České kladivo na drony. Lehký bitevník stojí zlomek stíhačky a stačí mu tráva

Ukrajinské bojiště ukázalo, že přesila zůstává pořád hlavní výhodou, ale je to také válka nákladů na zbraně, souboj improvizací a technologické nápaditosti. Super schopnosti na papíře automaticky neznamenají větší vojenské úspěchy v daném úseku fronty.
První veřejné představení L-39NG na Dnech NATO 2019. Foto: Karel Šubrt – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82562060

Záleží, jak náročné logistické zajištění zbraň vyžaduje. Levné drony z e-shopů ničily tanky za miliony, bezpilotní letouny s motory z motorek drtí města…

V přetahované o strategické a operační schopnosti má Česko dovednosti, které se rozhodně neztratí. Lidi i techniku.

Například naše proudové letouny L-39 NG z Aera Vodochody se všeobecně prezentují jako výcvikové.

Přitom toho dokáží mnohem více.

Obecně se o nich třeba příliš neví, že mohou sloužit jako relativně levné kladivo proti dronům a že dokáží hbitě operovat na území bez velkých letišť.

Unese více než 1,5 tuny

Aero nabízí verzi Light Attack s pěti závěsníky. Disponuje pěti závěsnými body pro bomby, pumy, kulomety, rakety, přídavné nádrže. To vše může vážit do více než 1,5 tuny. Aero oficiálně potvrzuje „schopnost vzdušného boje proti pomalým a nízko se pohybujícím cílům“. Se vzdušnými „kamikadze“ z Iránu by si tedy L-39 NG nejspíše podalo hravě.

Dělá se rovněž průzkumná varianta. Ve vývoji doplňkových zařízení se klade důraz na schopnost detekovat drony. V průzkumné verzi je L-39 NG ideální pro hlídání hranic ve větším operačním rozsahu. Ve vzduchu vydrží bezmála čtyři hodiny.

Hrubé odhady ceny

V poměru k nadzvukové stíhačce je L-39 NG levné. Podle hrubých odhadů stojí jeden stroj přibližně čtvrtinu toho, co velký stíhač nabízený v množstevní slevě.

PSALI JSME:
Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

Podle oficiální tiskové zprávy z roku 2022 státního podniku LOM Praha vyjdou čtyři cvičné verze L-39 NG na více než dvě miliardy korun, tedy v přepočtu jeden stroj stojí něco přes půl miliardy korun.

Záleží samozřejmě na tím, jakými technologiemi je letoun osazen. Podle Wikipedie byla v roce 2022 odhadovaná cena jednoho L 39 NG jako takového v přepočtu na zhruba více než 223 milionu korun (10 milionu dolarů, pozn. aut.).

Porovnávat ceny v tomto utajovaném světě, kde hlavním faktorem je vždy vysoká geopolitická hra, ale lze jen obtížně.

Už první prototyp L-39NG měl pod trupem zavěšený kulomet ráže 12,7 mm. Autor: Karel Šubrt – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82549995

Takže jen pro zajímavost: V otevřených zdrojích se s odvoláním na resort obrany uvádí, že samotný Gripen stojí buď 1,8 miliardy dolarů za kus (přes 40 miliard korun) nebo jsou citovány švédské zdroje, že daly nabídku 1,1 miliardy dolarů (24,5 miliardy korun) za dvanáct strojů, tedy dvě miliardy korun za kus.

Nejde ale jen o samotný letoun. Klíčové je, co potřebuje k zajištění. L-39 NG dokáže přistát a vzlétnout na travnaté ploše. Z hlediska mnohostrannosti nemá ve světě konkurenci. Bez nadsázky.

Do přímých leteckých soubojů s velkými stíhačkami ale tento stroj samozřejmě není. Každopádně stoje vyrobené v roce 2023 míří i do Centra leteckého výcviku v Pardubicích, takže tím se udržuje česká výhoda: Schopnost cvičit nové stíhače.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Koncentrace mozků a šikovných rukou

Aero Vodochody se zároveň daří získávat nové techniky, nástrojáře a další odborníky. Udržuje lidské dovednosti. Znalost technologií. Zatímco na začátku roku 2023 potřebovalo nabrat zhruba dvě stovky lidí napříč profesemi, nyní jsou zde už jen tři desítky volných míst.

Pořád přijímají svářeče, zámečníky, „kterým výrobek odletí“, jak vtipně dodávají náboráři firmy, nebo lakýrníky, jež firma láká výrokem „Nalakuj si stíhačku“. I když samozřejmě L-39 NG stíhačkou v pravém slova smyslu není a jde o proudový letoun. Mohl by z něho brzy být „stíhač dronů“…

Srdce výroby: Hala 53

Fabrika není robotizovanou výrobou. Je to hlavně ruční práce a chyby se zde dělat nesmí. Plechy a další materiály jsou extrémně drahé. Výrobně všechno začíná v hale 53.

Raketnice LAU-32 a 350l přídavná nádrž. Autor: Karel Šubrt – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82563209

Klasická nástrojárna, kde nejdůležitější jsou ponk, svěrák, šikovné ruce a bystrá hlava se schopností číst technické výkresy a dělat podle nich. Samozřejmě moderní obráběcí stroje jsou zde také, ale v hlavní roli stále zůstává člověk.

V Česku se ale rozvíjejí i další špičkové armádní technologie klíčové pro obranu a vedení tzv. hybridní války, kde dominují dálkově řízené prostředky.

Pardubické radary

Nejsou to tedy jen útočné pušky z České zbrojovky v Uherském Brodě, která propojuje své znalosti s Coltem, ale také zejména lokalizační a sledovací systémy z Pardubic. Například letištní radary Eldis, či přenosná sledovací sestava Vera-NG od firmy Era.

PSALI JSME:
Česko je druhým největším světovým vývozcem středních dronů

Zavřít reklamu ×
  1. a napadlo nekoho, ze zejmena pri hromadnem a kombinovanem utoku protilvzdusna obrana muze zasahnout pratelske letadlo omylem, ci technickym selhanim?

  2. Ano. Říká se tomu přátelská palba. Například ve Vietnamu tak podle otvřených zdrojů padly tisíce Američanů, ve válce v Iraku podle odhadů tři tisíce…teď o tom často hovoří u nás zveřejňované zprávy z rusko-americké války na Ukrajině, když poukazují na ruské ztráty…je to součást válek.

  3. Tady je vidět jak české ručičky a mozek jsou dobří!!!Albatrosy, jsou pro nás nejlepší a dostupnou finanční a bojovou stránkou.Za1- B35-je 20 albatrosů.To pro novodobé válčení a obranu státu bohatě stačí!!!

    • To je, ale blbost ! Jedna moderní stíhačka rozežene dvacítku L-39 jako hejno vrabců. Uvědomte si, že L-39 je primárně cvičný kolovrátek.

    • Amerika nabízela Ukrajině stíhačky A-10 warthog, což jsou stíhačky vyspělejší a daleko silnější než Albatrosy našich českejch ručiček.. nakonec bylo vyhodnoceno, že se na tento typ konfliktu nehodí. Jejích jediné využití by bylo na začátku války, kdy se táhly obrovské konvoje.

      • cena F35 raptoru je 83 milionů dolarů, je tedy gripen 30x dražší? 😆 zkuste si přepočítat nuly a miliardy nežbněco plácnete do prostoru. btw až se L 39 naučí sestřelovat drony tak to bude velká sláva, zatím to jsou jenom velmi teoretická prohlášení… s jedním jednohlavňovým kulometem bez chytré munice je téměř zbytečné pokouset štěstí… to už by spíš shodil dron tím, že ho podletí

  4. Ze začátku jsem dumal co znamená v nadpisu „stačí mu tráva“ ? Létá snad to letadlo na trávu. Až později mě napadlo způsob přistání.

  5. Sestřelovat drony co stojí řekněme nízké desítky tisíc strojem za 500 milionů mi nepřijde úplně efektivní. Hlavně protože samotná stíhačka je zranitelná nepřátelskou PVO

  6. Kladivo na drony, které nemá certifikovanou výzbroj a i kdyby mělo, tak má podobné schopnosti jako stíhačky z druhé světové, i když i ty by ho překonaly výzbrojí.
    Tohle čistě tréninkové letadlo si nemá co hrát na něco, čím není a nikdy nebude. Když už na drony, tak s něčím jako jsou lehké turbovrtulové bitevníky AT-6B nebo Super Tucano, které mají jak širokou paletu zbraní, tak i reálné schopnosti je používat.

  7. Každé vojenské letadla mají výhody i nevididy . Stelth 6 generace letí 3500 kmh a je potichy bombardér jen uslyšíte vítr ticho

  8. Nejsem v tom odborník, jen se divím: děláme skvělé bitevníky, neporazitelnou vejtřasku, tatrovku, co projede všude, radary, které nikdo neodhalí a které nám všichni závidí, ótéčka, která se s ruskými vytřela pozadí atd. Nikdo je nekupuje, nikdo je nechce, ani naše armáda… Jak je to jen možné???

    • Oprava k radarům. Ty nejsou k tomu aby je někdo odhaloval. Naopak naše radary umí odhalit i neviditelná letadla. A pro se naše technika neprodává, nemáme dostatečně mocnou lobby k prosazení.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Wienerberger obnovuje výrobu ve svých závodech

Společnost Wienerberger, největší tuzemský výrobce pálených cihel a střešních tašek, informovala, že obnovuje výrobu ve svých závodech na pálené výrobky. Po zimní odstávce spojené primárně s technologickými …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB