Podle Svazu dovozců automobilů stárnou rovněž další kategorie: Průměrný věk autobusů je 14,6 let, nákladních automobilů bezmála 18 let a u motorek se dokonce přibližuje k 34 rokům.
Ústřední automotoklub uvedl, že důvody stárnutí vozového parku je třeba hledat především u nedostatku nových vozů. Stále více lidí tak místo do prodejen s novými vozy míří do autobazarů. „A s tím dál a dál roste průměrný věk automobilů,“ konstatovala organizace.
Dodala, že stárnutí automobilů se netýká pouze České republiky, ale vlastně celé Evropy. Zatímco v Česku se za dva roky zvýšil věk „jenom“ přibližně o půl roku, evropský průměr narostl o 1,5 roku.
Dovážené ojetiny
Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovezené ojetiny. V uplynulém roce vzrostly registrace importovaných ojetin meziročně o více než 23 procent na 185 663, přičemž jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku. Podíl vozidel starších deseti let sice dominuje – dosahuje bezmála 51 procent. Podíl ojetin nad 15 let je ovšem rovněž výrazný, protože překračuje 21 procent.
Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval tuzemské firmy své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje, nebo je vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to pak 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let.
„České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ uvedl před časem Jiří Solucev z Arvalu.
Miliardová škoda
Mnozí experti upozorňují, že v případě starých ojetých aut jde často o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá pak dokonce po nehodách. Podle pojišťoven je dokonce každý třetí dovezený vůz po havárii nebo větším poškození.
Podle společnosti Cebia, tuzemské jedničky v prověřování a zabezpečování vozidel, dosahuje součet vzniklých škod na těchto havarovaných autech, která se do Česka dovezou za jediný měsíc, téměř jedné miliardy korun.
„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde,“ upozornil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů podle jejich stáří bude podle něj podíl dovezených nabouraných automobilů minimálně 60 procent. To ovšem ještě neznamená, že každý havarovaný nebo jinak poškozený vůz už nemůže být schopen bezpečného provozu.
„Je však třeba vědět, jak byl havarovaný a jak následně opravený – a koupit ho za odpovídající cenu,“ řekl Pajer. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarované.
To je zase blábol, o dynamickém měření jste v životě neslyšeli že 😀 Měří se skutečně jezdící vozy na našich silnicích a né všechna auta z registru, která často nejezdí. Podle dynamického měření je stáří vozového parku u nás okolo 9 let, což se výrazně neliší od Německa nebo Rakouska, ale je potřeba vycházet vstříc zájmům dovozcům nových vozů že 😀
Takže Češi se vlastně (co se vozového parku týče) chovají nejvíce ekologicky…
Přesně. Jezdím 14 let s původní verzí Citroenu C1 se spotřebou 4,6 l. Zcela vyhovuje mým potřebám a není důvod jej měnit. Nepotřebuji žádnou obrazovku ani desítky asistentů a tento jednoduchý atmosférický benzíňák je naprosto spolehlivý.
Takže průměrné stáří u nás provozovaných aut je 15 let, a za jeho zvyšování může dovoz starších aut, které mají průměrné stáří 10 let. Nějak mě ta matematika nesedí. Nebude to spíš tím že prostě provozovaná auta stárnou, a lidí nemají na nákup nových, nebo jim jejich starší auto stačí (15 let staré auto je rok 2007? Troufám si říct že dnešní auta nejsou výrazně dál co se týče komfortu, uživatelské přívětivosti a jízdních vlastností. Tehdejší auta už parkovací senzory mají, tempomat a klimu taky, a to že mě třeba nesahají do řízení beru jako výhodu) a nová jim nevyhovují (vše přes gigantickou dotykovou obrazovku)
Přesně tak Martine, ale abych si kupoval za půl milionu auto s litrovým motorem, to si teda nechám klasickou dvolulitrovou Oktávii a vcelku s minimálními náklady.
Spousta veteránů tuto statistiku pokřivuje, není to o vracích na silnicích.
Dejte nám platy 80-100tis měsíčně a ono seto také omladí
Mám dvě auta, jedno se kterým běžně jezdím a není nijak moc staré a další z roku 1992, které se ale podívá na silnici jenom párkrát do roka a ročně s ním najezdím tak 300km (chci ho mít do budoucna jako veterána) a přesto figuruje ve statistikách.. A takových aut bude desetitisíce možná statisíce. Takže reálně to s tím stářím (skutečně provozovaných aut) nebude tak zlé jak se nám to snaží skrze statistiku vnutit..
Pokud tím autem jedete párkrát do roka, pak je to auto které po silnici někdy jezdí a statistika je v pořádku.
Nejkvalitnější auta byla vyrobena kolem roků 2000 až 2008…. Pak už byly filtry pevných částic a další nesmysly. Je pochopitelné,když si lidi udržují kvalitní auta. Nevidím na tom nic špatného. Já mám našetřeno a mohu si dovolit koupit Teslu a ještě by hodně zbylo. Přesto jezdím autem z roku 2005 a jsem naprosto spokojen. Ani do budoucna nehodlám kupovat nové auto. Spíše koupím zase auto z roku 2005 ale po starších lidech a s minimálním nájezdem kilometrů.
Dobrý den. Včera při nehodě na dálnici ani jedno auto nechytlo. Určitě velké štěstí. Ale kolik v té nehodě bylo účastno nových elektroaut už někdo ví? Děkuji za přečtení a za názor.
Daleko větší nebezpečí číhá při nabíjení v garáži, kdy se může projevit defekt některého z tisíců monočlánků.
Hybrid nebo elektromobil při nehodě odpojuje baterii rychleji než aktivuje airbag.