
Ředitelé základních škol upozorňovali ještě před přechodem na distanční výuku na možný negativní vliv na úroveň vzdělání dětí. „Pro prvňáky on-line výuka nepřipadá v úvahu, bude to všechno na rodičích. Už z jara víme, že distanční výuka není vhodná pro děti ze sociálně slabých rodin, rodiče jim nepomůžou,“ říká Jana Smetanová, ředitelka Základní školy Prodloužená v Pardubicích.
Smetanová doplňuje, že distanční výuka je problematická i pro děti, které mají problémy s učením a potřebují osobní pomoc asistentů nebo učitelů. „Tyto děti z jara neumí nic, teď jsme to s nimi začali dohánět,“ tvrdí.
Bez kola se jezdit nenaučíte
Stejně nevhodná, jako pro prvňáky, je ale distanční výuka naprosto nevhodná pro učně, kteří se chtějí věnovat některému z řemesel. „Je to jako byste chtěli naučit dítě jezdit na kole bez toho, že ho na to kolo posadíte,“ nabízí srovnání Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov.
„Praktickou výuku našeho typu nelze učit na dálku,“ přidává se Radek Coufal, ředitel a jednatel Střední odborné školy uměleckořemeslné. Podle něj je třeba si postupy zkoušet rukama. „V bytě nemají žáci dílny. Jejich rodiče se navíc dostávají do úzkých a panikaří,“ říká Coufal.
Zkušenosti z pedagogické praxe v uplynulých dnech zjišťoval projekt Fandíme řemeslu, který zastřešuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
„Nová vlna restrikcí bohužel přišla v době, kdy podle našeho nedávného průzkumu čeští rodiče začali měnit přístup k volbě dalšího vzdělání svých dětí po ukončení základní školy,“ upozorňuje Josef Jaroš, garant tohoto projektu a většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo. „Čtyři z pěti rodičů by potomka podporovali, pokud by se rozhodl vyučit se řemeslu,“ upřesňuje.
Hrozí únik citlivých dat
Podle experta na počítačovou bezpečnost Karla Obluka v současné situaci učitelé navíc často k výuce používají nástroje, které k tomu nejsou zrovna vhodné, a tím vystavují sebe i své žáky riziku úniku citlivých dat.
„Těmi nejsou samozřejmě jen rodná čísla nebo bydliště žáků; jsou to i informace o prospěchu, hodnocení studentů, informace o jejich zdravotním stavu, případně to mohou být jakékoli poznámky učitelů o studentech,“ varuje Obluk.
Upozorňuje také, že počítač pro každého člena domácnosti je pro řadu rodin utopií. „Některé mají doma počítač jeden, a o ten se v tuto chvíli dělí nejen děti, které jej potřebují k výuce, ale i rodiče, kteří se houfně přesouvají na home office. Podobně jsou na tom i mnozí učitelé, kteří musí často používat své soukromé počítače,“ upozorňuje.
Problém pro slabší i nadané
Výsledkem je podle něj zásadní snížení dostupnosti a kvality vzdělávání. „Bohužel tato situace nejvíce ovlivní ty žáky, kteří již před omezením vyžadovali zvláštní přístup,“ konstatuje Obluk.
„Některým dětem se učitelé prostě musí věnovat více, ať už proto, že učivo zvládají pomaleji, nebo naopak proto, že jsou nadanější než ostatní. Distanční výuka v současné podobě individuální přístup neumožňuje. Děti, které potřebují pomoct, aby udržely krok, tak budou ještě více zaostávat a ty nadané naopak nebudou moci rozvíjet svůj potenciál. A obávám se, že bude ještě dlouho trvat, než se vše opět srovná, jestli vůbec,“ dodává.