Franchising v Česku i nadále poroste. V krizi se zájem o něj zvyšuje

Aktuální situace spojená s pandemií koronaviru může v budoucnu posílit zájem o franchising. „V krizi se o franchisy zájem zvyšuje. Podnikatelé hledají jistější byznys, což nahrává právě provozu podniků v licencích. Ty mají jasná a ověřená pravidla a často jistější profit, než podnikání vystavěné na zelené louce,“ sdělil portálu FAEI.cz Jiří Krajča z České asociace franchisingu (ČAF).
První franchisovou pobočkou, která vstoupila na tuzemský trh v březnu 1992, byla restaurace s rychlým občerstvením McDonald's. Ilustrační foto: McDonald's

„Mnohým podnikatelům se nechce v nejisté době experimentovat s podnikáním v neznámém oboru bez spolupráce s kvalitním partnerem,“ dodává Krajča. Franchising podle něj přináší výhody pro podnikání, podnikatele a pro celou společnost. Franchisant má užitek ze zkušeností, které získal od společnosti současně s nákupem franchisového konceptu.

V Česku je v současnosti přes 300 franchisových konceptů. Více je těch domácích – poměr činí 59 procent českých ku 41 procentu zahraničních. Ověřené koncepty podnikání, které oproti budování vlastní firmy zaručují do jisté míry úspěch a profit, budou podle odborníků lákat a trh by měl nabídnout více konceptů.

Do dvaceti let by se počet konceptů franchis u nás mohl zdvojnásobit, čímž by se Česko dostalo na obdobné množství, jako ve srovnatelných zemích Západní Evropy.

„Na trzích obdobné velikosti, jako je trh český, je okolo 500-600 franchisových konceptů. Příkladem pro nás může být Rakousko, kde je cca 800 franchisových konceptů,“ říká Krajča.

Podle šetření ČAF je nyní v Čechách nejvíce franchis z oboru gastronomie, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání jako jsou jazykové školy. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, sýry, farmářskými potravinami a kosmetikou. „Rozmach franchis ale ještě přijde,“ věří Krajča.

Zájem o franchisy potvrzuje například světový řetězec McDonald´s, který má v plánu vybudovat další restaurace a k nim nabídne podnikatelům i nové licence. Společnost má jeden z nejpropracovanějších systémů franchis ve světě a v Česku vkládá licence do rukou podnikatelů k provozu restaurací již pětadvacet let.

PSALI JSME:
Seknout se zaměstnáním a jít podnikat pod značku? To je výzva!

Letos se McDonaldu podařilo vložit do rukou českých podnikatelů všechny své tuzemské restaurace, takže aktuálně je u nás 22 „mekdonaldích“ franchisantů a franchisantek „Franchisový koncept společnosti McDonald’s je výhodný pro obě strany,“ uvádí Radim Foltýn, který má v Česku na starosti rozvoj franchis v rámci firmy. Současně přiznává, že cesta k franchise McDonald´s není snadná.

„Svěřujeme do rukou podnikatelů ověřený koncept, plnou podporu a známou značku. Pro nás jsou lokální podnikatelé ideálními reprezentanty, kteří znají místní prostředí a každý den se zapojují do chodu restaurace,“ dodává.

„Musíte mít dostatek kapitálu, abyste do restaurací mohl investovat. Ale když za vámi McDonald’s přijde s nabídkou konkrétní restaurace, tak vám společně s tím dá nahlédnout do její profitability a výhledu do budoucna. Prozradí vám také návratnost. V mém případě se ta návratnost pohybuje někde kolem pěti let, což mi přijde velmi zajímavé,“ vysvětluje nejnovější franchisant Zdeněk Prajs z Prahy své rozhodnutí, proč se rozhodl provozovat licenci rychlého občerstvení.

PSALI JSME:
Individualizaci franšízy obchodníci využívají k rozšíření běžného sortimentu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.