ERÚ: Mezi dodavatele energií se vrátily nekalé praktiky v nebývalém rozsahu

Energetický regulační úřad (ERÚ) informoval, že v roce 2022 obdržel přes 22 tisíc podání spotřebitelů. V porovnání s „předkrizovými“ lety jde takřka o dvojnásobný nárůst. Nejčastějšími tématy podání byly zálohy a vyúčtování. Ubylo naopak problémů se zprostředkovateli. Loňských dvanáct měsíců dorovnalo počtem podání (22 198) rekordní čísla z roku 2021.
Mezi dodavatele energií se vrátily nekalé praktiky v nebývalém rozsahu. Někteří z nich dokonce spotřebitelům vyhrožují odpojením od energií. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Změnila se ovšem jejich struktura. Zatímco v závěru roku 2021 přicházely především dotazy kvůli pádu dodavatelů v čele s Bohemia Energy a souvisejícím krokům, jako byl výběr nového dodavatele nebo specifika režimu dodavatele poslední instance, v roce 2022 stály za většinou podání důsledky energetické krize.

„V celé třetině případů nás lidé loni oslovili kvůli zálohám či vyúčtování, respektive kvůli rostoucím cenám energií, které se do plateb promítají. Těchto podání přibylo zejména ve druhém pololetí roku, kdy už šlo takřka o polovinu z celkového počtu dotazů,“ uvedl v tiskové zprávě Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Pozitivní podle něj je, že alespoň dočasně ve druhém pololetí výrazně ubylo podání týkajících se nekalých praktik zprostředkovatelů. „Příčinou byla jednak novela energetického zákona, která výrazně zpřísnila podmínky jejich podnikání a donutila zprostředkovatele registrovat se na ERÚ, a také situace na trhu, kdy od nich dodavatelé nepřebírali nové zákazníky,“ doplnil Trávníček.

Mezi časté dotazy patřilo také zjištění dodavatele, kdy spotřebitelé nevěděli, s kým mají uzavřený kontrakt. Šlo přibližně o pětinu podání. Každý desátý dotaz či stížnost pak mířily na změnu dodavatele a související problémy. Oddělení ochrany spotřebitele, které podání řeší, kromě rady často plnilo roli neformálního mediátora mezi spotřebitelem a dodavatelem.

„Rekordně přibylo i případů, kdy úřad řešil spory spotřebitelů s dodavateli formálně, prostřednictvím mimosoudního řešení sporů. Zatímco v roce 2021 jsme obdrželi 138 návrhů na zahájení tzv. sporného řízení, loni už to bylo 440. Za čtyři roky jde o více než šestinásobný nárůst, který musel úřad zvládnout,“ informovala Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

PSALI JSME:
Zprostředkovatelé energií už hledají cesty, jak obcházet nový zákon

„Enormně loni přibylo také podnětů ke kontrole. Celkem jich bylo 2029; 1 506 se týkalo ochrany spotřebitele. To je více než šestinásobek oproti roku 2021, v porovnání s rokem 2020 dokonce desetinásobek. Dokazuje to, že mezi dodavatele energií se vrátily nekalé praktiky v nebývalém rozsahu,“ upozornil Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Někteří z nich podle něj porušují smlouvy, nedodržují fixace cen, neoznamují nebo špatně informují o růstu ceny, v rozporu se zákonem se následně domáhají její úhrady, a spotřebitelům dokonce vyhrožují odpojením od energií.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Zpráva na webu dodavatele nestačí. Zdražení energií musí být zákazníkovi řádně oznámeno

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB