Přestože je mobilním platbám nakloněna třetina Čechů, využívá je jen 12 % populace, oproti 14 % Slováků, 28 % Rakušanů a 33 % Maďarů. Ukázal to průzkum EY Consumer Banking Survey 2018. Každý třetí tuzemský klient podle něj využívá smartbanking a jeho obliba prý stále roste. Banky optimalizují počet poboček a zavádějí samoobslužné terminály. Na pobočky chodí klienti čím dál méně, tvrdí průzkum, a klesá i četnost kontaktování call-centra banky.
Chytrý telefon využívá 7 z 10 Čechů, což je více než notebook nebo PC, uvádí průzkum. Smartphony používají téměř všichni mladí (18-34 let) napříč zkoumanými zeměmi (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko).
„Ve chvíli, kdy je více než polovina populace mnohem otevřenější ryze online bankovnictví než v minulosti, vidíme obrovský prostor pro zdokonalení smartbankingu. Tři čtvrtiny populace mají smartphony, ale stále jen 41 % z nich využívá smartbanking. Potenciál vidíme zejména v rozšíření nabídky služeb aplikací pro mobilní bankovnictví, jakož i zavádění fintechových služeb pod hlavičkami bank,“ řekl Pavel Riegger z EY.
I přesto, že smartbanking používá jen 41 % majitelů chytrých telefonů, mobilní bankovnictví má velký prostor pro růst. V posledních 12 měsících je jeho využívání na vzestupu, podle průzkumu jej stále více používá pětina z nás. A na pobočky prý chodíme čím dál méně, přičemž podobný klesající trend nastává i při kontaktu s pracovníky bankovních call-center.
Čekání na inovace
S postupným rozmachem technologií a osvojováním digitálních dovedností se i banky snaží uzpůsobovat prostředí aplikací pro smartphony, pro něž primárně vyvíjejí aplikace.
„Češi jsou připraveni na inovace, které jim usnadní život. Naše banky často nabízejí skvělá řešení, ale klienti o nich vůbec nevědí. Finanční instituce musí své zákazníky seznámit s řešeními, která pro ně přichystaly. V opačném případě hrozí, že klienti odejdou ke konkurenci, která jim službu více přiblíží. Klientům je nutné vysvětlit, v čem jsou jejich inovace přínosné, jak ulehčí bankovní styk, a ujistit je, že jsou bezpečné,“ vysvětlil Riegger.
Máte zabezpečený mobil?
Především u internetového bankovnictví byste si měli dát pozor na to, kde se k internetu přihlašujete. K vyřizování finančních záležitostí určitě nepoužívejte otevřené Wi-Fi sítě, aby vaše odeslaná data někdo neodposlechl a nezneužil, upozorňují odborníci.
„Naprostá většina Čechů používá pro správu svého účtu elektronické bankovnictví a téměř padesát procent pro přístup do něj využívá svůj mobilní telefon,“ konstatoval vloni v rozhovoru pro portál Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) Tomáš Hládek z České bankovní asociace.
Asociace podle Hládka zjistila, že „41 procent dotázaných vůbec netuší, zda má svůj mobil zabezpečený“. V takovém případě se dá předpokládat, že ho zabezpečený nemá, neboť mobilní antiviry zpravidla nepatří do základního softwarového vybavení chytrých telefonů.