Díky snížení inflace oživuje růst spotřeby domácností

Březnová data tuzemských statistiků hlásí velmi silný meziroční růst maloobchodních tržeb tempem 6,1 procenta, což představuje nejsilnější meziroční růst od ledna 2022.
Za letošní první čtvrtletí vykázaly maloobchodní tržby meziroční růst o čtyři procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Finanční trh očekával meziroční růst tržeb na úrovni 2,8 procenta a skutečný výsledek překonal očekávání nejen díky samotnému silnému březnu, ale též v důsledku pozitivní revize růstu maloobchodních tržeb za letošní únor z 1,6 na 2,5 procenta.

Sezónně očištěná data hlásí pro letošní březen meziměsíční nárůst tržeb 1,3 procenta a celkově se potvrzuje, že kombinace nízké inflace a stále solidního růstu mezd podporuje spotřebu domácností v české ekonomice.

V meziměsíčním vyjádření vykázaly maloobchodní tržby v březnu nárůst o 1,3 procenta a s výjimkou února, kdy tržby mírně klesly o 0,3 procenta, byl vykázán jejich meziměsíční růst ve všech měsících počínaje loňským říjnem.

Březnová data hlásí silný růst maloobchodních tržeb, zároveň dobře zapadají do vzkazu, jež dávala data i v předchozích měsících, totiž že spotřeba domácností v tuzemské ekonomice prochází oživením díky kombinaci nižší inflace a stále solidního růstu nominálních mezd.

Silný meziroční růst maloobchodních tržeb byl v březnu tažen především růstem prodejů nepotravinářských výrobků, jenž činil 7,7 procenta. Silně rostly také prodeje pohonných hmot, meziroční růst tržeb zde činil 6,7 procenta. Solidní růst vykázaly také prodeje potravin, v březnu zde meziroční růst tržeb činil čtyři procenta.

V rámci nepotravinářských výrobků vykázaly v březnu meziroční růst maloobchodních tržeb, ať už silný anebo pozvolnější, všechny typy sortimentu výrobků, zmínku si nicméně zaslouží prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, kde růst tržeb činil 27,4 procenta.

Vývoj maloobchodních tržeb pozorovaný nejev v březnu, ale již i v závěru loňského roku, potvrzuje, že se díky poklesu inflace oživuje růst spotřeby domácností. Spotřeba domácností by letos měla být hlavním tahounem růstu české ekonomiky, tedy hlavním tahounem hrubého domácího produktu jako celku.

Pomyslný vítr do plachet pro spotřebu domácností, a tedy i pro vývoj maloobchodních tržeb, představuje klesající inflace a zlepšující se obrázek na straně reálných příjmů domácností.

Za celý rok 2023 se tržby v tuzemském maloobchodě snížily o 4,2 procenta poté, co v roce 2022 vykázaly meziroční pokles o 3,9 procenta. Za celé letošní první čtvrtletí vykázaly maloobchodní tržby meziroční růst o čtyři procenta.

Auto je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB