Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

Názor
Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů (můžeme chápat zjednodušeně jako prodeje, pozn. aut.) i v únoru meziročně poklesly. Tentokrát o 6,7 procenta na necelých 720 tisíc. Jde o další slabé číslo v řadě, které ukazuje, že trh se ještě od začátku pandemie zdaleka nepřiblížil dřívějšímu normálu.
Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů i v únoru meziročně poklesly. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zatímco však v roce 2020 jej trápily odstávky výroby a lockdowny prodejců, od loňského roku je automobilový průmysl ve vleku nedostatku importovaných komponent, především čipů, k nimž se zřejmě přidají další komplikace způsobené válkou na Ukrajině.

Slabé prodeje tedy rozhodně nejsou primárně výsledkem nezájmu spotřebitelů a firem, ale stále ještě omezené nabídky nových vozů, na které zákazníci často dlouho čekají. Automobilky se přitom v posledních letech musejí vypořádávat nejenom s nedostatkem vstupů, ale i zpřísňující se regulací a prudce rostoucími náklady na suroviny a energie.

PSALI JSME:
Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

Podíváme-li se na výsledky prodejů v ročním vyjádření, trh se už přibližuje minimu dosaženému v létě 2013. Tehdy se ve dvanáctiměsíční kumulaci prodalo v zemích EU necelých 9,5 milionu vozů, zatímco v dobách největší slávy to bylo 13,3 milionu. Nabídkový šok na trhu s automobily pokračuje a není proto žádným překvapením, že se odráží i na secondhandovém trhu, kde v řadě zemí (včetně ČR) rychle rostou ceny ojetin.

Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je zřejmé, že se až na výjimky jejich prodeje v prvních dvou měsících letošního roku snížily. V absolutních číslech vykazuje největší pokles Stellantis (-17,5 %). Mezi ty, kteří v současné situaci naopak rostou, patří Hyundai a Toyota, jež mají výrobní závody i v ČR.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Hlad po ojetinách nahrává šmejdům

Zavřít reklamu ×
  1. Nová auta jsou stroje plné nesmyslů. To je ten důvod nezájmu občanů o tyto krámy. Raději koupím dvě starší auta než provozovat jedno nové,které mě na servisu sežere. Bohatý příbuzný má zánovní auto a servis ho vyjde ročně na 200 tis. kč. Má štěstí,že nechodí do práce a vybírá pouze peníze za pronájmy. Tak má čas a peníze pro svoje auto. Já nehodlám svůj volný čas věnovat autu a ježdění po servisech…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.