Krádeží kol nepřibývá, ale škoda roste. Loni to bylo 144 milionů korun

Krádeží kol vloni přibylo jen nepatrně, to samé ale nelze říct o způsobené škodě. Překročila částku 144 milionů korun, což je téměř o pět milionů více než v roce 2021. Jedním z důvodů je to, že se zloději více zaměřují na dražší modely. V roce 2019 byly škody nižší dokonce o zhruba 36 milionů.
Kvalitní zámek je základ, ale ani ten krádeži kola mnohdy nezabrání. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle policejních statistik bylo vloni ukradeno 4 820 jízdních kol a elektrokol, tedy o jednadvacet více než o rok dříve. S odvoláním na policejní statistiky to uvedla ERV Evropská pojišťovna ve zprávě, kterou má redakce FAEI.cz k dispozici.

Do policejních statistik jsou přitom započítávány pouze řádně nahlášené případy. Skutečný počet ukradených kol a výše škod proto mohou být ještě vyšší. Většina jízdních kol či elektrokol je odcizena vloupáním. Jde tedy o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb.

Čtvrtina objasněných krádeží

Policii se loni podařilo objasnit pouze čtvrtinu všech evidovaných krádeží kol. Nejméně v Praze (pouze 8,6 %), kde je zároveň evidováno 29 procent všech krádeží kol z celé České republiky. Dohromady bylo v Praze v loňském roce odcizeno 1 382 kol v hodnotě 54,5 milionu korun.

Za Prahou se v počtu krádeží řadí Moravskoslezský, Jihomoravský a Středočeský kraj. V každém z nich bylo vloni odcizeno více než 500 kol, v Moravskoslezském kraji bylo nahlášeno dokonce 611 krádeží. Nejméně práce měli naopak policisté v Karlovarském kraji, kde bylo loni odcizeno 72 kol za celkem 1,9 milionu korun.

Přestože počty ukradených kol se za poslední roky až tak výrazně neliší, je zřejmé, že průměrná výše škod roste. Vedle toho, že si lidé pořizují dražší stroje, je to také tím, že se zloději na modely s vyšší cenovkou zaměřují.

Kvalitní zámek je základ

„V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už průměrná škoda dosáhla 50 tisíc korun za kolo,“ řekl Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Pojištění kol nabízejí rovněž další pojišťovny nebo jiné společnosti. Kvalitní pojistka by měla myslet na krádež z objektu i z volného prostranství, auta nebo nosiče na kolo. Navíc by měla krát i škody, které na kole vzniknou například při pádu během jízdy, při jeho přepravě nebo v případě vandalismu.

Ačkoli si někteří zloději umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým zabezpečením kola, je kvalitní zámek nutným základem. „Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním, nebo pořízením technického vybavení, jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho vlastním značením, takzvaným DNA,“ doporučil Divoký.

Krádeže kol pokračují

Krádeží kol neubývá ani v letošním roce, jak ukazují policejní záznamy a statistiky. Například koncem ledna neznámý pachatel ukradl čtyři jízdní kola a další vybavení v Čelakovského ulici ve Strakonicích. „Celková škoda je vyčíslena na bezmála 134 tisíc korun. Pachatel dveře kolárny otevřel násilím a přeštípal lankové zámky, kterými byla kola k sobě připoutána,“ uvedla jihočeská policie.

Ve Vsetíně se začátkem března neznámý pachatel vloupal dokonce přímo do tamní prodejny bicyklů, odkud odcizil šest pánských elektrokol a několik desítek tisíc korun z pokladny. Celková škoda se vyšplhala na milion korun.

Zavřít reklamu
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB