Důvěra v ekonomiku se v březnu zlepšila

Důvěra v české ekonomice v březnu vzrostla a dostala se na nejsilnější úroveň od loňského května. Vyplývá to z průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ), který byl zveřejněn v pondělí a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.
Počet těch, kdo v následujících dvanácti měsících očekávají zhoršení celkové ekonomické situace, se oproti únoru v průzkumu statistiků snížil. Výrazně se naopak zvýšil počet spotřebitelů, kteří očekávajících zlepšení své finanční situace. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Důvěra se zlepšila jak mezi spotřebiteli, tak ve většině sektorů na straně podnikatelů. Jedinou výjimkou bylo stavebnictví, kde důvěra klesla na tříměsíční minimum,“ informoval FAEI.cz Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE. Na straně spotřebitelů se podle Jáče v březnu důvěra zlepšila třetí měsíc v řadě a je nejsilnější od října 2021.

„Vyhodnocovat to jako odražení se ode dna v českém průmyslu by to bylo asi předčasné, ale o pozitivní signál bezesporu jde. Je zde však také jedno varování: Přestože firmy meziměsíčně hodnotily stávající i očekávanou poptávku po své produkci lépe než v únoru, stále výrazně převažuje podíl těch, kteří jí hodnotí jako nedostatečnou,“ sdělil naší redakci Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Obtížnou situaci v českém průmyslu podle Kymličky potvrzuje i vývoj Indexu nákupních manažerů (PMI): „Ten se pod hranicí 50 bodů, která znamená recesi, nachází již od června 2022. Nicméně v únoru dosáhl hodnoty 44,3 bodu po lednových 43 bodech, a jeho pokles se tak zmírňuje a naznačuje možný obrat. Stále však ukazuje na nepříliš dobrou situaci českého průmyslu, kde chybí zakázky.“

PSALI JSME:
Důvěra v českou ekonomiku není nijak valná

Ekonomka Komerční banky Jana Steckerová považuje za důležité, že se výrazně zvýšil počet respondentů, kteří očekávají, že v příštích dvanácti měsících dojde ke zlepšení jejich finanční situace. „Zde se pozitivně odráží obnovený růst reálných mezd společně s návratem inflace ke dvouprocentnímu cíli na začátku letošního roku, s čímž souvisí i klesající obavy spotřebitelů ohledně růstu cen,“ upozornila FAEI.cz.

Velmi dobrou zprávou, plynoucí z březnového průzkumu, je podle Radomíra Jáče z Generali Investments CEE další pokles cenových očekávaní v české ekonomice, jenž byl patrný mezi spotřebiteli a napříč většinou sektorů v rámci průzkumu mezi podnikateli. „Výrazně se zlepšilo očekávání ohledně celkové ekonomické situace do příštích měsíců,“ doplnil.

Za zlepšením podnikatelského sentimentu stálo podle Jany Steckerové především očekávané mírné zlepšení poptávky a výrobní činnosti v průmyslu, a dále se zlepšující poptávka a celková ekonomická situace podniků v odvětvích obchodu a služeb. „Aktuální výsledek potvrzuje naše očekávání, že česká ekonomika by měla v nadcházejících kvartálech dále pozvolně oživovat,“ konstatovala ekonomka.

PSALI JSME:
Domácnosti vidí světlo na konci tunelu. Jsou nejspokojenější za celou dobu od voleb

„Růst důvěry v české ekonomice byl v březnu tažen nárůstem důvěry ve většině sektorů mezi podnikateli, konkrétně v maloobchodu, ve službách a v průmyslu. Na náladu mezi spotřebiteli, a tedy i na situaci v maloobchodu, pozitivně působí snižující se inflace, neboť pomalejší růst cenové hladiny povede ke zlepšení vývoje na straně reálných příjmů tuzemských domácností,“ vysvětlil Radomír Jáč.

Uplynulé měsíce však podle něj byly ve znamení výkyvů a spíše převládajícího pesimismu, jenž byl reflexí kolísajícího výkonu průmyslu v eurozóně. „Důležité proto bude, zda se zlepšení důvěry v tuzemském průmyslu bude opakovat i v dalších měsících,“ upozornil Jáč s tím, že náladu mezi spotřebiteli bude v dalších měsících dále podporovat nízká inflace a její dopad na reálné příjmy.

Podle Petra Kymličky z Moore Czech Republic nelze čekat „nákupní boom“. Půjde spíš o pozvolný růst výdajů domácností a s tím spojený růst tržeb obchodníků. Ten by měl pokračovat v mírnému tempu i v dalších měsících. Vedle růstu reálných příjmů je zde ještě faktor vysokých úspor domácností, které by se mohly rovněž přeměnit ve větší útraty u obchodníků,“ připomněl.

PSALI JSME:
Nálada spotřebitelů se zlepšila, podnikatelům naopak

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB