Evropský automobilový trh na novém minimu

Názor
Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou importovaných komponent. Jde především o „čipový hladomor“, který trápí velkou část finálních výrobců osobních automobilů v Evropě.
Jak je vidět z výsledků jednotlivých skupin automobilek, i v situaci propadajícího se trhu někteří dokážou dynamicky růst. Tím největším příkladem je Hyundai. Ilustrační foto: Pixabay.com

Konkrétně v dubnu se prodeje osobních vozů v zemích EU meziročně snížily o necelých 21 procent na 685 tisíc vozů. Povzbudivé nejsou ani statistiky za první čtyři měsíce roku, za které se trh propadl už o 14,4 procenta, respektive o půl milionu vozů.

Možná ještě lepší pohled na vývoj evropského automobilového trhu dávají roční úhrnné výsledky, podle kterých se v EU prodává méně aut, než v době recese před osmi lety, nebo v prvním roce pandemie. Fakticky si trh sedmadvacítky našel v ročním vyjádření nové dno 9,2 milionu vozů, což znamená, že oproti nejlepším letům se v EU prodává o čtyři miliony aut (respektive o 30 %, pozn. aut.) méně.

Zdroj: ACEA

Na minimu (za období 2004-2022) je Německo, Francie a Itálie – tedy největší unijní automobilové trhy, které jsou zároveň „odpovědné“ za většinu poklesu, jímž evropský automobilový trh prochází. Ode dna se naproti tomu již odrazilo Španělsko, avšak stále jde spíše o symbolické, než zásadní zlepšení tržní situace.

PSALI JSME:
Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

Situace v logistice zasahuje jednotlivé výrobce různě. Jak je vidět z výsledků jednotlivých skupin automobilek, i v situaci propadajícího se trhu někteří dokážou dynamicky růst. Tím největším příkladem je Hyundai, jehož prodeje dokonce za první čtyři měsíce roku vzrostly o 13,6 procenta.

Automobilový trh zůstane i nadále pod tlakem slabé nabídky, která se často vypořádává s nedostatkem komponent, rostoucími cenami komodit a energií a v neposlední řadě i rostoucími „zelenými“ a bezpečnostními požadavky na nové vozy. Dílčí zlepšení situace v automobilovém trhu je pravděpodobné nejdříve ve druhé polovině roku.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vraky na silnicích. Český vozový park patří k nejstarším v Evropě

 

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB