
My Češi máme velkou tendenci mít vlastní bydlení a pokládáme jako samozřejmost se pro to zadlužit prakticky na celý produktivní život. Mění se něco na tomhle trendu?
Ano, my Češi jsme velmi majetničtí. Někteří pro ten sen o domečku se zahrádkou jdou až za hranici svých finančních možností, nebo nepracují s různými životními scénáři, jako je náhlá ztráta příjmu nebo jeho snížení v případě, když je jeden z partnerů na rodičovské dovolené. Často také zasáhne cykličnost ekonomiky anebo zásah regulace. Dle dat vnímáme, že se trh postupně přesouvá od koupí k pronájmům, což je jenom logická reakce na vysoké ceny nemovitostí a regulaci.
Jak na nové potřeby lidí reagují banky?
Reagují. Musí. Je to hlavně tvorba nových produktů, které primárně reagují na jednu či více klientských potřeb, například hypotéka bez poplatků nebo hypotéka s možností volně měnit či odložit splátky. To je jedna z cest.
Druhá je přes zlepšování a zrychlování schvalování tak, aby klient věděl co nejdříve, na jakou výši dosáhne a kdy konkrétně dorazí peníze tam, kam mají.
Můžeme tedy říct, že i velké banky mění svůj přístup na základě potřeb a požadavků budoucích klientů a víc jim naslouchají?
Řekla bych, že co se hlavně mění, je určitá arogance bank: „kliente ber, nebo běž jinam“. Běžně se při vývoji produktů využívají takzvané Human Centric Design principy, které pracují s klientskými insighty a potřebami.
Mění se i způsob, jak oslovovat klienty napříč jednotlivými prodejními kanály od digitálu až po pobočkovou síť. Co se ale asi mění nejvýrazněji je, že banky přemýšlejí, jak nabízet své služby a produkty v relevantním kontextu. Typický klient nechce řešit hypotéku. Chce jednoduše vyřešit bydlení.
Byly právě tyhle zkušenosti impulsem k vašemu start-upu v Komerční bance?
Samotná banka je poměrně limitovaná v řešení komplexních potřeb klientů, přestože by na to mohla mít relativně jednouché řešení. Přiznejme si ale, že úspěšnost obchodního záměru není jen o financích, ale stojí také na obchodních partnerech, klientské bázi a dostupnosti know-how.
Pro mě bylo zásadní zjištění, že na trhu neexistuje služba, která by opravdu stála na straně těch, kteří kupují nemovitost. Když jsem šla více do detailu, zjistila jsem, že určitou podporu potřebují všechny skupiny. I realitní makléři mají své potřeby a problémy.
Od toho byl jen krůček k win-win platformě pro všechny, kteří na realitní trh vstupují. Na začátku spousta lidí náš portál označovala za revoluční. Já bych ale použila slovo evoluční.
Proč jste se rozhodla propojit realitní trh s bankovním domem na jednom místě?
Mně to přijde jen logické. Do realitní transakce vstupuje řada hráčů a banka se svými finančními produkty je nedílnou součástí celého procesu. Realitní makléři dnes často řeší financování už při prohlídkách nemovitostí.
Zároveň velká část klientů banky nějakým způsobem reality řeší. Nejsou to jen koncoví klienti, kteří kupují nebo prodávají, ale i developeři, podnikatelé a živnostníci z daného odvětví. Proč nerozšířit naše služby a nenabídnout jim něco navíc?
Dělala jste si osobní průzkum mezi svými blízkými, jak řeší svoje bydlení, co jim na celém procesu vadí a co by jim naopak pomohlo?
Nejenom mezi známými. Průzkumů jsme udělali hodně mezi lidmi, kteří již nakupovali či prodávali, a i těmi, kteří teprve plánují změny v bydlení. Diskutovali jsme s lidmi, kteří preferují práci s realitním makléřem, ale i s takovými, kteří jsou ke spolupráci zcela vyhranění.
To, co se u všech spojovalo, byly velké obavy z celé transakce a nedostatku informací ve správném kontextu. Potvrdili jsme si tím, že primárně chceme nabídnout řešení, které tyto strachy eliminuje a dá klientům relevantní informace co a jak řešit.
Jaké jste si dala cíle svého projektu?
Mohli bychom nabízet jen inzerci a to by nám mohlo stačit ke zvýšení počtu prodaných hypoték. To ale náš cíl není. Chceme bořit mýty, že reality se nedají dělat profesionálně, srozumitelně, otevřeně a proklientsky. Když se může měnit taxi doprava díky Liftagu, proč by se nemohl změnit realitní trh díky Cincinku?
Vidím v tom velkou příležitost, možnost dělat věci správně. Základní cíl tedy je, umožnit klientům prodat či koupit bezpečně a poskytnout jim k tomu dostatečné nástroje, služby nebo zprostředkovat odborníky.
Na čem bude záviset jejich splnění?
Především na našem týmu. Jak rychle budeme schopni reagovat na zpětnou vazbu a rozvíjet nápady, které máme v hlavách a na papíře. Jak rychle přesvědčíme veřejnost a klíčové spoluhráče, že my jsme jejich partner, a že tím společným cílem je hledat cestu, jak nabízet profesionální služby.