Jizerskou padesátku pokrývá mobilním signálem speciální dron

Největší tuzemský mobilní operátor T-Mobil spolu s výrobcem bezpilotních letounů Primoco UAV SE vyvinuli unikátní řešení pro posílení signálu v místech mimo běžné pokrytí. V ostrém provozu nasadilo novou technologii šíření mobilního signálu výhradně vzduchem pomocí dronu v rámci aktuálního ročníku Jizerské padesátky.
V rámci aktuálního ročníku Jizerské padesátky nasadili největší tuzemský mobilní operátor T-Mobil a výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV SE novou technologii šíření mobilního signálu výhradně vzduchem pomocí dronu. Ilustrační foto: Zitronenpresse – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37843443
V rámci aktuálního ročníku Jizerské padesátky nasadili největší tuzemský mobilní operátor T-Mobil a výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV SE novou technologii šíření mobilního signálu výhradně vzduchem pomocí dronu. Ilustrační foto: Zitronenpresse – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37843443

Podrobnosti o unikátní novince sdělila Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) společnost Primoco UAV SE. Technologii je možné používat nejen při komerčních akcích, ale také při různých krizových událostech, kdy například nefungují pozemní vysílače.

Prostřednictvím bezpilotního letounu s mobilní stanicí dokáže speciálně upravený dron za vhodných povětrnostních podmínek „doručit“ mobilní signál kamkoli, kde je to zapotřebí – a to jako vůbec první operátor v Evropě.

Společnost T-Mobile v posledních dvou letech investovala do rozvoje mobilní sítě okolo pěti miliard korun a uskutečnila více než 4,1 tisíce projektů za účelem modernizace sítě pro podporu 5G technologie.

„Tato technologie má velký potenciál nejen v mimořádných krizových situacích, jako jsou požáry, zemětřesení nebo povodně. Jde o všechny situace, kdy pozemní vysílače dočasně či zcela vypovědí službu, nebo je nutné pokrýt oblast, kde signál běžně není k dispozici,“ řekl Vladan Peković, technický ředitel T-Mobile Czech Republic.

Rozsáhlé možnosti může ale podle něj přinést i do komerčního využití – s rostoucí oblibou hromadných sportovních či kulturních akcí v přírodě roste i potřeba dočasně posílit signál v době konání těchto akcí. Například v nepřístupném terénu nebo ve chráněné krajinné oblasti (CHKO), kde není možné postavit trvalý pozemní vysílač.

Doba letu až 15 hodin

Bezpilotní dron Primoco One 150 je navržený a vyráběný v České republice. Vestavěný mobilní vysílač může být připojen do dedikovaného lokálního jádra sítě a vytvořit například i samostatnou kampusovou síť, třeba pro záchranné složky.

Přímo do jádra živé sítě ale může být připojen i přes satelit. Dron obsluhuje specialista z řídicího centra, nejčastěji z vozidla. Bezpilotní letouny Primoco One 150 nesou vybavení dodané T-Mobilem.

Dron má dobu letu až 15 hodin, letovou výšku do 3,3 tisíce metrů a při cestovní rychlostí 120 kilometrů v hodině je jeho dolet až 1,8 tisíce kilometrů – v řádu hodin tak dokáže pokrýt jakoukoli oblast v Evropě.

Bezpilotní letouny Primoco One 150 nesou vybavení dodané T-Mobilem. Ilustrační foto: Primoco UAV SE
Bezpilotní letouny Primoco One 150 nesou vybavení dodané T-Mobilem. Ilustrační foto: Primoco UAV SE

Dosah signálu závisí na výšce letu a použitých frekvencích. Běžně jde o pokrytí plochy zhruba devět kilometrů čtverečních, přičemž limit se blíží až dvaceti kilometrům. Jeden dron v rámci distribuce mobilního signálu dokáže obsloužit až tisíc aktivních uživatelů.

Z pohledu uživatele se přitom kromě pokrytí nic nemění, stačí mít mobilní telefon podporující 4G nebo 5G a aktivní SIM kartu od T-Mobilu. Pro maximální využití potenciálu sítě je nejlepší využít telefon s podporou 5G.

„Primoco One 150 je první certifikovaný bezpilotní letoun v této kategorii v civilní oblasti,“ řekl Ladislav Semetkovský, výkonný ředitel Primoco UAV SE. Dodal, že dron disponuje potřebnými oprávněními a je dokonce ve finální fázi certifikace podle NATO.

„To znamená, že je prakticky roven běžnému dopravnímu letadlu – může létat nad zastavěnou oblastí a nemusí při tom mít povolení Úřadu civilního letectví, což zvyšuje flexibilitu a efektivitu jeho nasazení,“ vysvětlil Semetkovský.

Jeho společnost vyrobila už více než 200 letounů, které létají na čtyřech kontinentech. „Letos zahájíme stavbu nového výrobního závodu s kapacitou 250 dronů ročně, abychom dokázali uspokojit rostoucí požadavky nadnárodních partnerů, jako Airbus Defence,“ řekl Semetkovský.

Partnerství s T-Mobilem a skupinou Deutsche Telekom vnímá jako příležitost poskytnout potenciál dronů k užitku většinové populace. „Ať už půjde o krizové situace nebo velké komerční akce,“ dodal.

Jednání s evropskými vládami

Jaroslav Holiš, manažer Deutsche Telekom uvedl, že díky tomuto projektu se Česká republika podílí na unikátních inovacích jako první v EU. Toto řešení může rychle pomoci v mimořádných situacích všem složkám integrovaného záchranného systému.

„Potenciál technologie je ale tak velký, že vnímáme jako povinnost se o ni podělit se všemi, kdo budou mít zájem. Jsme samozřejmě na začátku, nicméně již v tuto chvíli probíhají jednání s relevantními resorty evropských vlád,“ uvedl Holiš.

Použití dronů se postupně rozšiřuje do dalších oblastí, například do takzvaného Felicity managementu (provoz, údržba a servis objektu a technických zařízení, pozn. red.), konkrétně k čištění fasád a oken výškových budov. Průkopníkem je norská firma KTV Working Drone, která od roku 2023 funguje i na českém trhu.

„Ke konci roku 2024 jsme zahájili autonomní čištění pomocí dronů a v Česku jsme tímto revolučním způsobem umyli první budovy, například Hyundai v Nošovicích, Český hydrometeorologický ústav a Plaza Roztyly v Praze,“ řekl Tomáš Roubal z české pobočky norské firmy.

Uvedl, že se díky „mycím dronům“ významně zvyšuje nejen efektivita úklidu, ale také bezpečnost práce. „Pilot dron přímo neřídí, pouze kontroluje bezpečnost, okolí a podobně,“ poznamenal Roubal.

„Dokonce se nám podařilo s drony vystoupat při úklidu až do výšky sedmdesáti metrů, což je velký průlom, a otevírají se tak možnosti údržby podobně vysokých, a do budoucna i vyšších budov,“ dodal Tomáš Roubal z KTV Working Drone.

POZNÁMKA REDAKCE: Tento článek nebyl vytvořen pomocí umělé inteligence (AI) ani ve spolupráci s ní.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena