
Zaměstnanci call center a zákaznických středisek společnosti ČEZ Prodej se od počátku roku setkávají s novou metodou energetických podvodníků, pro něž se vžilo označení energešmejdi. Nechávají zákazníky podepsat smlouvu o odběru energií pod záminkou, že klient podepisuje dokument, který je nutný k získání zastropovaných cen od státu.
Podomní obchodníci také často lidem vyhrožují odpojením od dodávek, pokud smlouvu nepodepíšou. Někteří mají dokonce tu drzost, že se vydávají za zaměstnance ČEZ nebo státních úřadů. ČEZ Prodej proto upozornil zákazníky, aby nepodepisovali žádné dokumenty, aniž by si je důkladně přečetli.
Automatický nárok pro všechny
Cenové stropy na elektřinu a plyn schválila česká vláda v rámci opatření proti rekordně drahým cenám energií. Platí od začátku letošního roku a nárok na tuto podporu mají automatický všechny domácnosti.
Cenový strop stanoví maximální cenu za 1 kilowatthodinu silové elektřiny na 6,05 koruny s DPH a cenu za 1 kilowatthodinu plynu na 3,025 koruny s DPH. Aby odběratel platil za energie maximálně tyto ceny, nemusí nic podepisovat ani o nic žádat – všichni dodavatelé musí podle zákona všem zákazníkům tuto státní pomoc zprostředkovat.
Energošmejdi toho přesto zneužívají a odběratele oslovují s tím, že bez podpisu nabízených dokumentů státní podporu nezískají. Místo toho ale zákazník dostane k podpisu smlouvu s novým dodavatelem, která je pro něj oproti platné smlouvě méně výhodná.
Pozor na podomní prodejce
Podvodníci současně tlačí na zákazníka, aby předkládané dokumenty na místě podepsal. U toho mu vyhrožují třeba tím, že jinak mu dodavatel odpojí dodávky energie. Podle ČEZ Prodej mají být lidé obzvlášť obezřetní právě v případech, kdy podomní prodejci zazvoní přímo u jejich dveří. Seriózní dodavatelé nic takového nedělají.
„Zákazníci nás v těchto týdnech upozorňují na zvýšenou aktivitu podomních podvodníků s energiemi, od kterých byl v poslední době spíš klid. Teď si ale bohužel našli nové triky a zneužívají vládních stropů, aby donutili zejména seniory a další zranitelné zákazníky k podpisu smluv,“ řekl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
„Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování,“ dodal Kadlec.
Neoprávněné vyhrožování
Odhalit podvodníky může být někdy složité, je proto důležité řídit se základními radami. Pokud se někdo vydává za zaměstnance ČEZ a oslovený zákazník má o tomto pochybnosti, může si totožnost pracovníka ověřit na bezplatné lince 800 850 860. Každý zaměstnanec ČEZ by se zároveň měl na požádání prokázat služebním průkazem.
Před jinými nekalými praktikami varuje na svých internetových stránkách také ERÚ. Někteří dodavatelé totiž vyhrožují domácnostem, že jejich odběrné místo odpojí od elektřiny nebo plynu poté, co spotřebitel neuhradí jedinou zálohu.
Takový postup však může být podle úřadu v rozporu se zákonem. Energetický zákon totiž stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy zákazník neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie – například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování.
„V loňském roce se na nás obrátilo několik desítek spotřebitelů, kterým dodavatel vyhrožoval přerušením dodávek již po neuhrazení jediné zálohy. Často to byly případy, kdy šlo o sporné navýšení záloh. Předcházelo mu například zvýšení ceny, kterým dodavatel mohl porušit fixaci sjednanou ve smlouvě,“ poznamenal Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.