„Takových států na světě moc není“, říká šéf Centra leteckého výcviku v Pardubických Jaroslav Špaček. Dvacet pět let pilotoval vojenské vrtulníky a osm let na plno létal u záchranné služby. Na kombinéze má nášivku Tiger Meet Veteran. To znamená, že je jedním z poradců asociace tygřích letek NATO.
Deset let učení a trénování
Než se člověk stane vojenským pilotem trvá to kolem deseti let. Uchazeč musí studovat obor pilot na Univerzitě obrany v Brně.
Piloti vrtulníků, kteří mají technické vzdělání a pilotní vzdělání v civilu, mohou projít rekrutačními středisky v krajích. Nutností je projít speciálním vyšetřením v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze.
„Výcvik přijde na miliony. Pilot vrtulníku pro záchranku musí odlétat tisíc hodin. Jedna letová hodina vyjde na minimálně na dvanáct tisíc korun. Výcvik pilota bojového vrtulníku pak stojí nepoměrně více,“ shrnul Špaček.
Uchazeč pro vojenské létání finance řešit nemusí. Podmínkou je služba armádě. I civilní letecký mechanik si tak musí doplnit vzdělání i z vojenských předpisů a z výzbroje.
Piloti z Nigérie či Maďarska
Nejdůležitější zákazníkem pardubického centra je Armáda ČR. Ve volných kapacitách cvičí piloty z ciziny. V minulosti šlo o výcvik vrtulníkových pilotů z Afghánistánu, Iráku, USA či Polska, na proudových albatrosech se cvičili piloti z Nigérie či Maďarska.
Důležitou součástí výcvikového střediska je Taktické simulační centrum. Piloti se zde už učí bojovat, takticky myslet. Pracoviště je vybaveno několika kokpity, simulátory. Jde o vlastní řešení vyvinutá ve státním podniku LOM Praha, pod který výcvikové centrum spadá.
Reálné ukázky simulátorů je možné vidět například na vojenské výstavě Future Forces Forum v Letňanech. Lze na nich navolit prostředí různých letounů ve 3D i různá území.
„Cvičí se na nich taktika vzdušného boje a útoky proti pozemním cílům ve spolupráci s návodčími,“ řekl mi Špaček. Jsou zde uplatňována režimová opatření až do stupně Tajné, aby nebyly vynášeny informace týkající se právě taktiky leteckých bojových situací.
A co drony? „Bezpilotní prostředky sice přinesly zcela nový rozměr války a jejich význam poroste, ale člověk na palubě letounu či vrtulníku určitě ještě dlouhé roky své místo mít bude. Například vrtulníky plní záchranné operace, kde bude vždy významným faktorem lidské myšlení živé posádky přímo na místě určení,“ konstatoval Špaček.
To je strašně důležité 🙂