Povolání: Youtuber

Názor
Je pravda, že s rozvojem technologií postupem času určitá zaměstnání zanikají, lidé jsou nahrazování různými vymoženostmi a stroji. Na druhou stranu však také nová povolání vznikají, a to zejména v souvislosti s přesunem života do online světa. Jedním z takových povolání je tzv. youtubering, který se ze začátku zdál být jen zábavou pro teenagery, ale nyní se jedná o byznys, kterým si lze vydělat i pár stovek tisíc měsíčně.
Nejúspěšnější čeští youtubeři si mohou vydělat i stovky tisíc měsíčně. Otázkou je etická stránka tohoto byznysu, říká Matěj Kretík. Foto: archiv M. Kretíka

Internetový server pro sdílení videí YouTube byl založen v roce 2005. Zpočátku se zde objevovaly hlavně hudební videoklipy, pak také TV klipy či trailery k filmům. Ve velmi krátké době však také došlo na to, že i běžní uživatelé začali vytvářet svůj vlastní obsah, natáčet se při běžných denních činnostech, vytvářet herní videa, videa o jídle, módě, cestování a vlastně o čemkoliv, na co si vzpomenete.

Od zábavy k těžkému byznysu

Zpočátku šlo hlavně o zábavu a youtubeři tak natáčením videí trávili svůj volný čas. Postupem času však došlo na to, že někteří z nich byli mezi svými sledujícími uspěšnější než jiní, a firmy si začaly všímat toho, že právě tyto osoby jsou vcelku dobře schopné své sledující ovlivňovat. Začaly jim tedy nabízet zdarma své produkty výměnou za to, že se značka objeví ve videu. Jenže také youtubeři si později uvědomili svou moc, a tak se tyto typy spolupráce staly pro ty úspěšnější placenou záležitostí. Zejména u mladších generací jde o to, že youtuber je pro sledujícího v podstatě kamarádem, od kterého se nechá inspirovat, kterému důvěřuje.

Nejúspěšnější čeští youtubeři si mohou vydělat i stovky tisíc měsíčně. Otázkou je etická stránka tohoto byznysu. Mnoho youtuberů však získává u svých fanoušků sympatie právě za to, že upřímně spolupráce přiznávají, a to je zřejmě ta nejlepší cesta.

Někteří youtubeři se nebojí přiznat, že jsou za tu či onu spolupráci zaplaceni, jiným se to zase daří dobře skrývat. Mnoho teenagerů, kteří youtubery sledují, často není schopno tyto spolupráce rozeznávat a skrytou reklamu za videem prostě nevidí.

Přirozenost je důležitá i na YouTube

Co se týče propagovaných produktů ve videích, může jít doslova o cokoliv. Typické jsou různé kosmetické produkty, oblečení, jídlo nebo nápoje. Vždycky je špatně a jde poznat, když je to na sílu. Aby spolupráce byla přirozená a pro všechny zúčastněné prospěšná, je třeba, aby si youtuber a značka vzájemně pomohly. Ideální situace je, když se jedná o produkt, který youtuber sám od sebe využívá, má jej v oblibě a nebojí se to přiznat. Taky je fajn, když značka pomůže youtuberovi v realizaci jeho vlastního projektu.

Špatnými spolupracemi si mohou youtubeři také dobře zavařit a víme to už i v českých končinách. Nejčastějším problémem je nějakým způsobem závadný produkt. Může jít třeba o potravinu, která obsahuje až příliš velké množství chemických látek či o produkt, při jehož výrobě je poškozováno životní prostředí. Publikum je v těchto případech velmi citlivé a sebemenší chyba může vyvolat lavinu negativních reakcí. Youtubeři by si proto měli dát dobrý pozor na to, s kým své spolupráce uzavírají, pokud si chtějí uchovat svou fanouškovskou základnu.

Budoucnost youtuberů

Ke stinným stránkám youtuberství patří také nutnost se přizpůsobovat prostředí YouTube, které se neustále mění. Kromě příjmů ze spoluprací mají youtubeři také příjem z reklamy, která se během jejich videí přehrává, a právě toto bylo v nedávné minulosti omezeno, čímž spoustu youtuberů přišlo o část svých příjmů. Do budoucna se může klidně stát, že YouTube se bude ještě více měnit, což může youtubery postupně začít od tvorby odrazovat. Zatím ale nepředbíhejme.

(Autor je producent a majitel talentové agentury Bookin Agency. Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Zaměstnání

Pro výpověď dohodou platí – po podpisu se nediv

Tak jsem dostal výpověď, ale nakonec to nebylo tak strašné jednání a dohodli jsme se rychle. Podobně si pochvaluje zaměstnanec a mává papírem s nadpisem, který je na první pohled absurdní – výpověď dohodou. Tedy, …

Pozor na nekalé praktiky nelegálních pracovních agentur

Zhruba desetinu personálních agentur působících na českém trhu práce tvoří tzv. šedé agentury, které při zaměstnávání na dočasné přidělení využívají legislativních mezer a okrádají jak samotné zaměstnance, tak i …

Situace na trhu práce povede k dalšímu růstu mezd

Rostoucí mzdové náklady společně s růstem cen energií a zdražováním firemních půjček mohou být smrtícím koktejlem pro české firmy. Mnohým společnostem začínají klesat zisky, což bude mít negativní dopad na rozvoj …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru