Evropský automobilový trh na novém minimu

Názor
Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou importovaných komponent. Jde především o „čipový hladomor“, který trápí velkou část finálních výrobců osobních automobilů v Evropě.
Jak je vidět z výsledků jednotlivých skupin automobilek, i v situaci propadajícího se trhu někteří dokážou dynamicky růst. Tím největším příkladem je Hyundai. Ilustrační foto: Pixabay.com

Konkrétně v dubnu se prodeje osobních vozů v zemích EU meziročně snížily o necelých 21 procent na 685 tisíc vozů. Povzbudivé nejsou ani statistiky za první čtyři měsíce roku, za které se trh propadl už o 14,4 procenta, respektive o půl milionu vozů.

Možná ještě lepší pohled na vývoj evropského automobilového trhu dávají roční úhrnné výsledky, podle kterých se v EU prodává méně aut, než v době recese před osmi lety, nebo v prvním roce pandemie. Fakticky si trh sedmadvacítky našel v ročním vyjádření nové dno 9,2 milionu vozů, což znamená, že oproti nejlepším letům se v EU prodává o čtyři miliony aut (respektive o 30 %, pozn. aut.) méně.

Zdroj: ACEA

Na minimu (za období 2004-2022) je Německo, Francie a Itálie – tedy největší unijní automobilové trhy, které jsou zároveň „odpovědné“ za většinu poklesu, jímž evropský automobilový trh prochází. Ode dna se naproti tomu již odrazilo Španělsko, avšak stále jde spíše o symbolické, než zásadní zlepšení tržní situace.

PSALI JSME:
Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

Situace v logistice zasahuje jednotlivé výrobce různě. Jak je vidět z výsledků jednotlivých skupin automobilek, i v situaci propadajícího se trhu někteří dokážou dynamicky růst. Tím největším příkladem je Hyundai, jehož prodeje dokonce za první čtyři měsíce roku vzrostly o 13,6 procenta.

Automobilový trh zůstane i nadále pod tlakem slabé nabídky, která se často vypořádává s nedostatkem komponent, rostoucími cenami komodit a energií a v neposlední řadě i rostoucími „zelenými“ a bezpečnostními požadavky na nové vozy. Dílčí zlepšení situace v automobilovém trhu je pravděpodobné nejdříve ve druhé polovině roku.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vraky na silnicích. Český vozový park patří k nejstarším v Evropě

 

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Co jste si od moře přivezli? Pokutu!

Mávat nad tím rukou se rozhodně nevyplácí. Kdo dostane v zahraničí pokutu, nejčastěji za dopravní přestupek, měl by se snažit ji zaplatit co nejdříve. Tedy hned na místě oprávněné úřední osobě v hotovosti nebo …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Průlomový verdikt soudu: Stát dělá málo pro ochranu klimatu

Analýza
Městský soud v Praze v průlomovém rozhodnutí vyhověl spolku Klimatická žaloba ČR a dalším žalobcům a nařídil státu urychleně a v souladu s jeho povinnostmi z evropského a mezinárodního práva přijmout nezbytná opatření pro zpomalení klimatické změny. Soudy v Česku tak rozhodly vůbec poprvé v historii.