Zdánlivě je to pozitivní statistika. Zatímco v roce 2017 evidovala policie 4 953 krádeží jízdních kol a elektrokol, vloni to bylo „jen“ 4 723, tedy o pět procent méně. Jenže: Zatímco předloni dosáhly škody 92,5 milionu korun, v uplynulém roce to bylo už 96,7 mil. Kč. Skutečná škoda je však velmi pravděpodobně ještě větší, možná přes 100 milionů korun, protože ne každý majitel nahlásí krádež na policii.
Čísla každopádně ukazují, že se stále více kradou předem vytipovaná a dražší jízdní kola či elektrokola. To ostatně potvrzuje i statistika ERV Evropské pojišťovny. „Průměrnou škodu z pojištění kol a elektrokol evidujeme ve výši 45 tisíc korun,“ sdělil manažer marketingu a komunikace pojišťovny Vlastimil Divoký.
Plzeňský gang
Jak se z krádeží kol stává dokonce organizovaný byznys, dokládá loňský případ z Plzně. Na jaře 2018 se začaly podezřele rychle ztrácet kola, takže tamní policie dokonce zřídila speciální tým. Vyplatilo se.
„Zjištěné skutečnosti, zajištěné stopy a jejich následné vyhodnocování přivedly plzeňské kriminalisty na stopu 39letého pachatele, kterého se jim podařilo na začátku června tohoto roku zadržet a obvinit ze spáchání přečinu krádeže,“ uvedla policejní mluvčí Veronika Hokrová. Ukázalo se, že jde o známou firmu – už v minulosti ukradl tento zloděj desítky kol, za což šel za mříže. Jakmile byl loni na jaře propuštěn, začal kola krást znovu. Před svým dopadením jich odcizil minimálně devatenáct.
Vyšetřování ukázalo, že tentokrát nebyl sám, policie zatkla ještě další tři lidi. Ukradená kola mířila do zahraničí. Při domovních prohlídkách detektivové našli hotovost ve výši čtvrt milionu korun a několik kol připravených k dalšímu prodeji. Skupina bicykly kradla mimo jiné v domovních prostorách.
Hlavní zlodějská sezóna
Právě teď na jaře začíná pro zloděje další „hlavní sezóna“ – kradou bicykly opřené o zeď, lavičku, sloup veřejného osvětlení, ale právě také ze sklepů, kočárkáren nebo chodeb. Zloděje obvykle neodradí ani zamčené dveře nebo zámek na kole.
I tak by měl zámek patřit k základnímu vybavení každého cyklisty – musí být ovšem kvalitní, šetřit se nevyplatí. Odborníci rovněž doporučují rovněž elektronické zabezpečení, jehož součástí je pohyblivé čidlo a alarm, nebo takzvaná neviditelná značka, která je pak registrována na policii nebo u strážníků. Pokud někdo nechá kolo opřené o lavičku nebo o plot, vyplatí se ho postavit do zorného pole bezpečnostních kamer – pokud tam jsou.
U dražších strojů by mělo být samozřejmostí pojištění. Ostatně zvyšující se cena pojistky rovněž potvrzuje trend, že si Češi pořizují stále dražší bicykly. „Zatímco v roce 2017 byla průměrná cena námi pojištěných kol 28 tisíc korun, v roce 2018 to už bylo 34 tisíc. Meziročně tak průměrná cena pojištěných kol vzrostla o 21 procent,“ konstatoval Divoký.