Co dělat, když vám podzimní bacily překazí dovolenou?

Nastávající podzimní prázdniny, které řada škol prodlužuje na celý týden, představují pro rodiny ideální příležitost odjet z podzimního sychravého počasí a nečerpat do zásoby sluneční paprsky. Co si však počít v případě, kdy se ukáže, že podzimní rýmička přerostla do něčeho vážnějšího a místo lehátka na pláži si pohovíte doma v posteli?
Nemoc nebo úraz dovedou zkazit nejednu dovolenou. Jak si ale poradit, aby zrušená dovolená nebolela i finančně? Ilustrační foto: Depositphotos.com
Nemoc nebo úraz dovedou zkazit nejednu dovolenou. Jak si ale poradit, aby zrušená dovolená nebolela i finančně? Ilustrační foto: Depositphotos.com

V první řadě je nutné si uvědomit, že u zájezdů čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy, jak ji známe z objednávek přes internet, uplatit nelze. To však neznamená, že by zákazník nemohl od smlouvy odstoupit.

Naopak, může tak učinit před zahájením zájezdu kdykoli. Jestliže je však důvodem něco jiného, než je porušení smlouvy ze strany cestovní kanceláře nebo mimořádné okolnosti v destinaci zájezdu, placení storno poplatků se s největší pravděpodobností nevyhnete.

Storno poplatky si stanovuje každá cestovní kancelář sama, podmínky jejich účtování i jejich výši byste měli nalézt vždy v cestovní smlouvě. V případě, že součástí dokumentů nejsou, měly by odpovídat ceně zrušeného zájezdu ponížené o úspory nákladů a příjmy z náhradního využití služeb.

Výše poplatků musí být přiměřená. Zohledňovat by měla zejména dobu mezi odstoupením od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu. Čím blíže se odjezd blíží, tím vyšší storno poplatky budou. Dalším důležitým hlediskem jsou náklady, které za vás cestovní kancelář vynaložila, a také příjmy za služby, které vám cestování kancelář neposkytne a je pro ně schopna najít jiné využití.

Se zrušením neotálejte

Jakmile víte, že nebudete schopni odcestovat, okamžitě kontaktujte cestovní kancelář. Každý den může znamenat rozdíl ve výši stornopoplatků, které budete muset hradit. U zájezdu zrušených 60 a více dní předem bývá platba za storno kolem 1 500 Kč za osobu.

S blížícím se odjezdem se podíl z celkové ceny zájezdu navyšuje a při době kratší než týden je zpravidla již stoprocentní. U zvláštních nabídek, first minute a last minute zájezdů mohou být podmínky storna přísnější.

Povinnosti platby odstupného se vyhnete v případě, kdy v cílové destinaci nebo jejím bezprostředním okolí nastanou mimořádné okolnosti, typicky nepokoje, teroristické útoky, živelné katastrofy nebo vypuknutí epidemie, které by pobyt v místě nebo cestu do destinace výrazně ovlivnily.

Nejen, že se v těchto situacích na vás nevztahuje povinnost uhradit storno poplatky, ale máte právo na úhradu všech finančních prostředků, které jste již uhradili. Právo na náhradu škody vám ale nenáleží.

Popsaná mimořádná situace se musí vztahovat na oblast, do níž hodláte vycestovat. Argument nebezpečného vývoje a obava z cesty nemusí u cestovní kanceláře obstát. Zásadní je doložit, že mimořádná situace nastala až po sjednání zájezdu. Jako důkaz je možné využít informace Ministerstva zahraničních věcí.

Pokud cestovní kancelář jednostranně změní některou z podstatných náležitostí zájezdu, má cestující dvě možnosti. Může změnu přijmout a případně požadovat kompenzaci, jde-li o změnu k horšímu.

Druhou možností je odstoupení od smlouvy, a to bez povinnosti platit stornopoplatek. Za podstatnou změnu se považuje například změna termínu o více než 24 hodin, významná změna ubytování (nižší kategorie hotelu, jiná lokalita, pozn. red.), výrazná změna způsobu dopravy, navýšení ceny zájezdu o více než osm procent.

Pojištění vám vrátí až 100 procent

Abyste zmírnili finanční zátěž při placení storno poplatků, je možné si sjednat pojištění storna. Konkrétní rozsah se liší podle pojišťovny a typu pojištění. Připojištění je možné sjednat i přímo u cestovní kanceláře, řada lidí ho má v rámci vedení bankovního účtu. Většinou jsou ale zde specifikované služby omezené a pro náročnější klienty nebudou dostačující.

Pojišťovny nabízejí storno balíčky, které počítají s vaší spoluúčastí, ale i takové, u nichž jsou náklady na zájezd stoprocentně kryty sjednaným pojištěním. Například pojišťovna Generali nabízí dvě úrovně krytí – buď 80 procent nákladů do maximálně 150 tisíc, nebo 100 procent nákladů do stejné maximální výše.

Se sjednáním pojištění storna nijak neotálejte, většina pojišťoven vyžaduje jeho zřízení do tří dnů od zaplacení zájezdu nebo rezervace ubytování. Pokud zájezd kupujete na poslední chvíli a do odjezdu zbývá méně než 15 dní, je storno pojištění většinou nutné sjednat ve stejný den.

Storno pojištění obvykle pokrývá situace, jako vážné akutní onemocnění nebo úraz. Nemusí se přitom týkat jen bezprostředně cestujícího, ale i jeho blízké osoby. Dalšími událostmi, které pojištění pokrývá, jsou úmrtí, závažné škody na majetku způsobené živelní událostí nebo trestným činem, nedobrovolná ztráta zaměstnání, komplikace v těhotenství či soudní předvolání.

Naopak za důvod k proplacení storna není považována nemožnost čerpat dovolenou z pracovních důvodů, zamítnutá žádost o vízum, komplikace v důsledku požití alkoholu či jiných návykových látek apod. Stejně tak není důvodem pro storno těhotenství, pokud není provázeno komplikacemi, které by cestu znemožňovaly.

Nejčastějším důvodem pro zrušení zájezdu bývá nemoc či úraz. V takové situaci co nejdříve navštivte lékaře, který potvrdí, že váš zdravotní stav neumožňuje zájezd absolvovat.

Pozor na to, že některé typy pojištění vyžadují pro uznání nároku hospitalizaci nebo nařízený klid na lůžku. Pojištění nekryje chronická onemocnění, která existovala již před sjednáním pojištění, respektive jen v případě neočekávaného zhoršení.

Některé pojišťovny nabízejí prémiové pojištění storna, tedy zrušení zájezdu bez udání důvodu. Jeho flexibilitu si ale zájemci samozřejmě připlatí. Výhodné může být pro ty, kdo narazí na výhodnou nabídku, ale nejsou si jisti, jestli budou schopni na zájezd odcestovat.

Ani bez pojištění není vše ztraceno

Odstoupení od smlouvy směřujte pořadateli vždy písemnou formou. Jestliže na zájezd bez jakékoli informace jen nenastoupíte, o možnost získat jakékoli peníze zpět se připravíte.

Cestovní pojišťovna by vám měla vrátit zaplacenou částku sníženou o stornopoplatek bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Obratem informujte i pojišťovnu, lhůta na nahlášení od vzniku pojistné události se pohybuje typicky kolem sedmi dní.

Ani v případě, že na zájezd nemůžete, ale storno pojištění sjednáno nemáte, nemusí být všechny finance ztracené. Zkuste se obrátit na cestovní kancelář – některé z nich jsou, zejména v případě nenadálé vážné nemoci, ochotny snížit poplatky jako gesto dobré vůle. Svou smlouvu můžete také postoupit někomu jinému, případně jednu z osob nahradit někým jiným.

Cestovní kancelář musí náhradníka akceptovat, za změnu si může účtovat náklady spojené se změnou jména na přepravním dokladu nebo v ubytování. Poplatek by se měl pohybovat v řádech stokorun.

Mnoho cestovních kanceláří umožňuje změnit termín zájezdu – sice za poplatek, ale nižší, než by činil stornopoplatek v případě kompletního zrušení. Možností může být i změna destinace nebo hotelu, pokud do objednané cestovat nemůžete.

V některých případech mohou kanceláře nabízet místo vrácení peněz poukazy na budoucí zájezdy, což byla cesta, kterou využívaly například v době covidové pandemie. Přijetí poukazu je dobrovolné, můžete trvat na vrácení peněz.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena