
Na některá netradiční pravidla na silnicích v Evropě i ve světě upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) společnost Nextbase, přední světový inovátor v zobrazovacích technologiích pro automobilový průmysl.
Například v Dánsku, než vyjedete, musíte pokaždé zkontrolovat, jestli není pod autem dítě. Ve Švýcarsku zase rozhodně nemyjte ručně svůj vůz v neděli – sousedy by to rušilo. Pokud se chystáte autem do Španělska a nosíte brýle, musíte mít v autě aspoň jedny náhradní.
Ve Francii zase platí zákaz používání sluchátek při jízdě – dokonce i na kole. Když pojedete v Estonsku po zamrzlém jezeře, nesmí to být za tmy, nesmíte předjíždět a zákon navíc zakazuje mít zapnuté bezpečnostní pásy – kdyby se auto probořilo do vody.
Na Kypru budete potřebovat více zastávek, protože je zakázáno za volantem nejen jíst, ale také pít. V Kalifornii je zase zakázáno řídit v županu a na Aljašce se nesmí uvázat pes na střechu auta. Když v Japonsku postříkáte chodce vodou z kaluže, následuje tučná pokuta.
Tento výčet povinností a zákazů ukazuje, že se pokaždé vyplatí zjistit si předem specifika provozu na silnicích v zemích, kam se autem chystáme na dovolenou nebo třeba jen na výlet. Ušetříte si tím zbytečné starosti s pokutami.
(Ne)povolené palubní kamery
Velmi rozdílná je například i legislativa pro používání palubních kamer. V Česku je to zcela legální a záznam může při nehodě sloužit jako důkaz pro policii nebo pojišťovnu. Při zveřejnění záznamu (typicky na internetu, pozn. aut.) je ale nutné rozmazat obličeje cizích osob a registrační značky vozů.
Kamera také nesmí překážet řidiči ve výhledu z automobilu. Prakticky stejná pravidla platí rovněž v Polsku, na Slovensku, v Chorvatsku, ve Slovinsku nebo v Itálii. „V Česku je používání autokamer v souladu se zákony, pokud řidiči dodržují určité zásady,“ řekl Allard Rustenhoven, ředitel komunikace pro Evropu společnosti Nextbase. A připomněl, jak může být tato technika důležitá.
„Palubní kamera může být rozhodující při dokazování neviny – ať už u Policie ČR, nebo při jednání s pojišťovnou,“ dodal Rustenhoven. Úplně jiná je ale situace třeba v Rakousku, kde autokamery sice nejsou zakázané, ale jejich používání je kvůli ochraně osobních údajů přísně regulováno.
Je zakázáno nepřetržité nahrávání, protože dlouhodobé sledování veřejného prostoru je považováno za porušení zákona o ochraně soukromí. Záznamy lze využívat pouze pro osobní účely. Lze tedy zaznamenávat například okolní krajinu.
Zveřejnění záznamu bez souhlasu všech zúčastněných osob je nelegální – bez ohledu na to, zda jsou rozmazány obličeje a registrační značky.
Policie může záznam přijmout jako důkaz pouze při splnění přísných kritérií – například když je na záznamu jen krátký úsek před nehodou a lze prokázat, že byl spuštěn automaticky například čidlem nárazu.
Za porušení pravidel používání palubních kamer v Rakousku může policie udělit pokutu až 10 tisíc eur. Proto je při jízdě do této sousední země asi nejlepší kameru zcela odstranit nebo z ní alespoň vyjmout paměťovou kartu.
Jen pro osobní účely
V Německu jsou palubní kamery povolené, jen nesmí pořizovat nepřetržitý záznam. Ve Švýcarsku je pořizování záznamu autokamerou legální jen v případě nehody. V Belgii lze záznamy používat jako důkazní materiál, ale jejich zveřejnění je nelegální.
V Maďarsku jsou povoleny jen záznamy v nízkém rozlišení, uchovávat se mohou nejvýše pět dní a nesmí být zveřejněny. Ve Španělsku je používání autokamer legální, ale případné zveřejnění záznamu je velmi přísně regulováno.
V Řecku mohou palubní kamery sloužit jen pro osobní účely – zveřejnění záznamu nebo jeho předání pojišťovně je nelegální. A například ve Francii vyžaduje zveřejnění záznamu souhlas všech zúčastněných osob.
Nepřísnější regulaci palubních kamer má Portugalsko – autokamery jsou zde zcela zakázané a nesmí se ani převážet v autě. Šalamounsky vyřešili regulaci palubních kamer v Lucembursku – je sice legální je vlastnit, ale nesmí se používat.
Vyšší pokuty v Itálii
Jak před hlavní turistickou sezonou informoval zpravodajský portál EuroNews, některé evropské země letos zpřísnily vybraná silniční pravidla a zvýšily i pokuty.
Například Ve Švýcarsku mohou řidiči zaplatit pokuty až 10 600 eur (přibližně 260 tis. Kč) za „nezbytný hluk“, jako jsou zpětné výbuchy z výfuků. Pokuty za nechání běžícího motoru se zvýšily z 64 eur na 85 eur (zhruba 2 125 Kč).
Itálie zpřísnila sankce za dopravní přestupky. Pokuty za řízení pod vlivem alkoholu mohou dosáhnout až šesti tisíc eur (kolem 150 tis. Kč). Používání mobilního telefonu za volantem může řidiče stát až tisíc eur a za vážné překročení rychlosti mohou pokuty dosáhnout 880 eur (asi 22 tis. Kč).
Řidiči, kteří spáchají závažné přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo vysoké překročení rychlosti, mohou přijít o řidičský průkaz. Ve Španělsku zase platí nová pravidla pro jízdu na dálnicích za nepříznivého počasí.
















