Praze i stoupající poptávku po parkovacích místech.

„Před lety nás oslovil známý, který měl volná místa v garáži v centru Prahy, a ta mu v podstatě ležela ladem. Začali jsme proto vymýšlet rezervační systém, díky kterému by si zájemci o parkování jednoduše otevřeli dveře od garáže sami a nebyli tak závislí na chodu recepce,“ řekl Mach.

PSALI JSME:
„Auta budou předem hlásit, kde je ještě místo,“ říká Ján Jacina z Českých radiokomunikací

Garáž jako hotelový pokoj

Systém funguje tak, že si přes internet vyberete jednu z garáží se stovkami parkovacích míst v Praze, zadáte datum a čas příjezdu i odjezdu a své parkovací místo si zarezervujete jako hotelový pokoj. Statistiky ukazují, že po otevření vrat a zaparkování auta klient garáž opouští v průměru za tři minuty.

„Vrata od garáže si jednoduše otevřete zavoláním z mobilního telefonu registrovaného v našem systému, nebo vám v některých garážích otevře recepce a bude asistovat při parkování. Nejste tak nijak závislí na otevírací době garáží, nikomu nemusíte nahlašovat změnu času příjezdu, pokud se cestou zdržíte, a po celou dobu rezervace máte své garážové stání plně k dispozici,“ vysvětlil Jaroslav Mach ml., spolumajitel MR.PARKIT.

Za pár let se mu podařilo získat tisíce zákazníků a zařadit se mezi největší poskytovatele parkování s rezervačním systémem v Praze. „Ceny za parkování jsou variabilní podle lokality garáže. V historickém centru Prahy můžete zaparkovat od 330 korun, a mimo centrum už od 140 korun za den,“ sdělil Mach. Majitelé garáží si zase sami rozhodují, kolik stání do systému zařadí, anebo si mohou průběžně kontrolovat, kolik aut u něho přes MR.PARKIT v daném měsíci parkovalo.

PSALI JSME:
Historie garáží: Ze stáje pro kočáry k investici za statisíce

Senzory ve vozovce

Další cestou, kudy se při zlepšování komfortu při hledání volného parkovacího místa ubírají větší města, jsou čipy ve vozovce. Pokud se místo uvolní, senzory začnou přes speciální aplikaci upozorňovat, že jde zde možné zaparkovat. A naopak: pokud na daném místě stojí vozidlo, senzory hlásí, že je plno.

Například v Německu zavedl tento systém mezi prvními Bonn, a postupně se rozšiřují do dalších metropolí. A ani Česko nezůstává pozadu. Systém chytrého parkování s využitím čipů ve vozovce například chtějí spustit do čtyř let v Pardubicích. Pomocí mobilní aplikace se řidičům ukáží volná parkovací místa, a radnici zase potřebná data pro další rozhodování. „Město tak bude mít v ruce nástroj pro objektivní rozhodování o tom, jakou funkci má konkrétní parkovací plocha plnit,“ řekl Pardubickému deníku náměstek primátora Petr Kvaš.

Obdobný systém funguje už několik let v Písku. Mobilní aplikace eParkomat, kterou vyvíjí společnost City Smart Parking, zobrazuje na mapě tři desítky tamních parkovišť, cenu za hodinu parkování a celkový počet parkovacích míst, v několika případech dokonce přesná místa o aktuální obsazenosti. „Tato užitečná pomůcka umí navíc odhadovat šanci na zaparkování v konkrétních ulicích centra města,“ uvádí se na internetových stránkách města Písek. Systémy využívající senzory ve vozovce na parkovištích zavádějí rovněž další města.

PSALI JSME:
Dopravní předpisy platí i za závorou

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Technologie

Videokonference nejsou mezi Čechy příliš oblíbené

Videokonference jsou podle průzkumu Harvard Business Review pátou nejpoužívanější technologií pro týmovou komunikaci ve firmách, a pokud jde o efektivitu při práci na dálku, umístily se na druhém místě hned po …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru