Podle průzkumu malé a střední podniky nejčastěji investují do svého rozvoje z vlastních zdrojů (91 %). „To odráží dobrou kondici ekonomiky, když firmy jsou ochotny financovat investice primárně z vlastních zdrojů a externími je pouze doplňovat,“ komentovala výsledky průzkumu Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva asociace.
Podle analytika portálu FAEI.cz Lukáše Petříka jde o výbornou zprávu: „Znamená to, že jen necelá desetina podnikatelů či firem prodražuje své podnikání leasingem nebo úvěrem, a přispívá tak k růstu cen a inflaci.“
Druhým nejčastějším nástrojem je podle průzkumu leasing, který využívá 44 % podnikatelů. Téměř všichni (95 %) si jej sjednali opakovaně, často k nákupu nového vybavení či strojů. Podnikatelé při pořizování leasingu nejčastěji zvažují výši úrokové sazby, nejméně pak na možnost sjednání pojištění. Podle Zdeňka Kejvala, ředitele pro strategii a marketing SGEF, se tak potvrzuje se, že leasing, jako nástroj financování, je dlouhodobě etablován a podnikateli hojně využíván.
Při výběru způsobu financování podle průzkumu hraje největší roli cena (59 %), přičemž podnikatelé nezvažují jen výši úroku, ale berou v úvahu celkovou nákladovost. Pětině podnikatelů pomohl leasing už na samém počátku podnikání. Více než šest z deseti firem využívá možnost pojištění financovaného předmětu přímo u leasingové společnosti.
„Z poskytnutých informací k průzkumu bohužel není zřejmé, zda také zkoumal znalost respondentů, pokud jde o rozdíly mezi financováním leasingem a úvěrem,“ poznamenal analytik portálu FAEI.cz Lukáš Petřík.
A upozornil, že v principu jde o dvě zcela odlišné možnosti financování: „Zatímco leasing je pronájmem, kdy majitelem předmětu pořízeného na leasing je po celou dobu trvání smlouvy leasingová společnost, věc pořízená na úvěr se stává majetkem podnikatele v okamžiku pořízení. V případě odcizení pronajaté věci tak pojišťovna vyplatí plnění leasingové firmě, v případě úvěru okradenému podnikateli nebo firmě.“