
Finanční a ekonomické informace (faei.cz) se zúčastnily představení nové služby Odměny, díky níž mohou zákazníci největší tuzemské banky získat například vyšší úrok na spoření, výhodnější směnný kurz, dálniční známku, akcie Erste a další benefity.
Systém je poměrně jednoduchý. Klienti, kteří si budou například spořit, pravidelně investovat nebo si založí životní pojištění, dostanou body, které si následně vymění za vybranou prémii. Odměny jsou rozděleny do čtyř pásem – čím vyšší úroveň, tím jsou odměny atraktivnější.
Za každou dosaženou úroveň si může vybrat jedenkrát ročně jednu odměnu z příslušné úrovně. Když tedy v daném roce nasbírá dostatek bodů a postoupí až na čtvrtou úroveň, může získat celkem čtyři odměny – každou s platností 12 měsíců od aktivace.
Zlepšování finančního zdraví
Body je možné sbírat ve třech skupinách: Spoření, budoucnost a bezpečí. Body dostanou i zákazníci banky, kteří některou z podmínek splnili už dříve a stále ji splňují – nemusí jít tedy o nový krok či sjednání nového produktu.
Za jeden úkon je možné získat vybraný počet bodů. Například zmiňovanou akcii Erste zdarma je možné získat ve třetí úrovni při dosažení 13 až 16 bodů, v nejvyšší čtvrtém pásmu (aspoň 17 bodů) jsou pak akcie dvě.
Spořitelna se stala první bankou v zemi, která takto komplexně motivuje klienty ke zlepšování jejich finančního zdraví. „Usilujeme o to, aby měl každý klient Spořitelny alespoň minimální finanční rezervu a aby rostl počet klientů, kteří vytváří dlouhodobou rezervu zejména skrze pravidelné investice a jsou pojištěni proti rizikům,“ řekl Filip Zeman, který ve Spořitelně odpovídá za digitální bankovnictví.
„Služba Odměny strategicky navazuje na nový způsob úročení spořicích účtů, který Spořitelna představila v roce 2024. Zde jsme si poprvé vyzkoušeli, že motivace klientů ke zlepšování jejich finančního zdraví funguje,“ uvedl Zeman.
Dodal, že pravidelné investice jako podmínku vyššího úroku na spořicím účtu využívá stále více klientů a počet pravidelných investorů byl i proto loni rekordní. Službu Odměny zatím Spořitelna spustila v testovacím provozu pouze v Královehradeckém kraji, časem se ale rozšíří do celé země.
Většina v nejnižší úrovni
„Královéhradecký kraj jsme vybrali záměrně. Jeho sociodemografické složení velmi dobře odráží strukturu obyvatel celé České republiky,“ vysvětlil Martin Rosa, produktový manažer České spořitelny.
„Věříme tak, že díky tomu budeme schopni získaná data věrohodně vyhodnotit a nabídku odměn nadále vylepšovat, aby byla atraktivní pro co nejvíce klientů,“ dodal Rosa. Dvě třetiny klientů podle spořitelních dat zatím nejčastěji dosáhnou na nejnižší dvě úrovně nula a jedna.
„Je to způsobeno více důvody. Buď se na budoucnost nepřipravují vůbec nebo se připravují nedostatečně. Dalším důvodem může být i fakt, že využívají finanční produkty a služby v jiných bankách,“ sdělil Martin Rosa.
První zkušenosti z Královéhradeckého kraje ukazují, že několik tisíc klientů už skutečně změnilo své finanční chování. Zakládají si spořicí účty nebo penzijní a stavební spoření, ale také začali investovat. Nejvíce využívanou odměnou je zatím vyšší úrok na spořícím účtu.
Stabilní finanční gramotnost
Poslední průzkum České bankovní asociace (ČBA) a agentury Ipsos, kterého se loni zúčastnila více než tisícovka dotázaných, ukázal, že takzvaný Index finanční gramotnosti je na stabilní úrovni. Třetí rok v řadě dosáhl stejné hodnoty.
Více než polovina lidí větší měrou spoří a investuje. Pětina Čechů, kteří si tvoří finanční rezervu, mají naspořeno na více než rok dopředu, což znamená zlepšení situace. Lidé se lépe orientují i v úvěrech a půjčkách.
Výrazně rizikověji se ale chovají mladší lidé do 26 let, a to zejména kvůli menším znalostem při nakládání s penězi. Naopak jsou ale optimističtí ohledně budoucnosti a plánují například více investovat i nakupovat než ostatní věkové skupiny.
Nejlepších výsledků v Indexu finanční gramotnosti dosáhli lidé starší 50 let a s vyšším odborným nebo vysokoškolským vzděláním. Naopak nejslabších hodnot dosáhla věková skupina 18 až 34 let a lidé se základním vzděláním nebo výučním listem.