Jak to bude od července s dohodami o provedení práce

Zaměstnavatelé budou muset od letošního 1. července vést evidenci dohod o provedení práce (DPP), a to jak pojištěných, tak nově i nepojištěných zaměstnanců. Každý měsíc pak budou muset sdělovat seznam všech pracovníků zaměstnaných na DPP, a to včetně jejich příjmů, příslušné územní správě sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Zaměstnavatelé budou muset od letošního července hlásit všechny dohody o provedení práce (DPP). Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zákonodárci totiž v rámci konsolidačního balíčku v závěru minulého roku provedli zásadní změny v pojistných a daňových pravidlech pro příjem z činnosti vykonávané na základě DPP. Cílem bylo, aby se zamezilo řetězení nepojištěných dohod, kdy někteří zaměstnanci realizují příjmy v řádech deseti tisíc korun bez odvodu pojistného.

Příslušný formulář budou firmy a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), které zaměstnávají lidi na DPP, předkládat do 20. dne následujícího měsíce. Poprvé tedy za červenec letošního roku, a to do 20. srpna 2024. Nejpozději do 20. 8. 2024 (v prvním Výkazu DPP) budou muset být přihlášeni zaměstnanci, kteří nastoupili před 1. 7. 2024, pokud jejich DPP pokračuje i v červenci.

„Pravidla, která zákonodárci nastavili, se však setkala se značným odporem z řad zaměstnavatelů i odborné veřejnosti a byla proto následně upravena novelou (pozměňovací návrhy k sněmovnímu tisku 570), sdělila redakci Finančních a ekonomických informací (faei.cz) daňová poradkyně Monika Lodrová, která působí ve společnosti BDO.

„Plnění povinností zaměstnavatelů při zaměstnávání osob činných na základě dohod o provedení práce (DPP) dostává svou praktickou podobu,“ potvrdila redakci faei.cz Eva Kahle, daňová manažerka ze společnosti PKF Apogeo Tax.

Tu, jak manažerka společnosti informovala, vymezila Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ), která poukázala na zavedení evidence všech zaměstnanců činných na základě DPP (včetně nepojištěných), povinnost zaměstnavatele každý měsíc sdělovat seznam všech zaměstnanců na DPP včetně výše jejich příjmu a k tomu příslušný nový předepsaný tiskopis „Výkaz DPP“.

Upravená pravidla pro odvod pojistného sice mají platit až od ledna příštího roku, nicméně povinnost evidence zaměstnanců na DPP z tzv. konsolidačního balíčku zůstala zachována a nabyde účinnosti již k 1. červenci letošního roku. Evidence umožní úřadům shromažďovat data potřebná ke správě nového systému pojištění DPP. ČSSZ by měla zjištěné údaje sdělovat také zdravotním pojišťovnám.

Jak to bude fungovat?

Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají (nebo budou, pozn. red.) pracovníky na DPP, budou povinni vést jejich evidenci a do 20. dne následujícího měsíce prostřednictvím výkazu příjmů tyto informace elektronicky sdělovat na místně příslušnou správu sociálního zabezpečení.

Prostřednictvím Výkazu DPP se budou oznamovat také nástupy a ukončení pracovního vztahu osob pracujících na DPP. Pojištěné DPP tedy již nebude třeba zvlášť oznamovat prostřednictvím „Oznámení o nástupu či skončení zaměstnání“.

Nepřihlášení zaměstnavatelé (ti, kteří doposud zaměstnávali jen „nepojištěné“ dohodáře) se musejí přihlásit do registru zaměstnavatelů do 30. července letošního roku. Následně jim bude přidělen variabilní symbol a, obdobně jako již registrovaní zaměstnavatelé, budou odesílat první Výkaz DPP do letošního 20. srpna.

Zaměstnavatelé by se proto podle daňové poradkyně Lodrové měli připravit co nejdříve. ČSSZ zveřejnila na svých webových stránkách tzv. datové věty pro nový formulář, aby si zaměstnavatelé a jejich dodavatelé softwarových řešení mohli včas upravit své systémy.

Informace uváděné v elektronicky podávaném Výkazu DPP budou zejména: Měsíc a rok, za který se výkaz podává, název, IČO a variabilní symbol zaměstnavatele, kód místně příslušné OSSZ či PSSZ, a údaje o každé osobě pracující na DPP – jméno, příjmení, rodné číslo, datum a místo narození, pohlaví, kód zdravotní pojišťovny, občanství, zaměstnání od a do, druh DPP, zúčtované příjmy.

Nová pravidla shrnula Eva Kahle, daňová manažerka společnosti PKF Apogeo Tax: Od července je povinnost evidence veškerých DPP a měsíčního podávání Výkazu DPP. Do konce letošního roku se režim pojistného a zdanění nemění, takže z odměny do deseti tisíc korun u jednoho zaměstnavatele se neodvádí pojistné a při nepodepsaném prohlášení poplatníka se aplikuje srážková daň.

Od příštího roku „oznámené“ dohody, tj. první zaměstnavatel, který DPP oznámí, aplikuje limit rozhodné částky pro účast na pojistném v rozmezí 10,5-11 tisíc korun za měsíc, přičemž při nepodepsaném prohlášení poplatníka aplikuje zaměstnavatel na odměnu z dohody srážkovou daň. Nad limit se pojistné hradí a sráží se zálohová daň.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB