Zajímejte se více o havárie a poškození auta, než o počet jeho majitelů, radí odborník

Zhruba u třetiny inzerovaných ojetin je falešně uvedeno, že jsou po prvním majiteli. To zvyšuje jejich cenu zhruba o pět procent. Znamená to, že kupující loni přeplatili skutečnou hodnotu bazarového vozu o více než tři miliardy korun. Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) o tom informovala společnost Cebia, tuzemská jednička v prověřování aut.
Po prvním majiteli? Nebo jich bylo více? Ale hlavně: Bylo bourané? Ilustrační foto: Pixabay.com

Prodávající tak využívají toho, že pro mnohé motoristy je při výběru ojetého vozidla patří mezi nejdůležitější kritérium to, kolik mělo předchozích majitelů. Pokud jen jednoho, pravděpodobnost jeho rychlého prodeje se výrazně zvyšuje. Proto se často tají, že původních vlastníků bylo více – i když je třeba auto ve velmi dobrém technickém stavu.

Podle společnosti Cebia se takto falšuje původ u 30 procent inzerovaných ojetin. „Pokud vezmeme v potaz, že se loni prodalo 671 tisíc ojetých aut při průměrné ceně 304 700 korun, dojdeme prostou matematikou k tomu, že loni kupující přeplatili skutečnou hodnotu prodaných ojetých aut o 3,07 miliardy korun, což je obrovská suma,“ upozornil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Pátrání po majitelích

Zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů, není přitom jednoduché. Dosud bylo možné prostřednictvím originálního velkého technického průkazu aspoň zjistit, kolik mělo auto předchozích majitelů v České republice.

Od letošního roku však byly technické průkazy nahrazeny jen jedním a informace o předchozích majitelích není k dispozici ani on-line na stránkách ministerstva dopravy či v jeho speciální aplikaci, která obsahuje informace z velkého technického průkazu.

„V systému pro prověření historie vozidla máme záznamy o evidenčních kontrolách, z čehož lze počet majitelů v České republice odvodit, ale není to vždy stoprocentní,“ poznamenal Martin Pojer. Dodal, že díky informacím o autech ze zahraničí lze někdy odvodit i počet majitelů vozu za hranicemi.

Podle společnosti Cebia se bude podíl aut, u nichž prodejci lžou o počtu předchozích majitelů, zvyšovat. „Hodně lidí na to slyší a možnost ověřit si pravdivost takové informace je velice omezená. Podvodníkům to hraje do karet,“ uvedl Pajer. Zdůraznil, že kupující by se měli více zajímat o havárie a poškození či skutečný stav najetých kilometrů než o to, kolik mělo auto majitelů.

Cebia provozuje rozsáhlý systém pro prověření ojetých aut, který obsahuje miliardy záznamů z jejich historie. Prověřit se dá auto s českým i zahraničním původem. Kupující tak mohou zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, jestli nebylo havarované, jaká je jeho servisní historie nebo jestli nebylo odcizené.

Polovina ojetin po nehodě

Ze statistik jiné služby pro motoristy – společnosti carVertical – zase vyplývá, že přibližně polovina prodávaných ojetých aut v České republice má za sebou nějaké poškození po nehodě. Z údajů, které má FAEI.cz k dispozici, vyplývá, že průměrná škoda mírně převyšuje 94 tisíc korun.

Podle carVertical mělo navíc přibližně pět procent prověřovaných ojetin stočený tachometr – v průměru o 78 480 kilometrů. A bezmála polovina automobilů se do České republiky doveze z jiných států. Průměrný věk vozidla zkontrolovaného na carVertical bylo zhruba deset let.

„Takové vozy již ztratily značnou část své hodnoty a mohou svádět nepoctivé prodejce k úpravě najetých kilometrů, aby tak zvýšili jejich prodejní cenu,“ uvedl Matas Buzelis z carVerticalu.

V žebříčku transparentnosti trhu s ojetinami se Česko umístilo na 13. místě mezi 25 sledovanými evropskými zeměmi. Trh s ojetými vozy je nejvíce transparentní v západní Evropě. Naopak na východě starého kontinentu je nejvíc podvodů s auty. Česko a Slovensko se pohybují ve středu žebříčku.

„Západní trhy a skandinávské země jsou obecně transparentnější než země ve východním křídle Evropy, a to především díky přísnější legislativě, menšímu počtu dovážených ojetých automobilů a vyššímu podílu hrubého domácího produktu na obyvatele. Zpravidla mají země se silnější ekonomikou mladší vozové parky a méně podvodů, jelikož kupující méně sahají po levnějších vozech,“ dodal Matas Buzelis.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ma Marek

    Zrušení velkých technických průkazů jen nahrává podvodům při prodeji vozidel.