
Facebooková stránka Těhotného kuchaře, vlastním jménem Jaroslav Vajgl, se vyšvihla na první místo žebříčku poté, co předstihla dosavadního lídra, kterým byl dosud korporátní profil společnosti Lidl Česká republika.
Zatímco Lidl měl k 10. dubnu 902 tisíc sledujících, Těhotnej kuchař dosáhl na 904 tisíc. Na třetím místě s 847 tisíci je facebookový účet Prima Cool. Pro srovnání: Legendární hokejista Jágr má 700 tisíc sledujících, někdejší premiér Babiš 425 tisíc.
Podle agentury Abbba aktuální prvenství profilu Těhotnej kuchař dokládá rostoucí sílu autentických tvůrců na sociálních sítích. Jeho přístupné, tradiční a často humorné recepty si získaly srdce statisíců Čechů. Asi jediným jídlem, které nechce ve své tvorbě zpracovat, jsou brynzové halušky, prozradil v rozhovoru na Radiožurnálu.
Recept ve dvou minutách
„Tento mimořádný úspěch je o to pozoruhodnější, že profil Těhotnej kuchař vznikl teprve 10. prosince 2020. Během necelých čtyř a půl let tak dokázal díky svému osobitému stylu a konzistentní tvorbě oslovit a zaujmout masivní publikum,“ uvedla agentura.
A na co Těhotnej kuchař láká nové a nové fanoušky? „Taky tě nebaví koukat na to, jak někdo ve videoreceptech krájí první dvě minuty cibuli nebo maso? Času máme všichni málo, takže já do těch dvou minut dostanu většinou celý recept. Navíc tak, aby podle něj šlo uvařit,“ uvádí na svém webu.
Paradoxem je, že autor není vyučeným kuchařem. „Všechny recepty a postupy hledám na internetu a snažím se je podat lidovou a pochopitelnou formou,“ vysvětluje Těhotnej kuchař. „Spousta mužů mi psala, že dřív spálili i vodu na čaj, a že ty recepty jsou tak blbuvzdorné, že už začínají kralovat v kuchyni místo manželek,“ těší Jaroslava Vajgla.
Podle agentury Abbba se ukazuje, že originální obsah a osobní přístup jednotlivce mohou na sociálních sítích konkurovat, a dokonce překonat i marketingové strategie velkých firem, které mají k dispozici celé týmy a značné finanční zdroje na propagaci.
„Klíčovým motorem exponenciálního růstu se stala video tvorba, se kterou Těhotnej kuchař naplno začal 13. července 2021. Od té doby zveřejnil více než 450 videoreceptů, které se vyznačují jednoduchostí, srozumitelností a nezaměnitelným humorem autora,“ sdělila agentura.
Jeho obsah generuje ročně 250 milionů zobrazení a 160 milionů zhlédnutí videí. Těhotnej kuchař láme rekordy i na jiných platformách, kde jeho recepty sledují všechny věkové kategorie. Za rok 2022 získal Jaroslav Vajgl za svou tvorbu ocenění Křišťálová Lupa. O rok později zvítězil hned ve třech kategoriích.
Na aktuálně velmi populární platformě TikTok, kde se svou tvorbou začal v polovině roku 2021 během covidové pandemie, má 509 tisíc sledujících. Stejně působivých čísel dosahuje i na Instagramu, kde jeho profil pravidelně sleduje půl milionu uživatelů. Na YouTube měl ke konci loňského roku 29 milionů zhlédnutí.
Internet pro 88 % Čechů
Podle údajů Českého statistického úřadu se v roce 2024 podíl uživatelů internetu v Česku vyšplhal na 88 procent, což představuje téměř 7,6 milionu osob starších 16 let. Zatímco lidé do 55 let používali internet téměř všichni (99 %), u starších ročníků je podíl významně menší. U lidí nad 65 let bylo online 57 procent z nich, což je meziročně o pět procentních bodů více.
Tři čtvrtiny českých obyvatel používají internet k obsluze internetového bankovnictví a sledování videí, včetně těch od influencerů, pro dvě třetiny to je prostor k nakupování.