Jak vyplývá z informací společnosti Cushman & Wakefield, která je předním světovým poskytovatelem realitních služeb pro nájemce i vlastníky nemovitostí, Praha se loni ve srovnání 30 předních evropských hotelových trhů přiblížila pozicím, jež zastávala před covidem.
„Tržby za dostupný pokoj (RevPAR) dosáhly o deset procent vyšších hodnot než v předcovidovém roce 2019, v prosinci 2023 dokonce o 35 procent vyšších než v prosinci 2019. Obsazenost v loňském roce činila 71 procent, v prosinci se pak se 79 procent již vrátila na hodnotu prosince 2019, informovala redakci FAEI.cz Michaela Šedlbauerová, šéfka marketingu a komunikace Cushman & Wakefield v ČR.
Průměrná denní cena za pokoj v Praze loni podle údajů společnosti dosáhla 110 eur, což je o 22 procent více než předloni. Podle informací společnosti Smith Travel Research z loňského druhého čtvrtletí v červnu dosahovala průměrná denní cena za pokoj v pražském hotelu 126 eur, zatímco ve Vídni a Berlíně to bylo okolo 140 eur. Loni v dubnu a květnu Praha průměrnou cenou Berlín předčila.
„Praha nasadila dobrý trend a je nutné v něm i nadále pokračovat. Postupně chceme smazat z Prahy nálepku levné večírkové destinace a do budoucna konkurovat ostatním metropolím, jako je právě Berlín nebo Vídeň,“ informoval před časem redakci Jiří Pospíšil, náměstek pražského primátora pro kulturu a cestovní ruch.
Meziroční růst parametru RevPAR měla loni druhý nejvyšší ze srovnávaných měst – zatímco evropský průměr byl 16 procent, v Praze šlo o 36 procent. Zčásti je příčinou zdejší nízká srovnávací základna – v roce 2022 se Praha ještě nezotavovala v takové míře jako ostatní evropské metropole. Loni již RevPAR dosáhl 78 eur, a předstihl tak třeba Varšavu či Bukurešť.
Také obsazenost pražských hotelů se loni začala přibližovat předcovidovým hodnotám: V roce 2019 činila 78 procent, loni 71 procent. Turistický ruch v Praze dlouho brzdila především omezená činnost pražského letiště, které však loni obnovilo více než 30 spojů a další plánuje pro letošek. Očekává se, že letos počet cestujících dosáhne 15,5 milionu, což by byl proti loňsku 12% nárůst.
„Díky zlepšení leteckého spojení především s klíčovými asijskými trhy, jako je Tchaj-wan a Jižní Korea, se loni proti roku 2022 o 63 procent zvýšil počet turistů z Asie. Pražskému trhu dále prospívá nárůst luxusních ubytovacích kapacit, který přinesly hotely, jako Andaz či Almanac X,“ informoval David Nath, vedoucí hotelového týmu Cushman & Wakefield pro region CEE a SEE.
Na pražském hotelovém trhu se loni zobchodovaly hotely v celkovém objemu 137 milionů eur. Přestože je to stále výrazně méně než v rekordním roce 2019, oproti tomu předloňskému jde o dvoutřetinový nárůst. Objem investic do hotelů v Česku podle údajů společnosti Cushman & Wakefield loni meziročně vzrostl o 68 procent a pro letošek se chystají další významné prodeje.
V roce 2023 se v Česku prodalo devět hotelů, 78 procent objemu investic směřovalo do Prahy, 84 procent do kategorií „luxury“ a „upscale“. Zatímco dříve převládali kupující domácího původu, loni za 77 procenty objemu transakcí stáli zahraniční evropští a asijští investoři. Český hotelový trh se tak znovu otevírá a začíná přitahovat mezinárodní kapitál.