
Týká se to třeba řetězců Lidl či Penny Market, které se rozhodly zavřít své obchody i na Štědrý den, ačkoli by mohly mít v ten den otevřeno ještě do 12:00. Naopak řetězce Globus, Kaufland, Albert či Tesco otevřené zůstanou i na Štědrý den, a to buď do 11:00, nebo do 11:30, resp. 11:45.
Ještě dnes tak mohou zejména obchody s potravinami registrovat zvýšený zájem nakupujících, který se v obchodech, jež zůstanou otevřeny, protáhne i do zítřejšího dopoledne. Lidé se totiž budou snažit předzásobit na poměrně dlouhé období zavřených obchodů.
Ve hře je ale návrh ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, aby obchody s potravinami v neděli výjimečně otevřeno měly. Zároveň je Havlíček proti tomu, aby velké řetězce prodávaly sortiment, který jim nepřísluší, třeba hračky.
Řetězce prodejen s potravinami opravdu mohou tíhnout i po Vánocích k tomu, aby rozšiřovaly svůj sortiment o další zboží, včetně třeba právě hraček či oděvů. Prodejny s tímto zbožím, které nemají ráz potravinového hypermarketu či obchodu, by totiž zůstaly kvůli pátému stupni systému PES uzavřeny.
A to zrovna v době, kdy jsou lidé navyklí nakupovat v povánočních slevách. Tato silná poptávka by se tak mohla přesunout právě do řetězců, které by inkasovaly výrazně navýšené tržby za jiné než potravinářské zboží.
Pokud vláda zavře od 27. 12. většinu druhů obchodů – s výjimkou výše uvedených „potravin“, lékáren a drogerií – v podstatě tím zruší tradiční sezonu povánočních výprodejů. Pro těžce zkoušený maloobchod je to letos jen další rána, která jej připraví o další až desítky miliard na tržbách.
Přece jenom, povánoční a novoroční sezona výprodejů patří k jednomu z celoročních vrcholů tuzemského nakupování. Lidé během tohoto vrcholu v nakupování také uplatňují svoje dárkové poukazy, které dostali jako dárek pod stromeček a které jsou mnohdy časově limitované.
V horším případě se po Vánocích do obchodů běžně chodí reklamovat či vracet zboží, které pod stromečkem tak či onak „zklamalo“. I možnost reklamací či vracení zboží tak bude omezena.
Mnout ruce se naopak mohou provozovatelé e-shopů, kterým zavření podstatné části kamenných obchodů v důležité části sezóny „přihraje“ další zákazníky. E-shopy v ČR tak i díky tomu mohou letos překonat hranici 200 miliard tržeb, což je naprostý historický rekord.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)