Čtvrtině kancelářských firem koronakrize změnila plány

Před vypuknutím krize chtěla pětina kancelářských firem expandovat, ale čtvrtině koronakrize změnila plány. Vychází to z průzkumu společnosti Prochazka & Partners na vzorku klientů, kteří mají dohromady pronajato více než 350 000 m² kanceláří. To představuje přibližně desetinu kanceláří v Praze.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Více než 80 % firem, kterým krize změnila plány, chce nakonec zmenšovat pronajatou plochu, pouze čtyři procenta ji naopak chtějí zvětšovat. Zbytek vyčkává. Pozitivní zprávou je, že většinově (75 % respondentů) zůstává zachován status quo – firmy neplánují letos ani zvětšovat ani zmenšovat.

„Kromě firem, které mají jasno již dnes, je určitě mnoho těch, které nyní vyčkávají, jak se ke krizi teprve postaví. Největší dopad změn organizace práce a přehodnocení lokality či počtu pronajatých m² kanceláří, očekáváme nejdříve na třetí čtvrtletí letošního roku, ohledně expanze či kontrakce se pak změny promítnou většinově až do roku 2021,“ dodává Procházka, managing partner společnosti Prochazka & Partners.

Podobný průzkum provedla také mezinárodní poradenská společnost BNP Paribas Real Estate ČR provedla mezi stovkou společností různého zaměření a velikosti. Vyplynulo z něj několik zřetelných trendů. Pro naprostou většinu nájemců je momentálně hlavní prioritou úspora nákladů. I proto velká část z nich uvažuje o redukci kancelářských prostor.

PSALI JSME:
Kanceláře open space místo spolupráce posilují podrážděnost a snižují výkon

Zvažují proto přenechat část svých prostor pronajímateli nebo se chystají 15 až 20 procent prostor podnajmout jiné společnosti. Souvisí to mimo jiné s tím, že až třetina zaměstnanců se chystá využívat práci z domova v kombinaci s pravidelnými setkáními v kancelářích.

„Většina námi oslovených se shodla, že socializační prvek je pro chod týmů nezbytný. Klíčová je motivace, sdílení a v neposlední řadě i kontrola nebo dohled. Pro tento formát se budou kanceláře postupně měnit v jakési místo pro potkávání a spolupráci, samotnou práci pak bude možné udělat z domova,“ vysvětluje Lena Popova, vedoucí týmu Office Agency BNP Paribas Real Estate ČR a Slovensko. Jedním ze stále více využívaním trendem je podle ní i sdílení pracovních míst, tzv. desk sharing.

Proměna fungování firem se odráží i na požadavcích nájemců na developery nebo vlastníky kancelářských nemovitostí. Jak ukázal průzkum, prioritou je flexibilita nájemních podmínek. Nejen v možnosti upravovat velikost užívané plochy, ale také v délce a parametrech pronájmu. Namísto dosud obvyklých sedmi až deseti let nájemci trvají na tříletých, maximálně pětiletých kontraktech. Firmy tím předcházejí dalším změnám na trhu.

PSALI JSME:
Developeři staví jako o život, kanceláří je přesto nedostatek. Hlavně v Praze

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Na čem závisí další oživení společnosti Meta?

Společnost Meta (dříve Facebook, pozn. red.), která od začátku roku vzrostla o více než 30 procent, oznámí ve středu, po uzavření trhu a zámořského času, své výsledky. Po téměř 80% propadu ze svého vrcholu v srpnu …

Akcionáři Monety schválili dividendu devět korun za akcii

V úterý proběhla valná hromada Moneta Money Bank, která patří mezi šestici největších v tuzemsku působících bank a která zároveň – jako jediná – není většinově vlastněna „matkou“ ze zahraničí. S tím samozřejmě …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB