Reklamovat nebo dokonce vrátit lze prakticky jakékoli zboží. V případě zmíněného vánočního tria to sice má svá omezení, vyloučené to ale není.
1. Stromek nakupujte vždy bez obalu. Vrátit jej můžete do druhého dne, výjimečně déle, pokud reklamujete vady, které jste nezpůsobili. Na umělý stromek se vztahuje záruka jako na spotřební zboží.
2. Kapr je považován za rychle se kazící potravinu, proto jej můžete vrátit jen do druhého dne, a to ještě z reklamované příčiny, která nebyla způsobena např. přepravou kapra do domácnosti a podmínkami při jeho přechovávání.
3. Když objevíte závady na nebaleném pečivu, můžete je reklamovat do druhého dne. U baleného pečiva končí záruka datem expirace uvedeným na obalu.
V lednu jehličí nereklamujte
Živý vánoční stromek z výřezu je považován za spotřební zboží, u něhož obecně platí dvouletá lhůta na uplatnění reklamace. Nikdo však nepředpokládá, že by v lese uříznutý jehličnan měl tak dlouhou životnost, proto je až absurdní představa, že po pár měsících přijdete reklamovat opadané jehličí.
Pokud však na podobnou vadu narazíte hned po návratu z nákupu, měli byste uspět s každou reklamací, u níž bude evidentní, že jste avizované nedostatky nezpůsobili sami.
Podle zažité praxe totiž záruka vánočního stromku končí druhý den po koupi, tak jako u všech rychle se kazících potravin, i když životnost tohoto zboží je zjevně mnohem delší.
Je však pravděpodobné, že se většina prodejců ani o této lhůtě nebude vědět a dohadování může být komplikované, když budete požadovat vrácení peněz a nikoli jen výměnu zboží.
Zklamání v květináči
Jiné je to u stále populárnějších stromků v květináčích. Na ně se, jako na obdobné sazenice, vztahuje roční záruční doba. Záleží však na tom, co budete reklamovat. Že vám stromek do jara uschnul, totiž může být zaviněno vaším neodborným zacházením.
Zklamaní patrně budete, když pod vlivem reklamy se po Vánocích budete snažit „pomoci přírodě“ přesazením stromku na zahradu. Stromky v květináči totiž k tomuto účelu primárně určeny nejsou, musejí se především vejít do nádoby, a proto mívají upravené kořeny. Vysazení jakéhokoli stromu sice není věda, ale svoje pravidla to má. Sázet se musí ve vhodném ročním období (pozn. aut. – rozhodně ne v zimě!), na správné místo a s odpovídající péčí.
Nekupujte stromek v obalu
Ale vraťme se k nákupu řezaných vánočních stromků. Především je nutné si vybraný kousek pořádně prohlédnout, což vám na vyžádání musí prodejce umožnit. Nenechte se odradit tvrzením, že se stromky prodávají pouze zabalené, tedy v sítích. Obecně žádný obal není zábranou k předvedení výrobku a v případě stromku jinak nezjistíte, zda si kupujete rovný a čerstvý exemplář.
K základnímu vybavení prodejního místa patří měřidlo, ceník a informace, odkud prodávané stromečky pocházejí. Ty české obvykle vydrží déle. Vždy požadujte vystavení účtenky. Poslouží k případné reklamaci, ale při převozu stromku také jako doklad pro policii, že jste vánoční stromek neukradli.
Další cesta do lesa?
K získání vánočního stromku totiž vedou ještě další cesty. Při koupi umělého v kamenném obchodě platí dvouletá záruční doba, přičemž jen po dobu šesti měsíců od převzetí věci je na prodávajícím, aby prokázal, že vada byla způsobena vaším špatným zacházením (např. nedodržením návodu). Pak už se karta obrací.
V případě nákupu přes internet se nabízí i dvoutýdenní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu. Tu můžete ostatně využít také při nákupu živého stromku na dálku.
Kdo se za stromkem vypraví s pilkou do lesa, musí při chycení majitelem, lesní stráží nebo policií počítat s pokutou až 15 000 Kč. Anebo s nebezpečím, že si domů přinese zelenou trofej ošetřenou látkou, která ve vyhřátém pokoji začne zapáchat.
Ulovit je obtížnější
Obstarat si načerno kapra je o něco složitější, než za pět prstů pořídit stromek. Jednak to trvá déle a s nejistým výsledkem, navíc kromě štěstí je k chycení a zpracování ryby zapotřebí i dávka šikovnosti.
Většina lidí proto dává přednost jistotě nákupu u kádí s vánočními kapry. Tam předpokládáme zboží čerstvé, ale vyplatí se některé věci prověřit. Stačí na první pohled.
Důležité je zkontrolovat čistotu prodejního místa (zvláště to, kde se ryby zabíjejí a kuchají) i proudící vody v kádi s rybami, které musejí vypadat čile a mít alespoň trochu prostoru (s ohledem na prodejní dobu). Ryba nesmí mít viditelné krvavé šrámy.
Můžete to zkusit
Při placení se v tomto případě „počítá“ s cenou přibližnou, protože ani není dost dobře možné čerstvého kapra fixovat bez vychýlení váhy. Ve srovnání s tím kousky ledu přimrzlé na váze, což je často vzpomínaný trik prodejců, při odhadnutí ceny nehrají roli.
Lze kapra, který se doma při vypuštění do vany odmítá pohybovat, u prodejce reklamovat? Teoreticky do druhého dne, protože jde o rychle se kazící zboží. Prakticky však budeme obtížně argumentovat, že kaprova malátnost byla způsobena už nešetrným zacházením do doby prodeje, a nikoli naším např. způsobem přepravy, či pobytem v chlorované vodě z vodovodu.
Pečivo podle obalu
A jak je to s vánočkou, případně jiným druhem svátečního pečiva, které si pořizujeme v obchodech nebo stáncích, ale až doma si všimneme vad, nad nimiž nelze mávnout rukou? Pečivo je, podobně jako další potraviny, uzeniny, lahůdky nebo ovoce, rychle se kazící zboží.
Pokud jde o nebalené pečivo, lze s účtenkou uplatňovat reklamaci na např. plesnivé zboží den po nákupu. V případě baleného pečiva záruka končí datem expirace, které je uvedeno na obalu. Maximálně následující den, kdy přineseme zboží zpět k prodejci. Vzhledem k tomu, že trvanlivost i baleného pečiva bývá pouze pár dní, s nákupem vánočky raději počkejte až do poslední chvíle a povánoční slevové výprodeje tohoto sortimentu vynechte.