Důvěra v ekonomiku roste, ale s řadou otazníků

Názor
Důvěra v českou ekonomiku již dva měsíce v řadě roste – v srpnu se indikátor důvěry, sestavovaný Českým statistickým úřadem, meziměsíčně zvýšil o dva body na hodnotu 93,4. Bylo to však díky růstu optimismu mezi firmami – indikátor důvěry podnikatelů totiž vzrostl o 2,8 bodu na hodnotu 93,9. Naopak domácnosti tak optimistické nejsou a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 1,7 bodu na hodnotu 91.
Index důvěry jak firem, tak domácností je letos velmi volatilní a je otázkou, jak dlouho pozitivní nálada manažerům vydrží. Ilustrační foto: Pixabay.com

Růst důvěry u firem má patrně kořeny v růstu průmyslové produkce, která meziročně vzrostla v červnu o 0,9 procenta a v květnu o 1,4 procenta. Hlavním a téměř jediným tahounem průmyslu však zůstává automobilová výroba, která přidala v červnu meziměsíčně 1,6 procenta.

Nicméně index důvěry jak firem, tak domácností je letos velmi volatilní a je otázkou, jak dlouho pozitivní nálada manažerům vydrží. Vývoj hodnoty nových zakázek je pro ně výstražným světlem, když se v červnu ještě více propadla, a meziročně klesla o 5,8 procenta proti květnovým 4,4 procenta.

Druhým varovným signálem, který ubírá českým firmám na optimismu, je pochmurná podnikatelská nálada postihující celou eurozónu. V srpnu její souhrnný index nákupních manažerů (PMI) klesl na 47 bodů. To je nejméně od listopadu 2020. Na vině je nejen nedobrá kondice průmyslu, ale podobně jako u nás nízký objem nových zakázek.

Evropské ekonomice jako celku stále více starostí přidělává stav německého hospodářství. Podle dat německého statistického úřadu se v červnu průmyslová výroba v Německu opět snížila, a to meziměsíčně o 1,5 procenta.

PSALI JSME:
PMI indikátory sentimentu v eurozóně opět zklamaly

Je to zejména vinou propadu v automobilovém průmyslu, který se z motoru německé ekonomiky pomalu stává jeho brzdou. To samozřejmě velmi rychle dopadne i na nás – ať již na situaci českých firem, nebo na vyhlídky na oživení české ekonomiky, na které si budeme muset patrně počkat až do příštího roku.

Oživení české ekonomiky brzdí i domácí poptávka. Zde nepřinesl srpnový indikátor důvěry v českou ekonomiku dobré zprávy. Za poklesem důvěry spotřebitelů jsou obavy z celkové ekonomické situace v Česku a zvýšil se i počet domácností, které se obávají zhoršení jejich finanční situace.

Roste i podíl těch, které se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů. I to může být další faktor, proč letos růst českého ekonomiky čekat nemůžeme.

Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Index nákupních manažerů je sice lepší než v červnu, ale…

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Chuť nakupovat se Čechům postupně vrací

Zájem o nákupy v březnu předčil očekávání. Reálné tržby v obchodech poskočily meziměsíčně o 1,3 procenta, meziročně ovšem byly vyšší dokonce o 6,1 procenta. Co za tím vězí? Především loňský nízký srovnávací základ, …

Maloobchod překvapil výrazným růstem

České maloobchodní tržby podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu po očištění o prodeje automobilů v březnu meziročně vzrostly o výrazných 6,1 procenta, zatímco tržní konsenzus počítal s 2,8 procenta. …

Tržby ve službách rostou

Tržby ve službách po třech čtvrtletích poklesů v řadě v prvním kvartále letošního roku vzrostly reálně o solidních 1,3 procenta meziročně, mezičtvrtletně pak o 2,6 procenta. V mezičtvrtletním srovnání rostly téměř …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Turistů z Tchaj-wanu přibylo o 75 procent, pomohla přímá linka

Analýza
V Česku výrazně přibývá zahraničních turistů. V prvním čtvrtletí sice přijelo nejvíce návštěvníků z okolních zemí, ale významně roste i počet hostů ze vzdálených zemí. Turistů z Tchaj-wanu přibylo meziročně 75 procent, čemuž napomohlo přímé letecké spojení s Prahou. Vyplývá to z údajů, které Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla Česká centrála cestovního ruchu – Czech Tourism.