Do konce roku se stavební řízení nerozběhne, obávají se obce

Výrazná většina radnic je přesvědčena o tom, že se systém stavebního řízení nepodaří do konce roku nastavit tak, aby fungoval bez problémů a proces povolování staveb urychlil. Vyplývá to z unikátního průzkumu analytické společnosti CEEC Research ve spolupráci se Svazem měst a obcí, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Radnice se obávají, že by zpackaná digitalizace mohla zastavit výstavbu v jejich obcích. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch
Radnice se obávají, že by zpackaná digitalizace mohla zastavit výstavbu v jejich obcích. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch

Průzkum se uskutečnil začátkem října a zúčastnilo se ho 530 starostů, místostarostů a dalších zástupců vedení obcí napříč Českou republikou. Stavebních úřadů, kterých se nefungující digitalizace týkají, je zhruba sedm set.

Nový systém byl spuštěn od 1. července, ale od počátku se potýká s problémy, které se týkají Portálu stavebníka, Integrovaného systému stavebního řízení a národního geoportálu. „Ačkoli měl zjednodušit a urychlit procesy, realita je komplikovanější,“ konstatoval Michal Vacek, ředitel CEEC Research.

Dodal, že na nedostatky a obavu z nefunkčnosti systému upozorňovali odborníci z oboru prostřednictvím analýz jeho společnosti celé letošní první pololetí. V současnosti úřady hlásí, že systém vykazuje dramatické závady ve své funkčnosti, což způsobuje zpoždění ve vyřizování žádostí.

„Tyto problémy ohrožují plnění zákonných lhůt a mohou vést k finančním ztrátám nebo k zastavení projektů. To vše se projeví v dlouhodobém horizontu. Podané projekty k 30. červnu budou vyřizovány standardní, papírovou cestou a zatím je jich dostatek. Pokud nedojde k rychlé nápravě systému a tento zásobník se vyčerpá, může dojít k dramatickému poklesu stavební produkce,“ upozornil Vacek.

Obava o mostní projekty

Nejvíc obcí (71 %) zaznamenalo problémy s Portálem stavebníka. Druhou příčku nejčastějších potíží obsadil nefunkční Integrovaný systém stavebního řízení (63 %). Více než třetina obcí (37 %) má problémy s Národním geoportálem územního plánování a pouze 11 procent obcí nezaznamenalo problém s žádným z výše uvedených systémů.

S celkovým hodnocením digitalizace stavebního řízení je to ještě horší: Jen pět procent obcí se nesetkalo s žádnými problémy. Z těch, kteří čelí problémům s Integrovaným systémem stavebního řízení (ISSŘ), si pouhých 13 procent myslí, že se podaří do konce letošního roku systém opravit tak, aby fungoval a stavební řízení opravdu zjednodušil.

Sedmdesát procent obcí hodnotí žádosti o dotace a také místní investiční projekty kvůli nefunkčnímu ISSŘ jako vysloveně ohrožené. Pokud jde o nefunkční Portál stavebníka, obává se o své projekty 65 procent radnic.

„Výsledky průzkumu potvrzuje i naše vlastní dotazníkové šetření,“ poznamenala Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí. Ankety se zúčastnilo bezmála 400 dotázaných, z toho dvě třetiny v pozici stavebníka.

„Špatně nastavená digitalizace měla za následek zdržení celého stavebního řízení u více než poloviny z nich. Oba průzkumy poukazují na nezvládnutou situaci, která představuje významné riziko pro rozpočty obcí a ekonomickou stabilitu regionů,“ dodala Vladyková.

Postupné odstraňování chyb

Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) od spuštění digitálního stavebního řízení registruje spoustu problémů při používání Portálu stavebníka.

„Proto nás nemůže překvapit poměrně jednoznačný negativní názor stavebních úředníků k systému ISSŘ, protože právě na jejich straně se problémy koncentrovaly asi v největším rozsahu,“ sdělil Robert Špalek, předseda ČKAIT.

To ale podle něho neznamená, že by nebylo co opravovat na straně stavebníků. ČKAIT eviduje od spuštění systému velký počet stížností autorizovaných osob – projektantů a stavitelů, kteří narážejí při práci na neprůchodnost systému a zásadní technické nedostatky. Patří mezi ně i to, že dokumentaci mají nahrát do jednotného úložiště, ale technicky to není možné.

„Získané podněty poskytujeme ministerstvu pro místní rozvoj, aby bylo možné chyby průběžně odstraňovat a stavební řízení zprůchodnit,“ poznamenal Špalek. „Pro stavebníky, projektanty i úředníky je nyní nejdůležitější, aby systém fungoval a nezkolabovalo povolování staveb.“

Analytická společnost CEEC Research se průzkumu v souvislosti s digitalizací stavebního řízení věnovala už na jaře, kdy oslovila vedení stavebních firem. Vyplynulo z něj, že pouze dvě procenta oslovených ředitelů očekávalo výrazné zrychleni stavebních řízení po změnách v zákoně, zatímco 98 procent bylo k novinkám více či méně skeptických.

Vláda vybrala variantu B

Ministři dopravy a pro místní rozvoj Martin Kupka (ODS) a Petr Kulhánek (STAN) představili vládě v polovině října návrh řešení problémů s digitalizací stavebního řízení. „Navrhli jsme částečný legislativní a technologický bypass, který umožní, aby stavební úřady po přechodnou dobu nahradily chybějící funkcionality ISSŘ doposud užívanými systémy,“ uvedl v tiskové zprávě ministr Kupka.

Vláda následně doporučila postupovat podle předložené varianty B. S touto variantou souhlasí i většina představitelů obcí oslovených v průzkumu CEEC Research.

„Ve variantě A jsme posuzovali možnost pokračování v rozvoji systému. V rámci IT hodnocení i z hlediska hodnocení veřejného zadávání jsme tuto variantu vyhodnotili jako méně vhodnou než variantu B, kterou je nová cesta k cílovému řešení,“ uvedl ministr Kulhánek.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena