
Coca-Cola dosáhla ve čtvrtém čtvrtletí tržby ve výši 11,5 miliardy dolaru s meziročním nárůstem o šest procent. Tento výsledek překonal očekávání London Stock Exchange Group (LSEG), která počítala s přibližně 10,68 miliardy dolaru. Nejvíce pozitivní byl organický růst tržeb (bez zohlednění akvizic a měnových výkyvů, pozn. aut.), který dosáhl 14 procent.
Globální objem prodeje jednotkových balení vzrostl o dvě procenta. To naznačuje, že spotřebitelská základna Coca-Coly zůstává silná a její cenové strategie jsou účinné. Čistý zisk vzrostl o 11 procent na 2,20 miliardy dolaru. Překvapil i zisk na akcii (EPS) ve výši 0,55 dolaru, přičemž původní odhady byly na úrovni 0,52 dolaru.
Růst poptávky a strategické kroky
Coca-Cola investovala do rozšíření svého portfolia, včetně nabídky zdravějších alternativ, jako jsou nápoje s vitamíny nebo bez cukru. Společnost se také zaměřuje na digitalizaci distribučních kanálů a optimalizaci marketingu prostřednictvím umělé inteligence, což jí pomáhá efektivněji oslovovat cílové skupiny.
Významnou roli v růstu tržeb hrála i inflace, jelikož společnost byla schopná přenést část růstu vstupních nákladů na spotřebitele prostřednictvím mírně vyšších cen. Obchodní napětí způsobené americkým prezidentem Donaldem Trumpem však představuje výzvy, protože nová 25% cla na dovoz hliníku do USA mohou zvýšit náklady i tomuto výrobci.
Vývoj akcií
Akcie Coca-Coly reagovaly na pozitivní výsledky mírným růstem, jelikož investoři ocenili stabilitu a odolnost společnosti vůči globálním ekonomickým výzvám. Od začátku tohoto roku již posílily o více než 11 procent a výrazně si polepšily i po zveřejnění výsledků za čtvrtý kvartál. V pátek 14. února 2025 se již pohybovaly blízko svého historického maxima.
Vyhlídky na pokračování pozitivního trendu akcií by mohly být podpořeny tím, že vedení společnosti pro rok 2025 předpokládá organický růst tržeb v rozmezí pěti až šesti procent, což naznačuje důvěru v pokračování pozitivního trendu. Růst zisku EPS by měl být na úrovni osmi až deseti procent.
Výhoda oproti konkurenci
Na rozdíl od Coca-Coly její hlavní konkurence, firma PepsiCo, zaznamenala tříprocentní pokles prodejů v Severní Americe, což se týkalo jejích dvou největších segmentů – nápojů a Frito-Lay snacků.

Podle ředitele výzkumu spotřebitelských tovarů ve společnosti Redburn Atlantic, Charlieho Higgsa, hlavní rozdíl mezi těmito dvěma rivaly spočívá pravděpodobně v tom, že Coca-Cola exceluje v oblasti nápojů bez cukru a perlivých nápojů, zatímco Pepsi zde ztrácí podíl.
Coca-Cola diverzifikuje portfolia o prémiové značky, jako mléčné nápoje Fairlife a minerálky Topo Chico. V rozvojových trzích, jako je Indie, se zase přizpůsobuje místním spotřebitelským trendům a cenám.
Daří se i evropskému partnerovi
Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) se rozhodla posílit svou pozici na trhu prostřednictvím zpětného odkupu akcií v hodnotě jedné miliardy eur (1,05 mld. USD). To ukazuje její důvěru ve vlastní růstový potenciál.
Navzdory snížení zisku před zdaněním zaznamenal CCEP výrazný nárůst tržeb, který byl poháněn především silnou výkonností na trzích v oblasti Austrálie a Pacifiku, zatímco trh v Evropě zaostal. Efektivní opatření na snižování nákladů pomohla zvýšit upravený provozní zisk o osm procent, což ukazuje na úspěšnou optimalizaci nákladů.
Vedení CCEP je přesvědčeno, že strategické směřování je do budoucna dobře nastavené. Plánované investice a obchodní iniciativy mají za cíl podpořit růst v perspektivních segmentech s důrazem na udržitelnost a dosažení dlouhodobých cílů.
Závěr
Coca-Cola i nadále dokazuje svou silnou pozici v turbulentních časech, přičemž reaguje flexibilně na inflaci či obchodní napětí. Její schopnost přizpůsobit se trendům a efektivně implementovat digitální a cenové strategie pomáhá udržovat růst. Očekávání pro rok 2025 naznačují pokračující optimismus, a to i navzdory možným rizikům.
Konkurenční výhody umožňují Coca-Cole lépe se vyrovnat s výzvami ve srovnání s konkurenty. Pozitivní výhled pro akcie společnosti a stabilita jejích obchodních výkonů naznačují, že Coca-Cola zůstává klíčovým hráčem na trhu, který dokáže nejen přežít, ale i „napředovat“ v měnící se globální ekonomice.
Autor je hlavní analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)