Kdo má přístup k mým osobním údajům? Většina lidí se obává o bezpečnost své digitální stopy

Průzkum
Dvě třetiny evropských spotřebitelů neví, kdo má přístup k jejich osobním údajům a jak jsou používány. Většina respondentů přesto stojí o digitální pokrok, přičemž 58 procent věří, že technologie mohou přispět k digitálnímu pokroku jejich země. Vyplývá to z nové studie společnosti VMware založené na průzkumu mezi více než šesti tisíci spotřebitelů z pěti evropských zemí.
Téměř polovina lidí je znepokojených z toho, že je podniky a organizace sledují a zaznamenávají, co dělají na svých zařízeních. Ilustrační foto: Pixabay.com

Průzkum, který zadala výše zmíněná společnost, proběhl on-line. Zúčastnilo se jej 6 214 spotřebitelů z pěti evropských zemí: Velké Británie (2 060), Francie (1 124), Německa (1 030), Španělska (1 021) a Itálie (1 020). Terénní výzkum provedla společnost YouGov mezi letošním 31. lednem a 22. březnem. Údaje jsou vážené a reprezentativní pro dospělou populaci cílových zemí (věk 18+).

Výsledky výzkumu také odhalují, jaké zásadní kroky musí stát a průmysl podniknout, aby zajistily spotřebitelům plnohodnotnou roli v otázkách sdílení dat, které je předpokladem využití možností digitálního světa. Pouze deset procent spotřebitelů má pocit, že podniky a státy dostatečně transparentně informují o tom, jaké technologie a jak používají.

Většina lidí (58 %) se stále více obává o bezpečnost své on-line digitální stopy, téměř tři čtvrtiny (72 %) mají obavy z role, kterou technologie hrají při šíření dezinformací, a 48 procent respondentů je znepokojených z toho, že je podniky a organizace sledují a zaznamenávají, co dělají na svých zařízeních.

PSALI JSME:
Informační technologie zítřka se staly skutečností rychleji, než mohl kdokoli očekávat

Téměř polovina (47 %) respondentů uznává, že zavádění nových technologií, může být „nepříjemné či děsivé“, avšak přesto věří, že jsou nezbytné pro zvyšování blahobytu občanů a společnosti jako celku. Naopak 16 procent respondentů s tím nesouhlasí.

Značná nerovnost mezi touhou po digitálním pokroku mezi spotřebiteli a jejich důvěrou v to, jak jsou jejich data využívána k vytváření takových služeb a zkušeností, by mohla podkopat potenciál technologií zlepšovat naši ekonomiku, společnost a planetu, informovala na základě výsledků průzkumu společnost VMware.

„Existuje nedostatečné povědomí o typu dat potřebných k realizaci tohoto pokroku a spotřebitelé oprávněně cítí nedůvěru. Většina lidí chápe význam dat pouze v kontextu zpráv o případech narušení bezpečnosti – a ne všech těch úžasných věcí, které lze díky nim provádět,“ říká Joe Baguley, viceprezident a technický ředitel společnosti VMware v regionu EMEA.

PSALI JSME:
Nové normy EU ke kyberbezpečnosti zasáhnou firmy podobně jako GDPR

Podle jeho názoru je v současné době je vnímaná cena za pokrok příliš vysoká – spotřebitelé ještě nejsou plně srozuměni se sdílením dat potřebných k uskutečnění změn. „Mají-li to spotřebitelé přijmout, musí vědět, co se děje s jejich údaji – většina z nich pro ně není osobně identifikovatelná – a cítit jistotu, že se s nimi zachází bezpečně a citlivě,“ dodává.

Nedůvěra k datům podle průzkumu dosáhla bodu, kdy brání plnému využití potenciálu technologií pro dobrou věc. Šedesát procent spotřebitelů se podle průzkumu bojí, nebo se jim nelíbí, sdílení běžných osobních dat s cílem pomoci státu a firmám navrhovat chytřejší a ekologičtější infrastrukturu.

„V posledních dvou letech došlo k zásadnímu pokroku směrem ke světu, který je skutečně primárně digitální. Nyní se musíme zastavit a zamyslet, abychom digitálním inovacím otevřeli nový horizont,“ dodává Baguley.

PSALI JSME:
„Firmy stále opakují chyby, kterými hackerům pomáhají,“ říká Tomáš Přibyl

Jaké informace o nás firmy registrují a jak jsou tato data chráněna, zajímá téměř dvě třetiny Čechů. Jsou ochotni prozradit na sebe mnohé, avšak tabu je přiznávat majetek, hovořit o dětech, a také o svém věku, vyplynulo z průzkumu z konce roku 2017 v Česku a dalších šesti zemích (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Srbsko).

Soukromí si podle tohoto průzkumu Češi střeží v porovnání s ostatními pozorovanými zeměmi vůbec nejvíce. Podle zjištění IMAS International je skupina skeptiků odmítajících sdílet osobní data mezi Čechy zdaleka nejpočetnější. Zatímco v Česku se takto negativně ke sdílení svých dat staví 29 procent Čechů, na Slovensku je tato skupina poloviční (14 %).

Při kontaktu s firmami lidé s nejmenší ochotou podle průzkumu IMAS International sdílejí číslo bankovní karty nebo svého účtu. Češi jsou prý mezi pozorovanými národy specifičtí v tom, že nejméně rádi uvádějí datum svého narození. Pouze 68 procent Čechů je ochotno sdílet datum narození, zatímco v ostatních zemích s tím nemají problém více než čtyři pětiny populace.

PSALI JSME:
Průzkum k GDPR: Češi na sebe prozradí hodně, tabu je majetek a děti

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.