Inflace? I z neutrálního ekonomického výrazu se může stát strašák

Názor
Některá – jinak celkem běžná – slova mohou mít v různých kontextech různě zabarvený význam. Z jindy zcela nevinného výrazu se může stát urážka, z neutrálního pojmu – dejme tomu z ekonomické oblasti – všeobecný strašák.
Dokud ČNB tlačila na to, aby inflace dosahovala alespoň dvou procent, bylo to většině lidí celkem lhostejné. Ale teď z ní většinu z nás mrazí v kostech. Ilustrační foto: Pxhere.com

Mezi taková slova patří například inflace. Dokud Česká národní banka tlačila na to, aby inflace dosahovala alespoň dvou procent, bylo to většině lidí celkem lhostejné. Ale teď, když je inflace dvouciferná a pádivá, většinu z nás z ní mrazí v kostech. Podnikatelé nejsou výjimkou, zvlášť ti malí a střední.

Z pohledu celkové ekonomiky totiž inflace dopadá na malé a střední podniky více, než na velké. Malé a střední firmy se často se kvůli své „velikosti“ pohybují na trzích s vyšší mírou konkurence, a ta omezuje schopnost přenést drasticky zvýšené náklady výroby, zejména energií, na spotřebitele.

Malé a střední podniky tak v dnešní pádivé inflaci hrají roli jakéhosi nárazníku, kdy jsou nuceny brát drahotu více na svá bedra a nepropouštět ji tak rychle mezi spotřebitele. Stoupající inflace samozřejmě zvyšuje také tlak na růst mezd, a to ve všech podnicích bez ohledu na jejich velikost.

PSALI JSME:
Českou ekonomiku zasáhla pádivá inflace

Malé a střední firmy mají alespoň tu výhodu, že nebývají vázány kolektivní smlouvou se silnými odbory. Zvyšují platy svým zaměstnancům proto, že jsou s nimi v blízkém kontaktu a lépe cítí jejich situaci, ne kvůli síle odborů.

ČR patřila v uplynulém desetiletí mezi evropské země s nejvyšším růstem reálných mezd. Inflace byla relativně nízká, a tak téměř jakýkoli jejich růst se projevil jako růst reálných mezd – lidem rostl životní standard. Mzdy rostly rychleji nejen než inflace, ale dokonce i rychleji, než rostla ekonomika.

Mnoho let jsme měli zároveň nejnižší míru nezaměstnanosti v EU. Nedostatek lidí pociťovaly malé a střední podniky ještě více, než velké. Ty mají většinou relativně zavedenou a stálou poptávku.

PSALI JSME:
ČR opět na prvním místě co do počtu volných pracovních míst

Mezi malými a středními podniky je už z jejich vlastní podstaty více rychle rostoucích firem, nebo dokonce začínajících firem, které potřebovaly expandovat, ale bránil jim v tom právě nedostatek pracovní síly. Ten postupně vytěsnil „nedostatek poptávky po výrobcích“ coby primární bariéru dalšího růstu.

Nyní je v mnoha sektorech hlad po pracovnících ještě vyšší. Často v jiných oborech, než před covidem, a ochota pracovníků navrátit se do standardního zaměstnání – které může příští lockdown zase ohrozit – je celosvětově menší. A tak malé a střední podniky pociťují růst mezd více, ale přesto se k němu staví vstřícně.

Jejich hlavní konkurenční výhoda na tuzemském trhu práce tkví v něčem jiném. Cesta na vrcholné pozice v těchto firmách je většinou mnohem kratší, než v korporacích. Znamená to mimo jiné, že se pracovník dostane mnohem dříve ke skutečně odpovědným úkolům, což jsou pro něj důležité body v životopisu. Díky praxi v menší firmě pak takový člověk mnohem rychleji zvyšuje svou tržní cenu.

Autor je předseda představenstva Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Hledáte novou práci? Nejste sami, změnu zvažuje více než polovina lidí

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Region i euro posilují

V Česku patřil tento týden výrokům centrálních bankéřů a indikátorům důvěry. Nálada v tuzemské ekonomice se dle konjunkturálního průzkumu v dubnu opět zlepšila. Celkový ukazatel vyšplhal na nejvyšší hodnotu za …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.