Bezpečnost výrobků je pro IKEA vždy na prvním místě, říká s oblibou švédský obchodní gigant a také se podle toho chová. Včera kvůli jedenácti pytlíkům marshmallow GODIS PÅSKKYCKLING, které se v ČR prodaly v obchodním domě v Praze na Černém Mostu a které mohly být kontaminovány kvůli výskytu hlodavců ve výrobním závodě, vyzval tuzemské zákazníky k preventivnímu vrácení zboží. Klidně i bez dokladu.

To je na švédském nábytkářském gigantovi sympatické. Pokud nastane problém se zbožím, které prodává, okamžitě to známí veřejnosti, případně přímo spotřebitelům, kteří jsou členy IKEA Family, a výrobek stáhne z prodeje (už jsme psali např. o vadné bezpečnostní zábraně) nebo zajistí servis spotřebiče a bezplatnou výměnu problematické součástky (psali jsme o devíti tisících myček prodaných v ČR).
Jenže zatímco v případě vadné součástky u myčky až tolik nevadí, pokud se o ní zákazníci dozvědí o několik dnů později, u potenciálně nebezpečného potravinářského zboží to může být problém. A to se bohužel stalo v České republice, kde místní IKEA informovala o možné kontaminaci laskominy ve s několika denním zpožděním až včera dopoledne formou zprávy v informačním servisu Protext.
Faktem totiž je, že v sousedním Německu byli zákazníci vyzváni k vrácení marshmallow GODIS PÅSKKYCKLING už v pátek 23. února dopoledne, viz zpráva na německém portálu tiskových zpráv. Také v Rakousku, kde se prodalo 231 pytlíků, o možné kontaminaci pamlsku spotřebitelé věděli už od pátku. Stejně tak i v Polsku. Ve výčtu zemí, kde spotřebitelé věděli o problematickém marshmallow z IKEA už před víkendem, bychom mohli dále pokračovat.
Stojí za zmínku, že například v Británii nebo v Austrálii a na Novém Zélandu se to zákazníci dozvěděli už v pátek dokonce z vládou provozovaných webových stránek, které sledují kvalitu potravin. Na webu www.bezpecnostpotravin.cz, který provozuje Informační centrum bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství, ale byla včera poslední varovná zpráva z konce letošního ledna a týká se doplňků stravy s nepovolenou látkou na podporu erekce…
Jednoho pak napadne, jestli se na vytváření „stigmatu druhořadého spotřebitele v EU“ nepodílíme my sami, když česká pobočka nadnárodní řetězce informuje své tuzemské zákazníky až s několikadenním zpožděním a když portálu, který je financován ze státního rozpočtu, zřejmě nějakých jedenáct pytlíků nestojí za pozornost.