
Tržby za potraviny meziměsíčně klesly o 0,5 procenta a za nepotravinářské zboží o 1,2 procenta. Omezení cestování se podepsalo na propadu prodeje pohonných hmot o 7,5 procenta.
V meziročním srovnání ovšem maloobchod vzrostl o 6,6 procenta, zatímco ještě v únoru klesal o 5,2 procenta. Důvodem meziročního růstu je prostý fakt, že v loňském březnu dopadla pandemická opatření i na Česko a ekonomika šla tehdy prudce dolů. Po očištění o rozdílný počet pracovních dnů činí meziroční růst maloobchodu bez zahrnutí prodeje a oprav aut o pět procent.
Prodej a opravy aut pokračovaly v meziměsíčním poklesu a oproti únoru ubraly 2,5 procenta, což bylo téměř v souladu s naším odhadem. Meziroční srovnání nicméně v případě prodeje aut vykazuje růst o 30,1 procenta (po očištění o kalendářní vlivy o 25,7 % – pozn. aut.), což je opět dáno jejich propadem v loňském březnu. Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím motoristického segmentu se v březnu meziročně zvýšily o 13 procent. Ještě v únoru přitom klesaly o 4,9 procenta.
Oproti březnu minulého roku stále rostl nejvíce internetový obchod, nicméně o 36,2 procenta, což je slabší růst než v předchozím měsíci a v dalších měsících by se rozdíl růstového tempa internetových a kamenných obchodů měl snižovat. Silný meziroční růst již tentokrát vykázala řada segmentů například výrobky pro domácnost, sport či IT.
Se zlepšením pandemické situace a rozvolňováním opatření by se maloobchodní tržby měly v dalších měsících zvyšovat. Spotřebitelé budou zčásti dohánět odložené nákupy. Vývoj může být v řadě sektorů dosti rozkolísaný. Internetový obchod se bude z části přesouvat zpět do kamenných obchodů.
Naše prognóza pro letošek počítá s růstem maloobchodních tržeb blízko jednoho procenta, ale současná vlna rozvolňování je rychlejší, než s jakou jsme počítali. To dává na jednu stranu šanci na výrazně lepší letošní výsledek maloobchodu, avšak z druhé strany to navyšuje riziko další epidemické vlny a opětovné uzávěry ekonomiky.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)