Strategická výhoda Česka. Umí vycvičit nové stíhače a piloty vrtulníků

Česko si udržuje jednu z významných strategických výhod nadnárodního přesahu: Nejen že v Aero Vodochody vyrábí špičkový cvičný proudový letoun vhodný i pro průzkum a obranu, ale také si udrželo schopnost výcviku stíhačů a pilotů vrtulníků.
Instruktoři v Pardubicích cvičí budoucí piloty stíhaček na letounech Aero L-39C Albatros (na snímku). Foto: FAEI.cz/Jindřich Ginter

„Takových států na světě moc není“, říká šéf Centra leteckého výcviku v Pardubických Jaroslav Špaček. Dvacet pět let pilotoval vojenské vrtulníky a osm let na plno létal u záchranné služby. Na kombinéze má nášivku Tiger Meet Veteran. To znamená, že je jedním z poradců asociace tygřích letek NATO.

Deset let učení a trénování

Než se člověk stane vojenským pilotem trvá to kolem deseti let. Uchazeč musí studovat obor pilot na Univerzitě obrany v Brně.

Piloti vrtulníků, kteří mají technické vzdělání a pilotní vzdělání v civilu, mohou projít rekrutačními středisky v krajích. Nutností je projít speciálním vyšetřením v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze.

„Výcvik přijde na miliony. Pilot vrtulníku pro záchranku musí odlétat tisíc hodin. Jedna letová hodina vyjde na minimálně na dvanáct tisíc korun. Výcvik pilota bojového vrtulníku pak stojí nepoměrně více,“ shrnul Špaček.

Uchazeč pro vojenské létání finance řešit nemusí. Podmínkou je služba armádě. I civilní letecký mechanik si tak musí doplnit vzdělání i z vojenských předpisů a z výzbroje.

PSALI JSME:
České kladivo na drony. Lehký bitevník stojí zlomek stíhačky a stačí mu tráva

Piloti z Nigérie či Maďarska

Nejdůležitější zákazníkem pardubického centra je Armáda ČR. Ve volných kapacitách cvičí piloty z ciziny. V minulosti šlo o výcvik vrtulníkových pilotů z Afghánistánu, Iráku, USA či Polska, na proudových albatrosech se cvičili piloti z Nigérie či Maďarska.

Důležitou součástí výcvikového střediska je Taktické simulační centrum. Piloti se zde už učí bojovat, takticky myslet. Pracoviště je vybaveno několika kokpity, simulátory. Jde o vlastní řešení vyvinutá ve státním podniku LOM Praha, pod který výcvikové centrum spadá.

Šéf Centra leteckého výcviku v Pardubických Jaroslav Špaček. Foto: FAEI.cz/Jindřich Ginter

Reálné ukázky simulátorů je možné vidět například na vojenské výstavě Future Forces Forum v Letňanech. Lze na nich navolit prostředí různých letounů ve 3D i různá území.

„Cvičí se na nich taktika vzdušného boje a útoky proti pozemním cílům ve spolupráci s návodčími,“ řekl mi Špaček. Jsou zde uplatňována režimová opatření až do stupně Tajné, aby nebyly vynášeny informace týkající se právě taktiky leteckých bojových situací.

A co drony? „Bezpilotní prostředky sice přinesly zcela nový rozměr války a jejich význam poroste, ale člověk na palubě letounu či vrtulníku určitě ještě dlouhé roky své místo mít bude. Například vrtulníky plní záchranné operace, kde bude vždy významným faktorem lidské myšlení živé posádky přímo na místě určení,“ konstatoval Špaček.

PSALI JSME:
Česko je druhým největším světovým vývozcem středních dronů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech

Společnost Wienerberger, největší tuzemský výrobce pálených cihel a střešních tašek, informovala, že obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB