
Na riziko, že se v inzertních nabídkách i některých, zejména malých, autobazarů objeví zaplavená auta, upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) společnost Aures Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA Auto. Povodně zasáhly Francii, Španělsko nebo Itálii, odkud se i tak vozí rizikové ojetiny.
To, že se v Česku brzy po povodních objeví i ojetiny ze zatopených území, se opakuje pravidelně. Poškození vodou je přitom to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Poškození mohou být někdy i nevratná.
„Vždy už krátce po záplavách evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou poškozena vodou. Proto vždy po záplavách v zemích, odkud se k nám ojetiny nejvíce dovážení, věnujeme zvýšenou pozornost známkám zatopení,“ řekl Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings.
Dodal, že celkově jeho autobazary odmítají až 65 procent nabízených aut – nejen kvůli vodě, ale také pro právní nebo technické závady. „Pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo a jestli to bylo v oblastech, kterými se velká voda prohnala,“ řekl Vaněček.
Zabahněný interiér
Technici prověřují, jestli není bahno na těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. „Hodně napoví i větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ dodal Vaněček.
Nejrizikovější je, pokud voda zaplaví auto do výšky nad motorový prostor. Moderní vozy jsou plné elektronické výbavy a bezpečnostních prvků, a jsou tak výrazně náchylnější k poruchám. Selhání elektroniky může nastat kdykoliv a mnoho závad může být i životu nebezpečných.
Nepříjemná jsou i častá selhání infotainmentů, které jsou na vodu velmi citlivé. Někdy stačí, když auto projde jen hloubkovým čištěním interiéru, natož opravdovou povodní. Dalším dlouhodobějším negativním efektem bývá nadměrná koroze.
A jak je to se zaplavenými elektromobily? Jejich baterie je sice vodotěsná, ale primárně proti odstřikující dešťové vodě. Pokud se baterie, která bývá u nových vozů nejčastěji součástí podlahové plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotěsnosti neexistuje.
„S vytopeným elektromobilem rozhodně nejezděte, nechejte ho odvézt odtahovkou do servisu, kde poradí další postup podle manuálu výrobce,“ doporučil Petr Vaněček z Aures Holdings.
Přetočený tachometr
Společnost Cebia, která se specializuje na prověřování původu automobilů, zase upozornila na jiný letitý problém, což jsou stočené kilometry. Kvůli manipulacím s tachometrem podle ní přijdou čeští kupující ročně až o 11,8 miliardy korun.
Stejnou částku pak vydají v následujících letech za neočekávané opravy a údržbu spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem. Stočený kilometr má podle Cebie dlouhodobě až třetina prodávaných ojetých aut.
„Pokud třicet procent vynásobíme 60 tisíci korun, což je průměrné navýšení kupní ceny za ojeté auto se stočeným tachometrem, dojdeme k závěru, že čeští kupující přeplatí za stočené tachometry ročně až 11,8 miliardy korun,“ vysvětlil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.















