Dle vyjádření statistického úřadu je nicméně údaj nutno brát s rezervou neboť firmy stále jako největší bariéru růstu reportují nedostatečnou poptávku. Ve stejném duchu vyznívá i index PMI (Index nákupních manažerů, pozn. red.).
Mizící problémy se subdodávkami i rostoucí počet registrací nových automobilů v eurozóně jsou však příslibem, že by se nálada průmyslníkům mohla lepšit i nadále. Souhrnný indikátor důvěry pak stoupl z prosincových 89,7 bodu na 92,0 bodu.
Dobrou zprávou je, že se v lednu poměrně výrazně zlepšila důvěra mezi spotřebiteli. Celkové saldo dosáhlo -25,3 bodu, když ještě v prosinci činilo -32 bodů. Kolem současných úrovní se spotřebitelská důvěra nacházela naposledy loni v březnu.
Počet spotřebitelů, kteří svoji současnou situaci hodnotí hůře, než tomu bylo v přechozích dvanácti měsících, se snížil. Klesl i podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
Aktuální konjukturální průzkum tak potvrzuje náš odhad, že česká ekonomika má mělkou recesi již za sebou. V průběhu letošního roku tak očekáváme pozvolné oživování domácí poptávky a s tím i hospodářského růstu.
Stále však platí, že i přes zlepšení mnoho ukazatelů spotřebitelské důvěry zůstává pod dlouhodobými průměry a spotřebitelé se z energetické i inflační krize oklepávají jen pozvolna.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com