Jsou české hory příliš drahé?

Rozčarování českých turistů ze zimních radovánek na horách vystihl jeden z často sdílených příspěvků na síti X začínající slovy „České hory, ceny Aspen, kvalita Bruntál“. Řada hoteliérů a restauratérů se brání s tím, že nárůst cen za stravování a ubytování byl u nich podobný jako v celé Evropě.
Ceny v restauracích a kavárnách u nás od roku 2019 vzrostly o poznání výrazněji než ve zbytku Evropy. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Ceny v restauracích a kavárnách u nás od roku 2019 vzrostly o poznání výrazněji než ve zbytku Evropy. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Čísla z Eurostatu za celé Česko (nejen hory, pozn. aut.) to však nepotvrzují a ukazují, že zejména ceny v restauracích a kavárnách vzrostly u nás o poznání výrazněji než ve zbytku Evropy.

V průměru šly ceny v restauracích vzhůru oproti roku 2019 o více než 70 procent, zatímco v EU pouze o necelých 30 procent. V některých populárních „dovolenkových“ destinacích, jako v Itálii, pak pouze o 20 procent. Čím to je a je to udržitelné?

Jedním z důvodů může být nižší startovací hladina u cen služeb v méně bohatších „konvergujících ekonomikách“, jako je Česko. V těch učebnicově platí, že ceny služeb rostou v procesu ekonomického dohánění z nižších úrovní rychleji než v bohatých společnostech.

A tento proces může být ještě urychlen vysoko-inflačními epizodami, kdy nominální mzdy mají tendenci dohánět prvotní cenové šoky a udržují setrvačně zvýšenou inflaci v „na práci“ náročných službách – včetně restaurací, hospod a kaváren.

Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance
Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance

Druhou stranou této mince by ovšem měl být i růst kvality a jejího dorovnání s vyspělejší částí Evropy. Pokud se tak neděje, mohou časem bohatší čeští klienti české hory (ale i jiné turistické destinace) opouštět a vyrážet za lepší a již jen o něco málo dražší destinací do zahraničí.

Současně bude platit, že část nižší příjmové skupiny a část střední třídy na dražší služby nemusí mít vždy prostředky a bude své nákupy omezovat. To by nebylo nic mimořádného – stačí se podívat do nejbohatších evropských zemí v čele s Norskem, kde jsou návštěvy restaurací (zatížených drahou prací) v zásadě luxusem.

Současně ovšem platí, že v průměru je u nás cenová úroveň v pohostinství stále o něco nižší než u nejbližších „turistických“ sousedů v čele s Rakouskem. Proto by teoreticky „kvalitní“ česká zařízení mohla cílit na nové zahraniční klienty, pro které sousední Rakousko po menším zdražování ovšem z vyšších základů překročilo snesitelnou mez.

To ostatně potvrzuje i výše zmíněný rozhovor z týdeníku Ekonom. Předpokladem úspěchu však není jen kvalita restauračních a ubytovacích služeb, ale i širší infrastruktury (například sjezdovky, vleky, doprava), tak aby propast mezi rakouskou a českou zkušeností nebyla příliš hluboká…

Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek